Προδιαγεγραμμένη πανωλεθρία το καλοκαίρι

Προδιαγεγραμμένη πανωλεθρία το καλοκαίρι

Τι εμποδίζει την αύξηση του άμεσου τουριστικού προϊόντος

Από τη μια οι δείκτες της τουριστικής βιομηχανίας δείχνουν το κοντινό μέλλον δυσοίωνο, από την άλλη τα κυβερνητικά στελέχη που με όρους τσαρλατανισμού προσπαθούν πάλι να παραμυθιάσουν τους πολίτες.

Στη μέση εκατοντάδες χιλιάδες εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στην τουριστική βιομηχανία περιμένουν να δουν τι μέλλει γενέσθαι και πώς θα προγραμματίσουν το καλοκαίρι του 2021.

Την περασμένη Τετάρτη ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης μας πληροφόρησε ότι «υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο για το άνοιγμα του τουρισμού». Τη σκυτάλη έλαβε την επόμενη ημέρα ο πρωθυπουργός, ο οποίος μιλώντας στο διαδικτυακό συνέδριο Europe 2021 διατράνωσε «την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μη χαθεί και αυτό το καλοκαίρι»!

Στο ίδιο έργο θεατές

Ακριβώς τα ίδια δήλωναν και πέρυσι όταν ο Χ. Θεοχάρης είχε ονομάσει το παταγωδώς αποτυχημένο σχέδιό του «Restart tourism». Τότε, το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου 2020 μας πληροφορούσε ότι στόχος ήταν να εισρεύσουν στην ελληνική οικονομία περί τα 9 δισ. ευρώ

από τον τουρισμό ή το 50% των εισπράξεων του 2019 που ήταν 18,4 δισ. ευρώ. Στο ίδιο έργο της εξαπάτησης ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης μιλούσε «για ένα πάρα πολύ συγκροτημένο επαγγελματικό σχέδιο για τον τουρισμό». Χειρότερος όλων στον δείκτη τσαρλατανισμού της κυβέρνησης Μητσοτάκη ο Αδωνης Γεωργιάδης που ως υπουργός Ανάπτυξης ήδη από τον Απρίλιο δήλωνε: «Η κυβέρνηση δεν θεωρεί χαμένη τη φετινή χρονιά για τον τουρισμό και ετοιμάζεται να ανακοινώσει σχέδιο δράσης». Το τι έγινε στη Σαντορίνη με τη φαιδρή φιέστα Μητσοτάκη δεν χρειάζεται να αναλυθεί. Από τις 26 Απριλίου 2020 το Documento είχε προβλέψει, στηριζόμενο στους δείκτες της τουριστικής βιομηχανίας, ότι η πτώση του άμεσου τουριστικού προϊόντος θα ήταν 80%.

Οι περισσότεροι στον τουριστικό κλάδο αναγκάστηκαν να «αγοράσουν» πέρυσι τις φρούδες ελπίδες που πουλούσε η κυβέρνηση για δήθεν οργανωμένο σχέδιο. Η καταστροφή ήταν προδιαγεγραμμένη: το άμεσο τουριστικό προϊόν μειώθηκε 76,64%. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, η πληρότητα της εν λόγω περιόδου περιορίστηκε στο 23,1%. Ολο το 2020 η Ελλάδα κατάφερε να μαζέψει 4,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο τα 800 εκατ. ευρώ προήλθαν από το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου, όταν η πανδημία ακόμη δεν είχε πάρει τεράστιες διαστάσεις. Εγγυημένη η αποτυχία

Οι ίδιοι άνθρωποι αυτή την εβδομάδα ξεκίνησαν τα μεγάλα λόγια, την πώληση ελπίδας, τις φρούδες υποσχέσεις. Η πραγματικότητα όμως έρχεται να τους διαψεύσει. Πέρυσι είχαν το πλεονέκτημα να είναι η Ελλάδα Covid free. Φέτος η Ελλάδα έχει καταταχτεί ακόμη και πρώτη στους θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Ενα ακόμη τεράστιων διαστάσεων μειονέκτημα είναι ο ρυθμός των εμβολιασμών, τομέας στον οποίον καταγράφεται άλλη μία αποτυχία.

Σε κάθε περίπτωση, η τουριστική αγορά έχει προεξοφλήσει ότι το άμεσο τουριστικό προϊόν θα κινηθεί φέτος μεταξύ 4,5 δισ. ευρώ –όσο και πέρυσι– μέχρι 7,5 δισ. ευρώ, δηλαδή σημειώνοντας μείωση της τάξεως του 60% από το 2019. Το ζήτημα άπτεται και του πανευρωπαϊκού προγράμματος εμβολιασμών, αφού στην Ελλάδα η καλύτερη προοπτική είναι τον μήνα Σεπτέμβριο να έχει εμβολιαστεί μόλις το 23% του πληθυσμού. Τι σημαίνει αυτό; Οτι το πιθανότερο είναι να προσεγγίσουμε το περυσινό νούμερο των 4,3 δισ. ευρώ παρά το υπεραισιόδοξο των 7,5 δισ. Περί τα μέσα Μαρτίου θα μπορούμε να γνωρίζουμε περισσότερα, όχι βέβαια στηριζόμενοι στις κυβερνητικές δηλώσεις, αλλά στους παράγοντες του τουρισμού.

*Από την έντυπη έκδοση του Documento #221 (7/2/21)

Ετικέτες

Documento Newsletter