Προχωράει βήμα βήμα το «παλάτι» του ΠΑΟΚ

Μεγάλη πρόοδος για την υλοποίηση του έργου σημειώθηκε με την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Τα σύγχρονα στάδια έχουν καταστεί εκ των σημαντικότερων κτιρίων των σημερινών πόλεων σε παγκόσμιο επίπεδο και αυτό έχει αποτέλεσμα η λειτουργία τους να τις επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό. Για τον λόγο αυτό κάθε νέο γήπεδο το οποίο κατασκευάζεται μέσα στον ιστό της πόλης πρέπει να εξασφαλίζει συνθήκες άνετης και ασφαλούς κυκλοφορίας για τους φιλάθλους και τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.

Εξαίρεση στον κανόνα δεν αποτελεί φυσικά ούτε η Νέα Τούμπα και θέμα διαβουλεύσεων ήταν η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για την ανέγερση του νέου γηπέδου του ΠΑΟΚ.

Το Συμβούλιο Μητροπολιτικού Σχεδιασμού από τις 5 Φεβρουαρίου 2021 σε συνεδρίασή του αποφάσισε ομόφωνα την έγκριση του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου για την κατασκευή της Νέας Τούμπας, το οποίο προέβλεπε η οδός Αδαμίδη να παραμείνει ως έχει στο τμήμα της από την οδό Λαμπράκη έως την οδό Πραξαγόρα και να πεζοδρομηθεί το υπόλοιπο τμήμα της έως την οδό Μ. Ασίας. Στη συνέχεια ο φάκελος διαβιβάστηκε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θεσσαλονίκης, η οποία στις 10 Ιουνίου 2021 γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης του σχεδίου.

Η απόφαση δεν λήφθηκε ομόφωνα, με ένα μέλος να καταψηφίζει την εισήγηση και ένα ακόμη να ψηφίζει λευκό, ενώ το ζήτημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης λόγω των προωθούμενων τροποποιήσεων των υφιστάμενων οδών, ιδίως της οδού Κλεάνθους, αποτέλεσε την κυριότερη πηγή διαφωνιών.

Κατόπιν ο φάκελος εισήχθη αμέσως στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο επικύρωσε τις προγενέστερες γνωμοδοτήσεις και απέρριψε την υποβληθείσα ένσταση ενός πολίτη που κατατέθηκε στο πλαίσιο της διαδικασίας δημοσιότητας του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής για την ανέγερση νέου γηπέδου του ΑΣ ΠΑΟΚ στην περιοχή Τούμπα του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η γνωμοδότηση

Το 4ο πρακτικό της τακτικής συνεδρίασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι αποφασίστηκε «να γνωμοδοτήσει θετικά ως προς τις προβλέψεις του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής για την ανέγερση νέου γηπέδου του Α.Σ. ΠΑΟΚ, δεδομένου ότι αυτό εναρμονίζεται με τις προβλέψεις του προηγηθέντος Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά τη δημόσια διαβούλευση και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο Μητροπολιτικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΝ και από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων ΥΠΕΝ, δεδομένου ότι ενσωματώθηκαν οι περισσότερες εκ των επισημάνσεων ρυμοτομίας που εκφράστηκαν με την υπ’ αριθ. 572/9-9-2020 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης και επιπρόσθετα επειδή οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα συμβάλουν στην αναβάθμιση των αθλητικών υποδομών της Θεσσαλονίκης και θα αναζωογονήσουν μια σημαντικού μεγέθους περιοχή της πόλης, καθώς προτείνονται σε συνδυασμό με την πρόβλεψη αντισταθμιστικών έργων και παρεμβάσεων προς την πλευρά της αναβάθμισης του δημόσιου χώρου σε μια ευρύτερη περιοχή γύρω από το γήπεδο».

Η θετική γνωμοδότηση έγινε με τις εξής επισημάνσεις:

1) Να προβλέπεται ρητά ότι μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος για την έγκριση του ειδικού χωρικού σχεδίου και του τροποποιητικού διατάγματος ρυμοτομίας οι οποιεσδήποτε υποχρεώσεις προκύψουν για τον Δήμο Θεσσαλονίκης για την εφαρμογή του ρυμοτομικού σχεδίου θα αναληφθούν εξ ολοκλήρου από το ερασιτεχνικό αθλητικό σωματείο του ΠΑΟΚ.

Οι προβλεπόμενοι κοινόχρηστοι χώροι θα παραδοθούν διαμορφωμένοι και έτοιμοι προς κοινή χρήση στον Δήμο Θεσσαλονίκης άνευ καταβολής οιουδήποτε οικονομικού ανταλλάγματος, οι δε για την εξυπηρέτηση δημοτικών σκοπών κοινωφελείς χώροι θα παραδοθούν ελεύθεροι βαρών και θα μεταβιβαστούν στον Δήμο Θεσσαλονίκης προς αξιοποίηση για την εκπλήρωση του σκοπού τους.

2) Να εξεταστεί εκ νέου η δυνατότητα περιορισμού του προτεινόμενου πλάτους προκηπίου στο ΟΤ Γ490α με χρήση νηπιαγωγείου, σε εναρμόνιση με το θεσμοθετημένο πλάτος του προκηπίου των γειτονικών ΟΤ, που είναι αρκετά μικρότερο και κυμαίνεται από 2,5 έως 3,5 μέτρα, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των ελάχιστων κτιριακών απαιτήσεων του υπουργείου Παιδείας για την ανέγερση νηπιαγωγείου και την εξασφάλιση επαρκούς και λειτουργικού αύλειου χώρου.

Η ένσταση

Η ένσταση του πολίτη, όπως αναφέρεται στο απόσπασμα από τα πρακτικά της 11ης τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, μεταξύ άλλων κρίθηκε αβάσιμη διότι:

1) «Ως προς την ύπαρξη ή μη επαρκούς κυκλοφοριακής τεκμηρίωσης για την κατάργηση της οδού Κλεάνθους, αναφέρουμε ότι με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που προηγήθηκε του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής δεν προβλέπεται κατάργηση αλλά υπογειοποίηση της οδού Κλεάνθους.

2) »Ως προς τα ζητήματα ασφαλείας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εκκένωσης του γηπέδου, ήδη στον φάκελο της μελέτης ΡΣΕ τίθεται η υποχρέωση σύνταξης κανονισμού λειτουργίας του γηπέδου, κανονισμού εκκένωσης και ασφάλειας και μελέτης κυκλοφοριακών επιπτώσεων που θα υποβληθούν με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των κτιριακών έργων κατά την έκδοση της οικοδομικής άδειας του νέου γηπέδου…».

Τι λέει η πλευρά που έχει ενστάσεις; Υποστηρίζει ότι για τους ανθρώπους που διαβιούν στην περιοχή παρέμβασης, τόσο ως μόνιμοι κάτοικοι όσο κυρίως ως ασκούντες βιοποριστική δραστηριότητα, πρέπει να γίνει σεβαστή και ουδόλως να διαταραχθεί η επιχειρηματική τους ισορροπία, καθόσον πρόχειρες ή στρεβλές παρεμβάσεις θα οδηγήσουν μεταξύ άλλων σε τεράστια οικονομική ζημιά στην τοπική επιχειρηματική κοινωνία. Και με οικονομικές παρενέργειες τέτοιου μεγέθους είναι σίγουρο ότι θα εγερθούν θέματα επιβίωσης και προσφυγών στην περαιτέρω προβλεπόμενη διαδικασία που θα τροχοδοπετήσουν την ομαλή και εντός ευλόγου χρονοδιαγράμματος εξέλιξη των έργων.

Βύθιση γηπέδου

Η ανέγερση ενός γηπέδου διεθνών προδιαγραφών εντός αστικού ιστού δεν συνεπάγεται αυτόθροα και την επέκτασή του σε βάρος των κοινοχρήστων χώρων και του οδικού δικτύου. Για την ακρίβεια, σε αντίστοιχες περιπτώσεις ανέγερσης/ανακατασκευής γηπέδων εντός του αστικού ιστού (π.χ. στάδιο «Σαντιάγο Μπερναμπέου») δόθηκε έμφαση στην επέκταση σε βάθος (και όχι σε πλάτος – μήκος) του έργου. Κατ’ αυτό τον τρόπο αποφεύχθηκαν η αναδιαμόρφωση του οδικού δικτύου και η δημιουργία πρόσθετων κυκλοφοριακών προβλημάτων.

Βάσει των έως σήμερα διαδικασιών και γνωμοδοτήσεων η οδός Μ. Ασίας παραμένει διπλής κατευθύνσεως, ενώ για την οδό Αδαμίδη δεν εκφέρεται ειδικότερη άποψη για το ζήτημα της εν μέρει πεζοδρόμησής της. Συμπερασματικά, το ρυμοτομικό σχέδιο αποτυπώνει την αρχική πρόταση της ΠΑΕ ΠΑΟΚ για την ανέγερση του νέου γηπέδου της Τούμπας και εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι οι υποβληθείσες ενστάσεις των πολιτών (κατοίκων και επιχειρηματιών της περιοχής) για το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης της περιοχής –που μετά βεβαιότητας θα προκύψει– ουδόλως λήφθηκαν υπόψη.

