Κομισιόν: Πρόταση για €22,5 δισ. επιχορήγηση στην Ελλάδα αλλά και δάνειο €9,5 δισ. με άγνωστους όρους

Σε μια προσπάθεια να παραμείνει ενωμένη η Ευρωπαϊκή Ενωση και να μη γίνει ο διαχωρισμός Βορρά-Νότου η αιτία ενός περαιτέρω ανοίγματος της ψαλίδας των ανισοτήτων η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν παρουσιάζει τις προτάσεις της Κομισιόν για την ανάκαμψη των οικονομιών των μελών κρατών από την κρίση του κορονοϊού.

Σύμφωνα με το προσχέδιο των προτάσεων που διέρρευσε στο Reuters, οι Βρυξέλλες προτείνουν ένα συνολικό πακέτο ύψους 750 δις. ευρώ με συνδυασμό όμως επιχορηγήσεων και δανείων.

Δεν διέρρευσε βέβαια ποιοι είναι οι όροι υπό τους οποίους θα εκταμιευθούν τα κεφάλαια καθώς και το χρονοδιάγραμμα της εκταμίευσης.

Με βάση την φερόμενη πρόταση η Ελλάδα θα λάβει το ποσό των 43,5 δισ. ευρώ από τα οποία το καθαρό όφελος ανέρχεται σε 33,4 δισ. ευρώ, καθώς η συνεισφορά της για την αποπληρωμή των 750 δισ. ευρώ που θα δανεισθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις αγορές, προβλέπεται στα 10,1 δισ. ευρώ.

Σε ανάλυσή της για τις ανάγκες ανάκαμψης της Ευρώπης, η Κομισιόν προτείνει να δοθεί στην Ελλάδα ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης σε σχέση με τη συμμετοχή της χώρας στο ΑΕΠ της ΕΕ, καθώς προβλέπει ότι η μείωση του ΑΕΠ της φέτος θα είναι μεγαλύτερη από τον μέσο όσο των χωρών της ΕΕ καθώς και το γεγονός ότι το κατά κεφαλήν εισόδημά της είναι μικρότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο και ότι έχει υψηλό χρέος. 

Συγκεκριμένα, το ποσό των 43,5 δισ. ευρώ αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 5,8% των 750 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ η συμμετοχή της Ελλάδας στο ΑΕΠ της ΕΕ ανέρχεται σε 1,3%. Το καθαρό ποσό των 33,4 δισ. ευρώ αντιστοιχεί στο 17,8% του ελληνικού ΑΕΠ, ενώ μόνο η Κροατία και η Βουλγαρία προτείνεται να έχουν μεγαλύτερο καθαρό όφελος ως ποσοστό του ΑΕΠ τους (22,4% και 19,3%, αντίστοιχα), αλλά με μικρότερα απόλυτα ποσά (12,1 και 11,7 δισ. ευρώ, αντίστοιχα). Τα μεγαλύτερα ποσοστά από το Ταμείο Ανάκαμψης προτείνεται να λάβουν δύο άλλες μεσογειακές χώρες, η Ιταλία (20,4%) και η Ισπανία (19,9%).

Από το σύνολο των 33,4 δισ. ευρώ που προβλέπονται για την Ελλάδα τα 22,5 δισ. είναι επιχορήγηση αλλά τα 9,4 δισ. ευρώ είναι δάνειο το οποίο βάβαια θα επιβαρύνει περαιτέρω το πολύ μεγάλο δημόσιο χρέος της χώρας. Και το κυριότερο δεν έχουν γίνει γνωστοί οι όροι του δανείου καθώς αν είναι μέσω του ESM, αυτό θα βάλει προϋποθέσεις που θα ισοδυναμούν με ένα ακόμη μνημόνιο σε μία οικονομία που βγήκε μόλις το 2018 από μία μακρά περίοδο δεκαετούς καταστροφικής ύφεσης.

Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, το 93,5% του συνολικού ύψους του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί για δημόσιες επενδύσεις, κυρίως μέσω επιχορηγήσεων αλλά και με ένα σημαντικό ποσό δανείων προς τις χώρες – μέλη. Το υπόλοιπο 6.5% προβλέπεται να χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων από το EFSI και το InvestEU. Αυτές οι εγγυήσεις θα επιτρέψουν την κινητοποίηση ενός σημαντικά μεγαλύτερου όγκου χρηματοδότησης.

