Μαθητές και γονείς ζητούν να εκδιωχθεί από γυμνάσιο 12χρονος με μαθησιακό πρόβλημα.
O «Γιώργος» (τυχαία επιλογή ονόματος) είναι δώδεκα χρόνων. Δηλαδή είναι παιδί. Είναι σαν όλα τα άλλα παιδιά, με μικρές διαφορές. Εχει υψηλή νοημοσύνη για την ηλικία του και λόγω μιας χρωμοσωμικής ανωμαλίας είναι δυσπροσάρμοστος αν δεν βρίσκεται σε φιλικό περιβάλλον. Αυτή είναι η διάγνωση που έχουν κάνει καθηγητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ομως έξω από το σπίτι του το παιδί αντιμετωπίζεται κάθε άλλο πάρα φιλικά. Ετσι, γίνεται επιθετικός και χρησιμοποιεί λεκτική βία, με αποτέλεσμα να περιθωριοποιείται. Αυτό έγινε και στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, όπου οι συμμαθητές του ανάρτησαν μια ανακοίνωση στην οποία τον κατονομάζουν ζητώντας να απομακρυνθεί από το σχολείο. Είναι όμως μια πρωτοβουλία την οποία πήραν 12χρονα παιδιά; Τι έκαναν εκπαιδευτικοί και γονείς για να αποφευχθεί η περιθωριοποίηση του παιδιού;
Μαζί με τα υπόλοιπα με κλειδί την αγάπη
Για τον «Γιώργο» δεν έχει γνωματεύσει ποτέ καμία δημόσια αρμόδια υπηρεσία ότι πρέπει να φοιτά σε ειδικό σχολείο. Ακολουθώντας το πρόγραμμα της παράλληλης στήριξης, όπως έχουν διαβεβαιώσει τους γονείς τους αρμόδιες υπηρεσίες, το παιδί μπορεί να μεγαλώνει μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά χωρίς κανένα πρόβλημα· μια ιδιαίτερη αντιμετώπιση που δεν περιλαμβάνει τίποτε άλλο εκτός από αγάπη. Αλλωστε, όπως αναφέρει στο Documento ο πατέρας του, «στη Στ΄ δημοτικού το παιδί αγκαλιάστηκε και από τον διευθυντή του σχολείου και από τον δάσκαλό του που είχε διάθεση και αγάπη να ασχοληθεί μαζί του και ήταν η μοναδική του ευχάριστη σχολική χρονιά, που έκανε φιλίες, έκανε μάθημα μέσα στην τάξη μαζί με τους συμμαθητές του και ήταν ευτυχισμένος. Ολα τα προηγούμενα και επόμενα χρόνια μέχρι και σήμερα το παιδί είναι στο περιθώριο, ενώ δυο αυστηροί εκπαιδευτικοί έχουν καλέσει και την αστυνομία ύστερα από κακή συμπεριφορά που είχε το παιδί. Κάλεσαν δηλαδή περιπολικό για να παραλάβει ένα ανήλικο που κλότσησε μια πόρτα και της προκάλεσε ζημιά».
Το αγόρι έχει απόλυτη αντίληψη τι ακριβώς του συμβαίνει και πώς αντιμετωπίζεται, γι’ αυτό άλλωστε τόσο σε δύο τάξεις του δημοτικού όσο και στο γυμνάσιο προσπάθησε να κάνει κακό στον εαυτό του έπειτα από bullying που δεχόταν αλλά και από ακραία στάση που κράτησε εκπαιδευτικός την οποία έβρισε. Το ίδιο βράδυ ήπιε χάπια. «Μπαμπά, πρέπει να πεθάνω γιατί έβρισα τη δασκάλα μου» είπε στον πατέρα του. «Ευτυχώς που μου το είπε, γιατί θα ήταν νεκρός» λέει ο πατέρας του, που τον πήγε στο νοσοκομείο για πλύση στομάχου.
