Πρόταση Τσίπρα για την αλλαγή του Συμφώνου Σταθερότητας

Πρόταση Τσίπρα για την αλλαγή του Συμφώνου Σταθερότητας

Σε ασκήσεις κυβερνητισμού, και εκτός συνόρων, προχωρά ο Αλέξης Τσίπρας αναγνωρίζοντας αφενός ότι η άσκηση μιας πολιτικής στην ημεδαπή, στον αντίποδα των ασκούμενων σημερινών πολιτικών, εκ των πραγμάτων περνά μέσα και από τις κεντρικές πολιτικές επιλογές της Ευρώπης των 27 αφετέρου ότι η μετάβαση στην μετά Covid εποχή ευνοεί πολιτικές στον αντίποδα της λιτότητας.

Γι αυτό στις 16 του περασμένου Δεκεμβρίου, στη συνεδρίαση του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού Κόμματος (PES) στις Βρυξέλλες, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ προσήλθε με μία πρότασή πέντε σημείων για την αναθεώρηση του ευρωπαϊκού πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης με έμφαση στο Σύμφωνο Σταθερότητας.

Όπως έγραψε η «efsyn» το Σάββατο που μας πέρασε και αναδημοσίευσε το «ieidisis.gr» στην πρότασή του ο Αλέξης Τσίπρας προτείνει:

  • Η δημοσιονομική πολιτική να αντιμετωπίζει την Ευρώπη ως ενιαία οντότητα.
  • Η αναθεώρηση των στόχων του δημόσιου χρέους και του ελλείμματος να είναι διαφορετική για κάθε χώρα.
  • Να εξαιρούνται από τη μέτρηση του ελλείμματος οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την ψηφιοποίηση του δημόσιου τομέα και την ενίσχυση των συστημάτων υγείας και εκπαίδευσης.
  • Η σταθερή μεγέθυνση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού και η διεύρυνση του ρόλου του ως μηχανισμού εξισορρόπησης των εσωτερικών ανισορροπιών και επίλυσης κρίσεων.
  • Και τέλος η ενίσχυση του ρόλου των εθνικών κοινοβουλίων και του Ευρωκοινοβουλίου.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ συζήτησε την πρότασή του τόσο με τον αρμόδιο Ευρωπαίο επίτροπο Πάολο Τζεντιλόνι, όσο και με τον πρωθυπουργό της Πορτογαλίας Αντόνιο Κόστα και τον επικεφαλής του Δημοκρατικού Κόμματος της Ιταλίας Ενρίκο Λέτα.

Σε ότι αφορά στις σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του προέδρου του με τις Βρυξέλλες συνεργάτες του Αλέξη Τσίπρα υπενθυμίζουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το μεγαλύτερο κόμμα της ευρωπαϊκής αριστεράς και μιλάει με πολύ μεγάλη άνεση με τους πράσινους ενώ η κατάσταση στην Ευρώπη δεν είναι πλέον όπως ήταν το 2015 με την κυριαρχία του Λαϊκού κόμματος.

Στην ημεδαπή είναι γνωστή η πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ για ένα εναλλακτικό σχέδιο ανάπτυξης ενώ αποτελεί «ιστορικό τετελεσμένο» η μείωση των πλεονασμάτων που παρέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2015.

Συγκεκριμένα οι στόχοι πλεονασμάτων στο μεσοπρόθεσμο της τότε κυβέρνησης όπως είχαν αποφασιστεί στις 9/5/2014 ήταν +3% το 2015, +4,5% το 2016, +4,5% το 2017 και +4,2% το 2018 ενώ, σύμφωνα με το ΔΝΤ, είχε αποδεχθεί πρωτογενή πλεονάσματα 4% για την περίοδο από το 2021 ως το 2030.

Οι στόχοι των πλεονασμάτων που επαναδιαπραγματεύτηκε κυβέρνηση Τσίπρα ήταν -0,25% για το 2015, +0,5% το 2016, +1,75% το 2017 και
+3,5% το 2018. Επιπροσθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είχε δρομολογήσει την περαιτέρω μείωση των συμφωνημένων πλεονασμάτων, με τη λελογισμένη χρήση του μαξιλαριού. Κάτι που ακυρώθηκε με ευθύνη Μητσοτάκη.

Η μείωση των πλεονασμάτων που πέτυχε η τότε κυβέρνηση Τσίπρα δείχνει ότι ένα νέο deal για την μετά Covid περίοδο είναι σήμερα κάτι παραπάνω από εφικτό και γι αυτό ο Αλέξης Τσίπρας έσπευσε, στην αυγή του 2020, να βάλει τις βάσεις του.

Τέλος, η πρόταση Τσίπρα ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας του νέου think tank που συγκροτήθηκε πριν από λίγο καιρό στην Κουμουνδούρου και του οικονομικού επιτελείου της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

 

 

 

Documento Newsletter