«Priscilla»: Ο κοινός θνητός πίσω από τον Έλβις

«Priscilla»: Ο κοινός θνητός πίσω από τον Έλβις
Ο φακός εστιάζει στις προσωπικές στιγμές που ο Ελβις (Τζέικομπ Ελόρντι) δεν είναι παρά ένας απλός άντρας που δεν ντρέπεται να δείξει τις αδυναμίες ή να εκφράσει την ευαισθησία του και με τον οποίο η Πρισίλα (Κέινι Σπέινι) μπορεί αβίαστα να μοιραστεί τη μοναξιά της

Η νέα ταινία της Σοφίας Κόπολα που βασίζεται στα απομνημονεύματα της συζύγου του Έλβις Πρίσλεϊ έρχεται να φωτίσει άγνωστες πτυχές της ζωής του βασιλιά του rock ’n’ roll.

Πώς είναι να είσαι παντρεμένη με τον πιο διάσημο σταρ της υφηλίου; Στο ερώτημα αυτό καθώς και σε άλλα που σχετίζονται με άγνωστες πλευρές του Ελβις επιχειρεί να δώσει απαντήσεις η Σοφία Κόπολα με τη νέα της ταινία «Priscilla» που θα κυκλοφορήσει στις 8 Φεβρουαρίου. Το σενάριο βασίζεται στα απομνημονεύματα της Πρισίλα με τίτλο «Elvis and me» που πρωτοκυκλοφόρησαν το 1985. Η ταινία ξεκινά από τη στιγμή που η 14χρονη Πρισίλα Αν Βάγκνερ γνωρίζει στη Γερμανία το 1959 τον ήδη σταρ Ελβις Πρίσλεϊ, ο οποίος υπηρετεί τη στρατιωτική θητεία του. Ο 24χρονος καλλιτέχνης βρίσκεται εκεί προκειμένου να γλιτώσει τη φυλάκιση μετά την απροθυμία του να συνετιστεί με τις εντολές των αρχών που του απαγόρευσαν να χορεύει προκλητικά στις συναυλίες του.

Το νεαρό κορίτσι με έκπληξη διαπιστώνει στο πάρτι που συναντά για πρώτη φορά τον Ελβις ότι εκείνος διαφέρει αρκετά από τον τύπο του απόμακρου και σνομπ σταρ που φανταζόταν. Η σχέση τους θα βασιστεί στην ειλικρινή αγάπη και θα επισημοποιηθεί με τον γάμο τους, μερικά χρόνια αργότερα, όταν η κοπέλα ενηλικιώνεται. Ο φακός εστιάζει στις προσωπικές στιγμές που ο βασιλιάς του rock ’n’ roll μεταμορφώνεται σε κοινό θνητό. Είναι ένας απλός άντρας που δεν ντρέπεται να δείξει τις αδυναμίες ή να εκφράσει την ευαισθησία του, με τον οποίο η Πρισίλα μπορεί αβίαστα να μοιραστεί τη μοναξιά της.

Οι επιφυλάξεις της οικογένειας

Στην όγδοη ταινία της η βραβευμένη με Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για το «Χαμένοι στη μετάφραση» Κόπολα αναζητά μέσα από τις σκέψεις και τα συναισθήματα της ηρωίδας της το αυθεντικό πρόσωπο του Ελβις. Του ανθρώπου δηλαδή που κρύβεται πίσω από τον μύθο.

Παράλληλα προσπαθεί να φωτίσει την αθέατη πλευρά ενός επεισοδιακού γάμου αλλά και μιας μεγάλης αγάπης. Πάντως η οικογένεια του Πρίσλεϊ μέσω της εταιρείας της Presley Entertainment δεν πείστηκε για τις αγνές προθέσεις της σκηνοθέτριας και δεν δέχτηκε να μπει στην παραγωγή του φιλμ. Επιπλέον αρνήθηκε να δώσει το ΟΚ για τη χρήση τραγουδιών του Ελβις, φοβούμενη ότι η εικόνα του στην ταινία δεν θα είναι ιδιαίτερα κολακευτική.