Σε όλα τα σχολεία όπου κατά καιρούς έχει πάει έχει αντιμετωπιστεί ως άτακτος και επιθετικός ενώ είναι όλοι ενημερωμένοι για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Οταν ήρθε η ώρα να πάει γυμνάσιο, όπως αναφέρει ο πατέρας του, η διευθύντριά του τον αντιμετώπισε αρνητικά: «Εδώ είμαστε αυστηρό σχολείο» είπε στους γονείς και από τότε, όπως υποστηρίζουν, δεν έχει κάνει τίποτε για να εντάξει το συγκεκριμένο παιδί στην τάξη του. «Είναι γιάφκα σκοταδισμού, δεν έχουν κάτι άλλο να μας κάνουν» λέει ο πατέρας του.
«Δεν θέλουμε να είναι στο σχολείο μας»
Τα παιδιά του σχολείου προχώρησαν σε μια ακραία κίνηση, κάνοντας κατάληψη. Με ανακοίνωσή τους την οποία κόλλησαν στην καγκελόπορτα ζητούσαν να φύγει ο συμμαθητής τους από το σχολείο επειδή είναι επικίνδυνος. «Ανάρτησαν στην καγκελόπορτα του σχολείου ανακοίνωση στην οποία κατονόμαζαν τον μαθητή και ανέφεραν βαριές συκοφαντίες ως αιτίες της απαγόρευσης παραμονής του στο σχολείο. Το χαρτί βρισκόταν κρεμασμένο τουλάχιστον έως τις 11 και η διεύθυνση του σχολείου δεν προέβη σε καμία κίνηση αποκατάστασης της τάξης και προφύλαξης ενός παιδιού από διασυρμό. Είναι θλιβερή και άθλια η κατάσταση που βιώνουμε. Εχουν τρελάνει το παιδί μου. Φοβάμαι τα χειρότερα» τονίζει ο πατέρας του 12χρονου μαθητή.
Μάλιστα, από τον Νοέμβριο έχουν προσλάβει έναν φιλόλογο για να είναι συνέχεια με το παιδί στο σχολείο, ενώ από τον Δεκέμβριο ξεκίνησε και το πρόγραμμα παράλληλης στήριξης πλήρους ωραρίου που προβλέπει το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας.
Οπως αναφέρει στο Documentο o Θανάσης Κοκονάς, πρόεδρος Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, «το γεγονός είναι καταδικαστέο», επισημαίνοντας ότι «το συγκεκριμένο παιδί είχε περιθωριοποιηθεί από τους συμμαθητές του από τις αρχές του χρόνου».
«Ο πατέρας του παιδιού, περιμένοντας την παράλληλη στήριξη για τον γιο του, πλήρωνε εκπαιδευτικό για να στηρίζει το παιδί την ώρα του μαθήματος. Τελικά η παράλληλη στήριξη ήρθε στο τέλος του χρόνου» εξηγεί ο κ. Κοκονάς. «Μέχρι τότε η ζημιά είχε γίνει. Το παιδί πλέον ήταν στο περιθώριο από τους συνομήλικούς του».
Η ανακοίνωση των γονέων
«Ακομψο τρόπο διαμαρτυρίας» χαρακτηρίζει την κατάληψη ο δικηγόρος των γονέων μαθητών του τμήματος Α2 του 2ου Γυμνασίου Καλαμαριάς. Ο Αντώνης Ευστρατιάδης αναφέρει ότι οι συμμαθητές του 12χρονου επηρεάζονται ψυχολογικά από τη συμπεριφορά του και υποστηρίζει πως υπάρχουν μαθητές που υπέστησαν σεξουαλική επίθεση.
Να σημειωθεί ότι στη σχετική ανακοίνωση που ακολουθεί δεν υπάρχουν υπογραφές γονέων ούτε αναφέρεται ο αριθμός των γονέων που εξουσιοδότησαν τον κ. Ευστρατιάδη ως εκπρόσωπό τους:
«Κανείς δεν χαίρεται με την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο σχολείο και η οποία δεν οφείλεται σε ρατσισμό των πάντων, όπως ισχυρίζονται οι γονείς του μαθητού, αλλά στα σοβαρότατα προβλήματα που προκαλεί η γενετική παρέκκλιση του παιδιού τους σε όλους τους μαθητές του σχολείου καθώς και η αντιμετώπιση των γονέων που θεωρούν ότι ο γιος τους μπορεί με τον τρόπο αυτό να ενταχθεί, επιτιθέμενος και υβρίζων καθημερινά καθηγητές και μαθητές, χωρίς φαρμακευτική αντιμετώπιση και εκπαίδευση σε ειδικό σχολείο που να μπορεί να τον αντιμετωπίσει κατάλληλα.
