«Φωτιά» παραμένουν οι τιμές στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, τη στιγμή που ο Γενικός Δείκτης Πληθωρισμού στην Ελλάδα τον Ιανουάριο 2023 διαμορφώθηκε σε 7%, σημειώνοντας μικρή μείωση εν συγκρίσει με έναν μήνα νωρίτερα, τον Δεκέμβριο του 2022. Αντίθετα, οι τιμές σε βασικά είδη διατροφής παρουσίασαν αύξηση 1,1%.
Δείτε επίσης: Πληθωρισμός – «φωτιά» στα τρόφιμα «καίει» τον οικογενειακό προϋπολογισμό – Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Συγκεκριμένα,η ακρίβεια καλπάζει παρά τη μείωση 22,8% που σημειώθηκε σε ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων και 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες.
Αντίθετα, σύμφωνα πάντα με την ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση 1,1% σημείωσαν τα προϊόντα στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, πίτσες και πίτες, μοσχάρι, αλλαντικά, νωπά ψάρια, τυριά, αυγά, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, σάλτσες-καρυκεύματα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, νωπά φρούτα.
Επίσης, 1,3% σε Αλκοολούχα ποτά και καπνό, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα) και 1,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα δημοτικά τέλη.
Ακόμα, καταγράφηκε αύξηση, 0,2% στις Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης και 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια – ζαχαροπλαστείακαφενεία.
Τέλος, αύξηση 1,0% σημειώθηκε στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας,
ασφάλιστρα υγείας.
Ταυτόχρονα, εν συγκρίσει με τον αντίστοιχο μήνα του περασμένου έτους, ήτοι τον Ιανουάριο του 2022, ο Γενικού ΔΤΚ αυξήθηκε κατά 7,0% κάτι που πηγάζει κυρίως
από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
• 15,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 8,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 3,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 7,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 5,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.
Υψηλά παρέμεινε ο πληθωρισμός και στις αρχές του 2023, παρόλο που επιβραδύνει, με χαμηλό όμως ρυθμό.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο ετήσιος πληθωρισμός ανήλθε στο 7% τον Ιανουάριο από 7,2% τον Δεκέμβριο του 2022, 8,5% τον Νοέμβριο και 9,1% τον Οκτώβριο.
Ωστόσο, ο πληθωρισμός σε βασικά είδη διατροφής κατέγραψε μεγάλη άνοδο, ύψους 15,4%, σε σχέση με τον περασμένο Ιανουάριο. Για ακόμα μία φορά, «φωτιά» πήραν οι τιμές στο κρέας με 19,3% αύξηση, στο ψωμί και τα δημητριακά με 18,6%, στα γαλακτοκομικά και τα αυγά με 25% και στα έλαια με 23,1%.