Την άποψη πως η ολοκλήρωση της σύμβασης 717 θα είχε αποσοβήσει το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα διατύπωσε ενώπιον της Εξεταστικής για το έγκλημα των Τεμπών ο πρώην υπουργός Μεταφορών την περίοδο 2009 – 2011, Δημήτρης Ρέππας, την ώρα που η πλειοψηφία προσπαθεί να αποδώσει όλες τις ευθύνες στην «ατομική ευθύνη» του μοιραίου σταθμάρχη.
Το στέλεχος του ΠΑΣΟΚ με τη μακρά πολιτική πορεία υποστήριξε ότι αν υπήρχε το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα διότι το σύστημα ETCS ενεργοποιεί το σύστημα πέδησης των τρένων, με αποτέλεσμα να μειώνεται αυτόματα η ταχύτητα δύο συρμών που κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση.
Μάλιστα, απέδωσε χωρίς περιστροφές την ευθύνη στην κυβέρνηση Μητσοτάκη και όχι στους συναρμόδιους οργανισμούς για τη μη αποκατάσταση του τοπικού σταθμού τηλεδιοίκησης, ο οποίος είχε καεί το καλοκαίρι του 2019.
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, περιγράφοντας τα αναντίρρητα ελλείμματα δικλείδων ασφαλείας, ο κ. Ρέππας επισήμανε -μετά την πονηρή διακοπή του προέδρου, Δημήτρη Μαρκόπουλου– πως την επίμαχη περίοδο «δεν υπήρχε επαρκές προσωπικό», παραθέτοντας στοιχεία και αριθμούς σε σχέση με την υποστελέχωση σε επίπεδο σταθμαρχών.
Στηλίτευσε δε την παύση λειτουργίας του κέντρου παρακολούθησης της κυκλοφορίας στην Καρόλου, ενώ περιέγραψε ως ατυχή και μη αξιοκρατική τη μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη στη Λάρισα.
Διαβάστε επίσης: Τέμπη: Η οργισμένη απάντηση συγγενούς θύματος στην διοικήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας – «Έτσι λειτουργούν οι ένοχοι»
«Η τρόικα πίστευε πως ο σιδηρόδρομος ήταν βαρέλι χωρίς πάτο»
Ο πρώην υπουργός επανέλαβε πολλάκις πως η τρόικα ήθελε να βάλει «λουκέτο» στον σιδηρόδρομο, καθώς τον θεωρούσε δημοσιονομικά «βαρέλι χωρίς πάτο». Ανέφερε πως όταν ανέλαβε καθήκοντα υπουργού Μεταφορών το έλλειμμα του ΟΣΕ έφτανε περί τα 10 δισ. Ευρώ, ενώ ανέπτυξε και τις παθογένειες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει.
Ειδικότερα, μίλησε για «διαφθορά και κακοδιοίκηση στον ΟΣΕ», περιγράφοντας το φαινόμενο με τα «μαύρα βαγόνια», τα οποία φορτώνονταν χωρίς καταγραφή και μετά από συνεννόηση ιδιωτών και στελεχών του οργανισμού για προσπορισμό παράνομου οφέλους.
Στο ίδιο πλαίσιο, έκανε λόγο και για «βαγόνια – φαντάσματα», τα οποία εξαφανίζονταν από τα «ραντάρ» του οργανισμού προκειμένου ιδιώτες να τα χρησιμοποιούν ως αποθηκευτικούς χώρους σε συνεννόηση με στελέχη του ΟΣΕ, τα οποία δρούσαν με το αζημίωτο.
Εξιστόρησε, επίσης, το πώς γινόταν η κλοπή καυσίμων, αλλά και η δολιοφθορά υλικού του ΟΣΕ, με συμμορίες που δρούσαν και πάλι σε συνεννόηση με στελέχη του οργανισμού για να «κανιβαλίσουν» το δίκτυο, πουλώντας τα προϊόντα χαλκού στην αγορά σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Επιπλέον, μίλησε για την κατασπατάληση κρατικών πόρων μέσω της σύμβασης του 2006 ύψους 8,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα ηλεκτρονικά εισιτήρια, με το έργο να μην έχει παραδοθεί έως το 2009.
Ενδιαφέρον προκάλεσε ότι ο εισηγητής της συμπολίτευσης, Λάζαρος Τσαβδαρίδης, προσπάθησε να ψέξει τον πρώην υπουργό για τον νόμο 3891/2010, ο οποίος προέβλεπε τη μείωση του προσωπικού κατά το ήμισυ στον ΟΣΕ, τη στιγμή που η ΝΔ είχε υπερψηφίσει τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.
Ευθύνες σε Καραμανλή
Ο κ. Ρέππας υπενθύμισε με νόημα το έγγραφο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, με το οποίο η Αρχή προειδοποιούσε τον Κώστα Καραμανλή από τον Οκτώβριο του 2021 για την επικίνδυνη κατάσταση στον σιδηρόδρομο και παρά το γεγονός ότι εισήχθη με εμπιστευτικό πρωτόκολλο στο γραφείο του τότε υπουργού, κατέληξε στον «κάλαθο των αχρήστων».
Κατά την εξέταση από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη, ο μάρτυρας απέδωσε την ευθύνη για τη μη αποκατάσταση της τοπικής αυτοδιοίκησης στο σταθμαρχείο της Λάρισας αποκλειστικά στην κυβέρνηση, ενώ ξεκαθάρισε πως ο μοιραίος σταθμάρχης «δεν θα έπρεπε να βρίσκεται σε αυτή τη θέση», καθώς «η επιλογή δεν έγινε με αξιοκρατικά κριτήρια».
Διαβάστε επίσης: Τέμπη: Η διοικήτρια της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας κάνει υποδείξεις στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία – Επιστολή στο Documento