Είναι επίσης λυπηρό που λόγω της αδράνειας της πολιτείας αναγκάστηκαν οι μαθητές να προβούν σε διαμαρτυρία με τον παραπάνω άκομψο τρόπο, αλλά τελικά αυτό έφερε το πρόβλημα στη δημοσιότητα.
Αναρωτήθηκε κανένας τι ψυχολογικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα παιδιά που υπέστησαν σεξουαλική επίθεση από τον μαθητή (η οποία μπορεί να είναι δικαιολογημένη για την κατάστασή του, αλλά κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να την ανέχεται); Αναρωτήθηκε κανένας τι θα συμβεί αν συμβεί κάποιος σοβαρός τραυματισμός σε κάποιο παιδί; Ποιος θα ευθύνεται;
Για τον λόγο αυτό, αφού η προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος δεν κατέστη μέχρι σήμερα δυνατή, θα υποβάλουμε στον αρμόδιο εισαγγελέα μια εμπεριστατωμένη αναφορά και, αν συνεχιστεί η διάπραξη ποινικών αδικημάτων από τον μαθητή, θα αρχίσουν να υποβάλλονται μηνύσεις και θα καλούνται τα δικαστήρια να αποφασίζουν κάθε φορά αν είναι υπαίτιος ο μαθητής, αυτοί που έχουν προσληφθεί για την περιφρούρησή του ή αυτοί που κατά τον νόμο ευθύνονται για την εποπτεία του. Με εκτίμηση, Α. Ευστρατιάδης»
Λίγο αργότερα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης παρήγγειλε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για το περιστατικό με την κατάληψη των μαθητών στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς, το οποίο στόχευε στην απομάκρυνση συμμαθητή τους. Ο εισαγγελέας ζητεί να διακριβωθεί αν στοιχειοθετούνται αδικήματα που σχετίζονται με ρατσιστική συμπεριφορά που ενδεχομένως επέδειξαν μαθητές, γονείς, καθηγητές, ακόμη και ο διευθυντής του σχολείου. Η έρευνα διεξάγεται από το τμήμα Ρατσιστικής Βίας της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης.
Ο 12χρονος είναι μια ευκαιρία για όλους
Ο «Γιώργος» μπορεί να είναι παιδί με προβλήματα συμπεριφοράς, είναι όμως ταυτόχρονα και η ευκαιρία για να μάθουν τα παιδιά του σχολείου πώς να αντιμετωπίζουν τη διαφορετικότητα και όχι να την απωθούν. Η περίπτωση του «Γιώργου» είναι ταυτόχρονα ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς να δώσουν μια μάχη για να βγάλουν από πάνω τους την άδικη ταμπέλα του αδιάφορου δημόσιου υπαλλήλου που περιμένει να περάσει το ωράριο όσο πιο ανώδυνα και ακούραστα γίνεται. Τέλος, αν όλοι από τη θέση τους προσπαθήσουν, θα είναι η χρυσή ευκαιρία γι’ αυτό το διαφορετικό παιδί να νιώσει για μια φορά διαφορετικά.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας
Η αντίδραση του υπουργείου Παιδείας ήταν άμεση. Με ανακοίνωσή του ζήτησε την κατεπείγουσα διερεύνηση των καταγγελιών. «Μετά από δημοσιεύματα στον Τύπο σχετικά με 12χρονο μαθητή γυμνασίου της Θεσσαλονίκης και κατόπιν έγγραφης καταγγελίας των γονέων του, το υπουργείο Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, με έγγραφο που απέστειλε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ζητά την κατεπείγουσα διερεύνηση των καταγγελιών και την άμεση ενημέρωση των υπηρεσιών του υπουργείου σχετικά με την ακρίβεια των όσων καταγγέλλονται καθώς και τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί».