Ηταν Κυριακή μεσημέρι όταν ο κ. Μητσοτάκης δήλωνε από τη Θεσσαλονίκη γεμάτος ικανοποίηση ότι η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα της Ευρώπης που θα παρέχει μάσκες στους μαθητές.
Ευχαρίστησε μάλιστα τον κ. Γεραπετρίτη διότι, όπως είπε, έμεινε ξάγρυπνος για να είναι όλα έτοιμα τη Δευτέρα. Οποια λάθη και παραλείψεις συγχωρούνται, συμπλήρωσε, καθώς τις προηγούμενες μέρες 27.000 μάσκες είχαν κριθεί ακατάλληλες, ενώ μέρος του διαγωνισμού είχε κριθεί άγονο.
Δεν πέρασαν 24 ώρες και το διαδίκτυο κατακλύστηκε από εικόνες μαθητών να φορούν τις υπερμεγέθεις μάσκες που μόλις είχαν μοιραστεί. Την πρώτη μέρα της φετινής σχολικής χρονιάς θα τη θυμόμαστε για το πρωτοφανές κυβερνητικό φιάσκο.
Τις προηγούμενες μέρες είχε αναπτυχθεί αντιπαράθεση γύρω από το ζήτημα τίνος ευθύνη είναι η προμήθεια της μάσκας. Στις αρχικές προθέσεις της κυβέρνησης ήταν να τις προμηθευτούν οι οικογένειες των μαθητών με δικά τους έξοδα. Επειτα από έντονες αντιδράσεις η κυβέρνηση έκανε αναδίπλωση και αποφάσισε να μοιράσει δωρεάν τις μάσκες μέσω των δήμων. Οπως αποδείχτηκε, μία ελάχιστη υποχρέωση είχε η κυβέρνηση απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε αυτήν ακόμη απέτυχε.
Οσο κι αν προσπαθούν εδώ και μέρες να πετάξουν ο ένας το μπαλάκι της ευθύνης στον άλλο, τα ερωτήματα παραμένουν αμείλικτα. Ποιος έχει τελικά την ευθύνη για ένα πρωτοφανές φιάσκο που κόστισε στους φορολογούμενους 6,2 εκατ. ευρώ; Εχει έστω ένας ή μία την ευθιξία να παραιτηθεί; Σε πόσο χρόνο θα μοιραστούν οι καινούργιες μάσκες στα σχολεία; Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές απαντήσεις δεν υπάρχουν. Στην τελική, αν μια κυβέρνηση, που θέλει να λέγεται και «επιτελική», δεν μπορεί να οργανώσει ούτε τη διανομή μασκών στα σχολεία, πώς θα αντιμετωπίσει τα πιο σύνθετα προβλήματα που θα βρούμε μπροστά μας την περίοδο της πανδημίας;
Το ζήτημα της μάσκας όμως είναι η μία πλευρά της κυβερνητικής ανευθυνότητας ως προς το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων. Γιατί η κυβέρνηση δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε ούτε για τις συνθήκες υπό τις οποίες θα γίνει το μάθημα. Την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές χώρες σπάνε τμήματα για να μειώσουν τον αριθμό των μαθητών στις αίθουσες, στην Ελλάδα το όριο των μαθητών αυξήθηκε μόλις τον περασμένο Ιούνιο και εν μέσω πανδημίας από 22 σε 27, ενώ φέτος τα σχολεία άνοιξαν με περίπου 20.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς από πέρσι.
Στο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για ανώτατο όριο 15 μαθητών ανά τμήμα η υπουργός Παιδείας απάντησε με την απίστευτη λαθροχειρία του μέσου όρου των 17. Κουτοπονηριές για να κρυφτεί η απουσία πολιτικής βούλησης να στηριχτεί ουσιαστικά η δημόσια εκπαίδευση. Συν τοις άλλοις, σε πολλά σχολικά συγκροτήματα το απαραίτητο προσωπικό για την καθαριότητα είτε δεν έχει προσληφθεί ακόμη είτε όσοι έχουν προσληφθεί αδυνατούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες.
Η πανδημία του κορονοϊού κατέστησε τις δημόσιες παρεμβάσεις και πάλι επίκαιρες. Ζητήματα που αποτελούν πάγιες θέσεις της Αριστεράς και της ευρύτερης προοδευτικής παράταξης τίθενται πλέον ακόμη και από φιλελεύθερους πολιτικούς στην Ευρώπη και στον κόσμο. Στην Ελλάδα ωστόσο η κυβέρνηση της ΝΔ επιμένει να ρίχνει όλο το βάρος στην ατομική ευθύνη.
Με την επιδημιολογική κατάσταση να βρίσκεται πλέον στα όρια της απώλειας του ελέγχου, για τον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία η ουσιαστική στήριξη της δημόσιας υγείας και εκπαίδευσης αποτελεί μονόδρομο και βασικό πυλώνα μιας προοδευτικής εναλλακτικής πρότασης για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Ο Στέργιος Καλπάκης είναι αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία