Πρεμιέρα των θερινών σινεμά με «Nomadland» και «Wonder Woman:1984»

Πρεμιέρα των θερινών σινεμά με «Nomadland» και «Wonder Woman:1984»

Η έναρξη λειτουργίας των θερινών κινηματογράφων την Παρασκευή 21 Μαΐου συμπίπτει με την κυκλοφορία του μεγάλου νικητή των φετινών Όσκαρ, της «Χώρας των νομάδων» της Κλόι Ζάο που κέρδισε 3 βραβεία όσκαρ αλλά και της δεύτερης περιπέτειας της «Wonder Woman» που μας μεταφέρει στα 80ς και πιο συγκεκριμένα στο 1984.

Η χώρα των νομάδων (Nomadland) (****)

Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2020 (107)

Σκηνοθεσία: Κλόι Ζάο Πρωταγωνιστούν: Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, Ντέιβιντ Στράδερν, Λίντα- Μέι, Σουάνκι

Η πρώην αναπληρώτρια δασκάλα Φερν χάνει το σπίτι της και αναγκάζεται να βγει στο δρόμο στοιβάζοντας τα υπάρχοντα της στο μικρό βαν της το οποίο μετατρέπει σε τροχόσπιτο. Η περιπλάνηση της στην αμερικανική ενδοχώρα θα την φέρει σε επαφή με άλλους νομάδες που θα της δείξουν τον τρόπο ώστε να επιβιώνει on the road.

Τι είναι αυτό που έκανε τόσο ξεχωριστή την ταινία της Ζάο με συνέπεια να κάνει τέτοια τρελή κούρσα σε φεστιβάλ (Μόστρα, Τορόντο κλπ), ενώσεις κριτικών αλλά και τα όσκαρ όπου κατέκτησε το βαρύτιμο τίτλο του «κορυφαίου φιλμ της χρονιάς»; Σπουδαία road movies που υμνούν την αίσθηση ελευθερίας και την σημασία του αντικομφορμισμού έχουν υπάρξει και στο παρελθόν (τα πρώτα φιλμ του Μάλικ, ο «Ξένοιαστος καβαλάρης» κ.α.) αλλά κανένα δεν γνώρισε τη δόξα του «Nomadland». H αξία του φιλμ έγκειται στην απόφαση της Ζάο- η οποία έγινε η πρώτη ασιάτισσα γυναίκα που κερδίζει το όσκαρ σκηνοθεσίας- να προσδώσει στην ζωή των σύγχρονων νομάδων της Αμερικής τα χαρακτηριστικά ενός αγώνα επιβίωσης κόντρα στους ανθρωποφάγους μηχανισμούς του καπιταλισμού.

Με όχημα το βιβλίο έρευνας της δημοσιογράφου Τζέσικα Μπρούντερ «Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century» που γράφτηκε με αφορμή τα θύματα της σύγχρονης χρηματοπιστωτικής κρίσης που ξέσπασε την τριετία 2007-2009, παρακολουθούμε την αναγκαστική περιπλάνηση τούτων των ιδιότυπων «πιονέρων» σε ένα υπαρξιακό οδοιπορικό που έχει όλα τα στοιχεία μιας εσωτερικής μετανάστευσης.

Με βαν και τροχόσπιτα οι νεόπτωχοι των ΗΠΑ ακολουθούν κατά πόδας τις ιστορικές διαδρομές αλλοτινών εποχών θυμίζοντας τα «Σταφύλια της οργής» σε μια ελεύθερη διασκευή του έργου του Στάινμπεκ όπου η πάλαι ποτέ αναζήτηση της Γης της Επαγγελίας ταυτίζεται πλέον με την ανάγκη εξεύρεσης των κινητήριων δυνάμεων συνέχισης της ζωής ακόμη κι αν εκείνη στα μάτια αυτών των ανθρώπων (οι περισσότεροι χαρακτήρες στο φιλμ είναι πραγματικοί άστεγοι) μοιάζει να έχει χάσει όλα τα νοήματα της.

Η διαρκής υπενθύμιση των αιτιών που οδήγησαν την ηρωίδα στο δρόμο – οι τράπεζες, το αδηφάγο πολιτικοοικονομικό σύστημα, ο ρόλος των πολυεθνικών σαν την Amazon στις αποθήκες της οποίας βρίσκουν περιστασιακές δουλειές οι νομάδες κ.α.- δεν γίνεται ούτε με κραυγές ούτε εκβιάζοντας τη συγκίνηση. Λιτή αφήγηση, ντοκιμαντερίστικη αίσθηση, διακριτικότητα και ευαισθησία σε ένα υπέροχο φιλμ λουσμένο στις θεϊκές μελωδίες του Λουντοβίκο Εϊνάουντι και ενισχυμένο από την υπέροχη λιτή, εσωτερική ερμηνεία της Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, με τις λεπτές αποχρώσεις και τα σύντομα ανθρώπινα ξεσπάσματα.

Wonder Woman 1984 (**)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2020 (151)

Σκηνοθεσία: Πάτι Τζένκινς Πρωταγωνιστούν: Γκαλ Γκαντότ, Κρις Πάιν, Πέδρο Πασκάλ, Κρίστεν Γουίγκ, Κόνι Νίλσεν, Ρόμπιν Ράιτ

Η πριγκίπισσα των Αμαζόνων Νταϊάνα εργάζεται ως υπεύθυνη μουσείου στην Ουάσιγκτον του 1984 και εντοπίζει ένα αρχαίο πετράδι με μαγικές ιδιότητες που μπορεί να πραγματοποιήσει την ευχή εκείνου που το κρατά στα χέρια του.