Διαβάστε επίσης: Ενότητα και αποδοχή της πρότασης των 750 δισ. ευρώ θέλει η φον ντερ Λάιεν

Πληροφορίες των διεθνών πρακτορείων από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ζητήσει μία σειρά από αυξήσεις σε φόρους ώστε να αυξηθούν τα έσοδα της Ένωσης και να υπάρξει η κατάλληλη «ρευστότητα» για να αποπληρωθεί το χρέος. Ανάμεσα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες όπου θα επιβληθούν φόροι είναι οι τεχνολογίες, η χρήση πλαστικών, οι διαδικτυακές υπηρεσίες κλπ κλπ.

Μέρκελ: Δύσκολες διαπραγματεύσεις

«Δύσκολες» διαπραγματεύσεις, οι οποίες δεν θα ολοκληρωθούν στο προσεχές Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προέβλεψε η Καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ σε ό,τι αφορά την πρόταση που παρουσίασε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επισημαίνοντας ωστόσο ότι το Βερολίνο και το Παρίσι είχαν με την πρόσφατη πρότασή τους μια «καλή συμβολή» στην προσπάθεια της Επιτροπής. Βασική προτεραιότητα θα είναι οι πόροι που θα διατεθούν να εξυπηρετούν πραγματικά την ανάκαμψη και το μέλλον, είπε χαρακτηριστικά η Καγκελάριος.

«Πρέπει πρώτα να εξετάσουμε την πρόταση. Πιστεύω ότι η Γερμανία και η Γαλλία έδωσαν μια καλή συμβολή. Είναι σαφές ότι οι διαπραγματεύσεις θα είναι δύσκολες και δεν θα ολοκληρωθούν στο προσεχές Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ο στόχος πρέπει να είναι να βρούμε το φθινόπωρο αρκετό χρόνο προκειμένου να διαβουλευθούν τα θέματα τα εθνικά κοινοβούλια και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ώστε όλα να μπορούν να τεθούν σε ισχύ την 1.1.2021», δήλωσε η κυρία Μέρκελ κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ενώ τόνισε ότι οι διαδικασίες θα συμπέσουν χρονικά με την περίοδο της γερμανικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε., το β΄ εξάμηνο του τρέχοντος έτους. «Θα προσπαθήσουμε με όλες μας τις δυνάμεις να στηρίξουμε τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ώστε να καταλήξουμε σε συμφωνία», πρόσθεσε η Καγκελάριος.

Κληθείσα να σχολιάσει το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μια πρόταση ύψους κατά 50% μεγαλύτερου από του γερμανογαλλικού σχεδίου, η Άγγελα Μέρκελ τόνισε ότι δεν ξαφνιάζεται από το γεγονός ότι η πρόταση των Βρυξελλών δεν είναι 100% ίδια με αυτήν που υπέβαλαν η ίδια και ο Εμανουέλ Μακρόν. «Αυτή η πρόταση περιέχει στοιχεία αυτών που συζητήθηκαν μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας και στοιχεία που ανέφεραν τέσσερα άλλα κράτη-μέλη (ενν. Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία, Δανία), δηλαδή τις εγγυήσεις ή τα δάνεια. Τώρα θα γίνουν διαπραγματεύσεις. Και πάντα – και με το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο πάντα είναι έτσι – οι προτάσεις της Επιτροπής δεν παραμένουν ίδιες μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ακόμη περισσότερο μετά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο», συνέχισε η γερμανίδα Καγκελάριος, διαβεβαιώνοντας παράλληλα ότι η κυβέρνησή της θα «συνοδεύσει εποικοδομητικά» την πρόταση, αφού προηγουμένως την εξετάσει ενδελεχώς. «Για μένα είναι ιδιαίτερα σημαντικό το πώς θα οικοδομηθεί όλο αυτό, εάν πρόκειται για πόρους οι οποίοι με τη δομή εκταμίευσής τους εξυπηρετούν πραγματικά την ανάκαμψη, εάν εξυπηρετούν το μέλλον, πώς θα μπορούν γίνουν οι έλεγχοι. Υπάρχουν ακόμη πάρα πολλά ζητήματα να διευκρινίσουμε», κατέληξε η κυρία Μέρκελ.