Το πρόβλημα ξεπεράστηκε με διασκευές των κλασικών τραγουδιών από το γαλλικό συγκρότημα Phoenix και τον αμερικανό μουσικό Ράνταλ Πόστερ ηχογραφημένες αποκλειστικά για την ταινία της Κόπολα, που δεν θέλησε να κάνει μια «αγιογραφία» του βασιλιά του rock ’n’ roll αλλά να τον προσεγγίσει μέσα από στιγμιότυπα που συνέβησαν από την πρώτη γνωριμία του με την Πρισίλα μέχρι και το τέλος της σχέσης τους.

Η Πρισίλα Πρίσλεϊ πάντως εξέφρασε την ικανοποίησή της στα κοινωνικά δίκτυα για το αποτέλεσμα: «Είμαι ενθουσιασμένη για την απόδοση του βιβλίου από τη μαστοριά της Σοφίας καθώς έχει τόσο εξαιρετική οπτική –πάντα ήμουν θαυμάστρια της δουλειάς της– που είμαι βέβαιη πως θα κάνει τη θέαση του φιλμ μια συναισθηματική διαδρομή για όλους».

Στην ταινία, που είναι παραγωγή της Α24 (τρίτη φορά που η Κόπολα συνεργάζεται με την εταιρεία μετά τα «On the rocks» και «The bling ring»), πρωταγωνιστεί η Κέιλι Σπέινι στον ρόλο της Πρισίλα ενώ ο ανερχόμενος Τζέικομπ Ελόρντι, ένας από τους βασικούς ερμηνευτές της περίφημης τηλεοπτικής σειράς «Euphoria» που ανέδειξε σε σταρ τη Ζεντάγια, είναι αρκετά πειστικός ως Ελβις.

Ο πρώτος Ελβις με γυναικεία ματιά

Η Σπέινι, που έκανε το ντεμπούτο της το 2018 στην ταινία «Pacific Rim: Uprising» ενώ συμμετείχε δίπλα στην Κέιτ Γουίνσλετ στην τηλεοπτική σειρά «Mare of Easttown», ήταν υποψήφια για τη φετινή Χρυσή Σφαίρα αλλά έχασε το βραβείο από τη Λίλι Γκλάστοουν («Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού»). Μετά τον «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν που γνώρισε πρόπερσι μεγάλη εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, ενδιαφέρον έχει να δούμε μια δημιουργία για τον βασιλιά του ροκ βασισμένη σε γυναικεία ματιά αυτήν τη φορά.

Η ίδια η Κόπολα πάντως, που ειδικεύεται στις βιογραφίες διασήμων –ποιος ξεχνάει την ποπ «Μαρία Αντουανέτα» από το μακρινό 2006;–, δήλωσε απέραντα γοητευμένη με το βιβλίο της Πρισίλα. «Προσπάθησα να αποτυπώσω πώς ένιωθε όταν μπήκε στον κόσμο του Ελβις και τελικά αναδύθηκε για να βρει τη δική της ζωή. Πάντα με ενδιέφεραν οι ιδέες ταυτότητας και μεταμόρφωσης. Αυτή η ταινία εξετάζει πώς η Πρισίλα γίνεται αυτή που είναι, βιώνοντας τόσο πολλά από τα ίδια πράγματα που βιώνουν όλες οι νεαρές γυναίκες στο ταξίδι τους προς την ενηλικίωση, αλλά σε ένα τόσο μεγαλειώδες και ασυνήθιστο περιβάλλον σαν αυτό του παλατιού της Graceland».