Το σίκουελ του πετυχημένου χιτ του 2017 δεν είναι ισάξιο εκείνου του φιλμ παρότι έχει τις στιγμές του, διαθέτει την Γκαλ Γκαντότ σε δαιμονιώδη φόρμα και βλέπεται οπωσδήποτε ευχάριστα. Με διάθεση να γίνει πιο ενήλικο και κάπως οργουελικό ποντάρει στην ικανότητα της πρωταγωνίστριας να είναι ταυτόχρονα δυναμική, αστεία, σοβαρή, ερωτική και αμείλικτη όταν οι απαιτήσεις το απαιτούν. Αν είχε και σενάριο…

Πρόστιμο (***)

Δραματική ελληνικής παραγωγής 2020 (101)

Σκηνοθεσία: Φωκίωνας Μπόγρης Πρωταγωνιστούν: Βαγγέλης Ευαγγελινός, Στάθης Σταμουλακάτος, Μαρία Μπαλούτσου, Φένια Αποστόλου, Βαγγέλης Μουρίκης

Ένα βαποράκι προσπαθεί να μπει στον ίσιο δρόμο αλλά κάθε φορά κάτι συμβαίνει (η νόμιμη δουλειά στο «αεροδρόμιο» στραβώνει, ο φίλος της αδελφής του τον προσεγγίζει για τις δικές του «βρωμιές») και καταλήγει στην αντίθετη διαδρομή.

Ξεκάθαρη η επιρροή του σινεμά του Γιάννη Οικονομίδη (έχει ένα μικρό πέρασμα στην εισαγωγή του φιλμ) στην άποψη του Φωκίωνα Μπόγρη («Κάθαρση») γύρω από τα κακά κείμενα της νεοελληνικής πραγματικότητας. Στη δεύτερη ταινία του ο σκηνοθέτης της «Κάθαρσης» χρησιμοποιεί την τεχνοτροπία του νουάρ για να καταδείξει – και να κριτικάρει- την μικροαστική ηθική κάποιων τύπων που κινούνται στα όρια της νομιμότητας. Αρκετά σκληρό, ενίοτε κωμικό αλλά σχεδόν πάντα ρεαλιστικό και παθιασμένο, το «Πρόστιμο» έχει την καβάντζα για να βρει το κοινό του με οδηγό ένα θαυμάσιο ζευγάρι. Τον νεοφερμένο Βαγγέλη Ευαγγελινό και τον οδοστρωτήρα Στάθη Σταμουλακάτο.

Soul (***)

Animation αμερικανικής παραγωγής 2020 (97)

Σκηνοθεσία: Πιτ Ντόκτερ Με τις φωνές των: Τζέιμι Φοξ, Τίνα Φέι, Φελίσια Ρασάντ, Νταβίντ Ντιγκς

Ένας δάσκαλος μουσικής που είχε όνειρα όταν ήταν νέος για να κάνει μεγάλη καριέρα στην τζαζ δέχεται την μεγάλη πρόκληση που θα αλλάξει τη ζωή του αλλά ένα μοιραίο ατύχημα τον στέλνει στο μετέωρο μέρος μεταξύ ζωής και θανάτου.

Όσκαρ καλύτερου animation για το πρωτότυπο φιλμ της Pixar. Το σενάριο κέντημα ενώνει την αγωνία της μεταθανάτιας ζωής με το άγχος της καθημερινότητας και της προσδοκίας για μια σπουδαία καριέρα με τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα: τι είναι αυτό που μας καθορίζει και μας κάνει αυτό που είμαστε; Είναι θέμα ψυχής ή στιγμής; To «Soul» έχει τις απαντήσεις συνοδεία της πιο σπαρταριστής αφήγησης.

Έξι λεπτά πριν τα μεσάνυχτα (Six minutes before midnight)(**)

Κατασκοπική περιπέτεια βρετανικής παραγωγής 2020 (99)

Σκηνοθεσία: Αντι Γκόνταρντ Πρωταγωνιστούν: Τζούντι Ντεντς, Έντι Ίζαρντ

Στο βρετανικό κολέγιο Μπέξχιλ Ον Σι στην Αγγλία του 1939 η βλοσυρή κυρία Αστριντ διευθύνει τα μαθήματα αγγλικών της Ένωσης Γερμανίδων Κορασίδων του Χίτλερ. Όταν ο τελευταίος καθηγητής των είκοσι κοριτσιών εξαφανίζεται, τη θέση του παίρνει ο Τόμας Μίλερ, ένας άγγλος γερμανικής καταγωγής, που μιλά άπταιστα τις δύο γλώσσες.

Η ταινία είναι αποτελεσματική ως προς τον κύριο στόχο της που είναι η πειστική ανάπλαση μιας ηλεκτρισμένης εποχής και ειδικά στο κομμάτι της διφορούμενης σχέσης μεταξύ Αγγλίας- Γερμανίας λίγο πριν οι δύο «φιλικές» χώρες εμπλακούν σε πολεμικής σύρραξη μετά την επέμβαση των γερμανικών στρατευμάτων στην Πολωνία. Όμως στο πιο απαιτητικό κομμάτι της κατασκοπίας, η συνταγή χαλάει καθώς η αφήγηση κυλά χωρίς νεύρο ενώ δεν λείπουν οι τρύπες στο σενάριο.

ΥΛΙΚΑ

Η Χώρα των νομάδων

Wonder Woman: 1984

 

Το πρόστιμο

Έξι λεπτά πριν τα μεσάνυχτα

 

Soul

 

Ετικέτες

Documento Newsletter