Potitico: Ο Ερντογάν «Δούρειος Ίππος» του Πούτιν για την πώληση ρωσικών καυσίμων στην ΕΕ

Τη διαδρομή του ρωσικού πετρελαίου προς την Ευρώπη μέσω Τουρκίας και κατά συνέπεια την περίπλοκη παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων από τη Ρωσία, αποκαλύπτει δημοσίευμα του Politico.

Σύμφωνα με στοιχεία της S&P και με βάση έκθεση της CREA, η Τουρκία φέρεται να έχει εξελιχθεί σε μεσάζοντα στις ενεργειακές σχέσεις ΕΕ – Ρωσίας, με μεγάλη «επιτυχία» για το 2023 και με ένταση για το 2024.

Το δημοσίευμα αποκαλύπτει ότι η Τουρκία αποτελεί τη χώρα «pit stop» για τα ρωσικά καύσιμα προς την Ευρώπη. Χαρακτηριστικά γίνεται αναφορά σε παράδειγμα τάνκερ στον τερματικό σταθμό Toros Ceyhan έτοιμο να παραλάβει καύσιμα. Φορτωμένο με 150.000 βαρέλια πετρελαίου το πλοίο αναχώρησε στη συνέχεια για ένα τριήμερο ταξίδι προς το διυλιστήριο της Motor Oil Hellas στην Ελλάδα.

«Η Τουρκία έχει αναδειχθεί σε στρατηγικό pit stop για τα ρωσικά καύσιμα που μεταφέρονται στην ΕΕ, δημιουργώντας εκατοντάδες εκατομμύρια φορολογικά έσοδα για το Κρεμλίνο», δήλωσε αναλυτής ενέργειας στο CSD.

Η Αθήνα επιμένει ότι δεν δέχεται φορτία με ρωσική σήμανση, σε συμμόρφωση με τις κυρώσεις της ΕΕ. Η Τελωνειακή Αρχή της Ελλάδας ανέφερε στο Politico ότι «διενεργεί κατάλληλους ελέγχους τόσο στο στάδιο του εκτελωνισμού όσο και μετά» και ότι «μέχρι σήμερα δεν έχουν εντοπιστεί παραβάσεις».

Όμως, πιθανότατα επρόκειτο για κρυμμένο ρωσικό πετρέλαιο με νέες σημάνσεις, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) και του Κέντρου για τη Μελέτη της Δημοκρατίας (CSD), καθώς και ανεξάρτητες αναφορές από το POLITICO. Το ρωσικό πετρέλαιο, όπως φαίνεται, φτάνει μαζικά στην Ε.Ε. μέσω της Τουρκίας.

Μάλιστα, αυτή η πρακτική είναι νόμιμη, καθώς βάσει των κυρώσεων, επιτρέπονται «μεικτά» καύσιμα να εισέρχονται στην ΕΕ εάν χαρακτηρίζονται ως μη ρωσικά.

Μολονότι η εισαγωγή καυσίμων με ρωσικά έγγραφα είναι ως επί το πλείστον παράνομη σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, η απλή αλλαγή της επωνυμίας της Τουρκίας στα παλιά φορτία με ένα νέο, τουρκικό πιστοποιητικό, δεν είναι.

Εν τω μεταξύ, όπως προέκυψε από την έρευνα, η Μόσχα κέρδισε έως και 3 δις ευρώ από τρία λιμάνια μόνο στους 12 μήνες μετά την απαγόρευση από την ΕΕ των ρωσικών καυσίμων.

Οι τελευταίες αποκαλύψεις δημιουργούν την ανάγκη για δράση, καθώς οι χώρες της ΕΕ συζητούν το 14ο πακέτο κυρώσεων στη Ρωσία, σημειώνει το δημοσίευμα του Politico και παραθέτει επίσης τις δηλώσεις του Εσθονού Υπουργού Εξωτερικών, σύμφωνα με τις οποίες «οι τρίτες χώρες, ειδικά οι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ, όπως η Τουρκία, θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις κυρώσεις όσο το δυνατόν περισσότερο».

«Για την Τουρκία, η κακή συμμόρφωση με τις κυρώσεις των Βρυξελλών έχει νόημα, εάν η χώρα αισθάνεται ότι δεν έχει τίποτα να χάσει με την ΕΕ», δήλωσε η Αμάντα Πολ, αναλύτρια και ειδικός για την Τουρκία στο think tank European Policy Center.

«Με τις προσπάθειες της Άγκυρας να ενταχθεί στην ΕΕ να βρίσκονται σε αδιέξοδο, δεν φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ελπίδα ότι αυτή η σχέση θα βελτιωθεί», προσέθεσε, ενώ εξήγησε ότι «οι εισαγωγές και οι επανεξαγωγές φθηνότερου ρωσικού πετρελαίου ήταν πολύ ωφέλιμες για την Τουρκία, καθώς η χώρα καταπολεμά τον υψηλό πληθωρισμό και την κατακόρυφη πτώση του νομίσματος».

Δείτε επίσης:

Δημήτρης Σταρόβας: Στην εντατική με εγκεφαλικό – Οι πρώτες πληροφορίες


Στο Τζάνειο με εγκεφαλικό ο Δημήτρης Σταρόβας



Αναδίπλωση Ντόρας για τους «ρεμπεσκέδες»: «Δεν αναφερόμουν στον ΣΥΡΙΖΑ»


Βγήκε με κανό για ψάρεμα και βρήκε σκύλο ανοιχτά της Πάρου – Απίστευτη διάσωση (Video)


Ο Πολάκης τρολάρει τον Άδωνη-Μακεδονομάχο για την κωλοτούμπα του (Video)


Θρίλερ στο Ίλιον: Μητέρα άρπαξε με μαφιόζικο τρόπο 4 ανήλικα από δομή (Video)


Μίλτος Τεντόγλου: «Οι Τζαμαϊκανοί θέλουν να με διαλύσουν» – Γιατί δεν χαμογελά μετά τους αγώνες (Video)