«Η έως τώρα διαδικασία έγκρισης του ειδικού πολεοδομικού σχεδίου για την ανέγερση του νέου γηπέδου της Τούμπας προωθεί στο σύνολό της την αρχική πρόταση της ΠΑΕ ΠΑΟΚ. Οι επιτροπές και τα συμβούλια που επιλήφθηκαν του ζητήματος δεν εστίασαν στη βασική προβληματική της κυκλοφοριακής συμφόρησης της περιοχής της Τούμπας ούτε εξέτασαν ενδελεχώς τις εναλλακτικές λύσεις, που προτάθηκαν από κατοίκους και επιχειρηματίες της περιοχής» δηλώνει στο Documento ο δικηγόρος κατοίκων της περιοχής της Τούμπας που έχουν ενστάσεις Σπύρος Χριστοφορίδης, ο οποίος προσθέτει: «Δυστυχώς, η κυκλοφοριακή μελέτη του μηχανικού κ. Παϊσιάδη, που παρουσιάζει τα ενδεχόμενα προβλήματα από την υποβάθμιση βασικών οδικών αξόνων της Τούμπας, αν και πλήρως εμπεριστατωμένη, απορρίφθηκε συλλήβδην από τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι υιοθέτησαν στο σύνολό του το αρχικό ρυμοτομικό σχέδιο της ΠΑΕ ΠΑΟΚ».

Και μια απαραίτητη διευκρίνιση από τον κ. Χριστοφορίδη: οι κάτοικοι που αντιδρούν δεν ζητούν την ακύρωση του έργου της κατασκευής της Νέας Τούμπας… «Σαφέστατα είμαστε υπέρ της ανέγερσης του νέου γηπέδου της Τούμπας, υπό τον απαράβατο όμως όρο να μην επηρεαστεί ο αστικός χαρακτήρας της περιοχής. Η ανέγερση του νέου γηπέδου πρέπει να συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας της περιοχής, καθώς η τυχόν επιχειρηματική ερήμωση της Τούμπας δεν είναι προς το συμφέρον ούτε των πολιτών ούτε της ΠΑΕ ΠΑΟΚ».

Υπέρ της κατασκευής της Νέας Τούμπας τάχθηκαν στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο με τις τοποθετήσεις τους και οι επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης Βασίλης Γάκης, Γιώργος Ορφανός και Σπύρος Βούγιας, επισημαίνοντας πως το έργο θα συμβάλει στην ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής. Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σωτήρης Ζαριανόπουλος είπε ότι μια μεγάλη ομάδα όπως ο ΠΑΟΚ χρειάζεται ένα τέτοιο γήπεδο, ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό του εάν θα πρέπει όλος ο χώρος να διατεθεί στην ΠΑΕ.

Τα επόμενα βήματα

Στον φάκελο του νέου γηπέδου θα προστεθεί το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που θα σταλεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Κι αν δεν προκύψει κάποιο θέμα μέχρι το τέλος του χρόνου, θα επικυρωθεί το ΠΔ που θα ορίζει τους περιβαλλοντικούς όρους για την κατασκευή της Νέας Τούμπας.

«Αυτό που αξίζει για τον κόσμο του ΠΑΟΚ είναι η δήλωση του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ Ιβάν Σαββίδη ότι τα 100 χρόνια θα μας βρουν στο νέο σπίτι μας. Σημαίνει ότι είναι διαδικαστικό ζήτημα να έρθει το προεδρικό διάταγμα και προετοιμάζονται οι ενέργειες ώστε στα 100 χρόνια να έχει χτιστεί το γήπεδο» ήταν το σχόλιο του αρχιτέκτονα – μηχανικού του έργου της Νέας Τούμπας Τάκη Δούμα όταν του επισημάνθηκε ότι παρατηρείται μια μικρή καθυστέρηση στο έργο.

Οι εξελίξεις τρέχουν και για τον Δούμα «πρέπει να πάμε στην τεχνική μελέτη του γηπέδου. Ωρίμασαν οι καταστάσεις πλέον και οι διαδικασίες. Είναι εφικτό και λογικό. Δεν θυμίζει πλέον παραμύθι ή κάτι πολύ μακρινό. Βρίσκω πολύ λογικό το επόμενο καλοκαίρι να αρχίζουν οι εργασίες κατεδάφισης της Τούμπας».

Το πρότζεκτ της Νέας Τούμπας ακόμη δεν έχει ωριμάσει, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με το γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό. Ακόμη δεν έχει γίνει η οριστική μελέτη για το «παλάτι» του «δικεφάλου», ωστόσο ένα θετικό του έργου είναι ότι το οικονομικό κόστος της υλοποίησής του θα το καλύψει όλο ο Ιβάν Σαββίδης, όπως έχει δηλώσει. Αν πάντως το πρότζεκτ Νέα Τούμπα ωριμάσει, ο ΠΑΟΚ θα μπορεί να διεκδικήσει χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ετικέτες