INFO
Η ταινία «Priscilla» κυκλοφορεί στις αίθουσες από τις 8 Φεβρουαρίου σε διανομή Spentzos Film

Οι έξι «βασιλιάδες» της μεγάλης οθόνης

Πριν από τον Ελόρντι το βάρος να υποδυθούν τον ένα και μοναδικό βασιλιά –ο οποίος λάτρευε το σινεμά και ήθελε διακαώς να γίνει κινηματογραφικός σταρ, παίζοντας μάλιστα σε 31 ταινίες στην περίοδο μεταξύ 1956 και 1969– κλήθηκαν να σηκώσουν γνωστοί αλλά και λιγότερο γνωστοί ηθοποιοί. Η πιο ευχάριστη έκπληξη πάντως ήταν ο άσημος Οστιν Μπάτλερ, που στην πρόσφατη ταινία του Μπαζ Λούρμαν κατάφερε μια τρομακτική μεταμόρφωση που τον οδήγησε στην οσκαρική πεντάδα υποψηφιότητας α΄ αντρικού ρόλου.


Κερτ Ράσελ
«Ελβις», 1979

Ακριβώς δύο χρόνια μετά τον τραγικό θάνατο του Ελβις Πρίσλεϊ σε ηλικία μόλις 42 ετών, μια τηλεταινία με τίτλο «Ελβις» αναλαμβάνει να θυμίσει το μεγαλείο του. Ο σκηνοθέτης Τζον Κάρπεντερ, με τις δάφνες του καλτ θρίλερ «Η νύχτα με τις μάσκες» ακόμη νωπές, δηλώνει θαυμαστής του Ελβις και μέσα στα 150 λεπτά που κρατά η ταινία του τονίζει την απόκοσμη σχεδόν περσόνα του Ελβις καθώς και τα σημαντικότερα στάδια στην πορεία της ανόδου του. Ο 28άχρονος τότε Κερτ Ράσελ, ο οποίος θα συνεργαζόταν ξανά με τον σκηνοθέτη στην «Απειλή» το 1982, αναλαμβάνει τον ομώνυμο ρόλο κερδίζοντας μια υποψηφιότητα για Emmy, ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης τηλεοπτικής ταινίας.


Ντον Τζόνσον
«Elvis and the beauty queen», 1981

Ακόμη μια τηλεταινία με θέμα τη ζωή του Πρίσλεϊ γυρίστηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατό του. Σκηνοθέτης του φιλμ «Elvis and the beauty queen» είναι ο άγνωστος Γκας (Κώστας) Τρικόνις, ηθοποιός και χορευτής στο «West side story». Ο ελληνικής καταγωγής δημιουργός επέλεξε να αναδείξει την ιστορία του Ελβις από τη στιγμή του χωρισμού του με την Πρισίλα τον Φεβρουάριο του 1972 και τη μοιραία σχέση του με τη Λίζα Τόμσον, τη γυναίκα που κέρδισε την καρδιά του και τον συντρόφευσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Ο Ντον Τζόνσον στα πρώτα βήματά του έχει κάτι από τον «ζωώδη ερωτισμό» του Ελβις και χάρη σε αυτό τον ρόλο τον πρόσεξε ο Μάικλ Μαν, δίνοντάς του τον χαρακτήρα του Κρόκετ στο «Miami vice» δύο χρόνια αργότερα.


Χάρβει Καϊτέλ
«Finding Graceland», 1998

Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 οι φήμες ότι ο θάνατος του Πρίσλεϊ ήταν ψεύτικος και πως ο «βασιλιάς» ήταν ακόμη ζωντανός και κρυμμένος στην έπαυλή του προκάλεσαν ένα ντελίριο από θεωρίες συνωμοσίας. Πάνω σε μια από αυτές βασίστηκε και η ταινία «Finding Graceland» του Ντέιβιντ Γουίνκλερ (παραγωγός των «Ρόκι», «Creed» κ.ά.), ο οποίος είχε την τρομερή αστοχία να αναθέσει στον Χάρβεϊ Καϊτέλ την εκδοχή του ζωντανού Ελβις. Η ταινία παρά τη μέτρια υποδοχή από κριτικούς και κοινό έχει κάποια αξία σήμερα λόγω της παραγωγής που έγινε από την Πρισίλα Πρίσλεϊ καθώς και των σκηνών που γυρίστηκαν μέσα στη θρυλική έπαυλη Graceland στο Μέμφις.


