Η ίδια η κυβέρνηση ακυρώνει με το προσχέδιο του προϋπολογισμού τις εξαγγελίες της για μείωση φόρων ειδικά στη μεσαία τάξη για την οποία υποτίθεται ότι κόπτεται.
Η μεγάλη κοροϊδία γίνεται με τον ΕΝΦΙΑ, αφού στο κονδύλι των εσόδων του προϋπολογισμού για το 2020 τα έσοδα από τακτικούς φόρους ακίνητης περιουσίας, αν φέτος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 2,740 δισ. ευρώ (ακόμη τρέχει η πληρωμή του ΕΝΦΙΑ), παρά τη μείωση 22% αναμένεται ότι θα είναι λιγότερα μόλις κατά 32 εκατ. ευρώ. Δηλαδή η μεσοσταθμική μείωση για κάθε ιδιοκτήτη με βάση τον προϋπολογισμό που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία στη Βουλή και απέστειλε στους ευρωπαϊκούς θεσμούς να επεξεργαστούν είναι μόλις… οκτώ ευρώ!
Φόρος μισό δισ.!
Εκεί που αναμένεται σφαγή είναι στο εισόδημα! Με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού πάντα, την επόμενη χρονιά προβλέπεται αύξηση στα έσοδα του κράτους από τον φόρο εισοδήματος κατά 488 εκατ. ευρώ! Κι αυτό ενώ ακόμη δεν έχει έρθει στη Βουλή το φορολογικό νομοσχέδιο, η κατάθεση του οποίου υπολογίζεται για την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου. Αν για φέτος υπολογίζεται το δημόσιο να εισπράξει από τον φόρο εισοδήματος 16,554 δισ. ευρώ κι ενώ ήδη έγιναν δύο ρυθμίσεις χρεών (επί ΣΥΡΙΖΑ η πρώτη και επί ΝΔ η δεύτερη, η οποία έληξε την περασμένη Δευτέρα), του χρόνου το αντίστοιχο μέγεθος εκτινάσσεται στα 17,042 δισ. ευρώ. Το κενό αυτό η κυβέρνηση υπολογίζει να το καλύψει από την ευρεία χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την αύξηση των δαπανών από το πλαστικό χρήμα στο 30%. Ηδη οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να βάλει νερό στο κρασί της σε μια σειρά από υποτίθεται ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους φορολογούμενους, όπως η απαλλαγή των μεταβιβάσεων ακινήτων από ΦΠΑ, που όμως προσκρούει στο ευρωπαϊκό δίκαιο και τυχόν «ακύρωσή» της από την κυβέρνηση επισύρει ποινές για τη χώρα.
Κι όχι μόνο αυτό. Αυξημένοι είναι οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης τουλάχιστον κατά 51 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι καταναλωτές και φορολογούμενοι θα πρέπει να ξεχάσουν τυχόν μείωση στους φόρους που βαραίνουν τα καύσιμα, καθιστώντας τις μετακινήσεις τους ιδιαίτερα ακριβό σπορ στα χρόνια της ΝΔ.
Τέλη κυκλοφορίας, συν…
Κρυφές αυξήσεις αναμένονται επίσης από την επόμενη χρονιά και στα τέλη κυκλοφορίας, αφού και αυτό το κονδύλι υπάγεται στην κατηγορία «λοιποί τρέχοντες» όπου οι φόροι είναι τσιμπημένοι κατά 22 εκατ. ευρώ.
Κατά τα άλλα παρακινδυνευμένη θεωρείται και η πρόβλεψη για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% το 2020 από 1,1% το 2019.
Οχι μόνο γιατί ο προϋπολογισμός παραμένει αλυσοδεμένος με τη δέσμευση για πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ή 6,85 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο αλλά και εξαιτίας των νέων φορολογικών μέτρων που καραδοκούν πάνω από τα ελληνικά νοικοκυριά για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2020 ύψους 1-1,5 δισ. ευρώ.
Αυξημένου ρίσκου είναι οι προβλέψεις του νέου προϋπολογισμού για αύξηση μισθών 3,5% το 2020 και μείωση της ανεργίας κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες, στο 16,2% από 18,2% που προέβλεπε το προσχέδιο προϋπολογισμού για φέτος, μετά τις αλλαγές που έρχονται στην εργατική νομοθεσία όσον αφορά τις συλλογικές συμβάσεις και τον περιορισμένο ρόλο του ΣΕΠΕ στον έλεγχο.
Επίσης, οι εισπράξεις 54 δισ. ευρώ που προσδοκούν για το 2020 δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα συγκεντρωθούν στα ταμεία λόγω της αστάθειας των εσόδων από τον ΦΠΑ, ο οποίος είναι ο μεγάλος παράγοντας αβεβαιότητας του προϋπολογισμού.
Στο φετινό οκτάμηνο υπήρξε σημαντική αύξηση στις εισπράξεις ΦΠΑ (653 εκατ. ευρώ), όμως σε αυτές περιλαμβάνεται ΦΠΑ ύψους 271,6 εκατ. ευρώ από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Την ίδια στιγμή τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και τα παράγωγα αυτών πέρασαν σε αρνητικό πρόσημο (μείωση κατά 58 εκατ. ευρώ ή 4,2%).
Σε ό,τι αφορά τις κρατικές δαπάνες, το οικονομικό επιτελείο θα προσπαθήσει να τις κρατήσει παγωμένες στα φετινά επίπεδα, δηλαδή στα 57,7 δισ. ευρώ.