Τζόναθαν Ρις Μέγερς
«Elvis», 2005

Χρειάστηκε να περάσει αρκετός καιρός μέχρι να φτιαχτεί ένα φιλμ που θα παρουσίαζε στις σωστές διαστάσεις τον σταρ αλλά και τον άνθρωπο Ελβις Πρίσλεϊ. Η σκηνοθεσία του Τζέιμς Στίβεν Σάντγουιθ σε ακόμη μία τηλεταινία, διάρκειας τριών ωρών παρακαλώ, με πρωταγωνιστή τον Ιρλανδό Τζόναθαν Ρις Μάγερς φωτίζει διεξοδικά τα σημαντικότερα γεγονότα αλλά και τις σχέσεις ζωής του Ελβις. Η Αντόνια Μπέρνατ υποδύεται την Πρισίλα, ο Ράντι Κουέιντ τον συνταγματάρχη Πάρκερ και η Ρόουζ ΜακΓκόουαν είναι μια συναρπαστική Αν Μάργκρετ με την οποία ο Ελβις είχε θυελλώδη ερωτική σχέση. Με την εντυπωσιακή ερμηνεία του ο Μάγερς κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα αλλά και το εισιτήριο για το κορυφαίο φιλμ του Γούντι Αλεν «Match point» ένα χρόνο αργότερα.


Μάικλ Σάνον
«Ελβις και Νίξον», 2016

Ενας αλλιώτικος, σχεδόν αντισυμβατικός, Ελβις είναι αυτός του Μάικλ Σάνον στην ταινία που σκηνοθέτησε η Λίζα Τζόνσον (εκ των σκηνοθετών του δημοφιλούς τηλεοπτικού χιτ της περσινής χρονιάς «The last of us») το 2016. Η ταινία βασίζεται σε ένα άγνωστο για καιρό αλλά πραγματικό γεγονός που συνέβη το 1970 κι αφορούσε τη συνάντηση του Ελβις με τον πρόεδρο Νίξον. Η συνάντηση έγινε κατόπιν επιθυμίας του πρώτου, ο οποίος ήθελε να γίνει πράκτορας του FBI και να βοηθήσει στον πόλεμο κατά των καρτέλ των ναρκωτικών! Η επιλογή να υποδυθεί ο Μάικλ Σάνον τον «βασιλιά» αρχικά θεωρήθηκε κάκιστη, αλλά χάρη στην υποκριτική αξία του τελευταίου (βοήθησε και το χιουμοριστικό σενάριο) τελικά άφησε θετικές εντυπώσεις.


Οστιν Μπάτλερ
«Elvis», 2021

Ο άγνωστος ηθοποιός από την Καλιφόρνια στην πρώτη του πρωταγωνιστική κινηματογραφική εμφάνιση μεταμορφώθηκε κυριολεκτικά στον Ελβις. Οι ηλεκτρισμένες κινήσεις στους γοφούς, το γεμάτο ηδυπάθεια βλέμμα και κυρίως ο τρόπος που ερμήνευε τα τραγούδια του Ελβις ήταν τα βασικά στοιχεία της τεράστιας ερμηνείας του Μπάτλερ, που έφτασε ανέλπιστα μέχρι τα Οσκαρ, στη μοναδική υποψηφιότητα που είχε η ταινία του Μπαζ Λούρμαν. Ο ηθοποιός αποκάλυψε πως προτού ακόμη πάρει τον ρόλο μελετούσε για χρόνια τα βίντεο του Πρίσλεϊ και στη διάρκεια ενός πάρτι όπου τραγούδησε ένα κομμάτι του «βασιλιά» κάποιος φίλος του είπε πως θα έπρεπε να τον παίξει στο σινεμά. Ετσι, όταν έμαθε πως ο Λούρμαν ετοιμάζει μια καινούργια ταινία για τη ζωή του πέρασε από οντισιόν και όλα τα υπόλοιπα τα έγραψε η ιστορία του κινηματογράφου.

Ετικέτες

Documento Newsletter