Μπορεί ο Γενικός Δείκτης του Πληθωρισμού να παρουσιάζει μείωση τον μήνα Δεκέμβριο, αλλά η ακρίβεια στα τρόφιμα καλπάζει ανεξέλεγκτη ψαλιδίζοντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ειδικότερα, παρά την πτώση του Γενικού Δείκτη στο 7,2% για τον μήνα Δεκέμβριο, από 8,5% τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ την Πέμπτη, το «ράλι» ανόδου στα τρόφιμα συνεχίζεται. Όλα αυτά τη στιγμή που η ακρίβεια, στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη γίνεται θηλιά στο λαιμό των πολιτών, όπως αποτυπώνεται και στο Ευρωβαρόμετρο.
Δείτε επίσης: «Εφιάλτης» η ακρίβεια στα τρόφιμα – Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο
Εν συγκρίσει με τον μήνα Νοέμβριο αύξηση σημειώθηκε στα κρέατα και ψαρικά. Ενδεικτικά, το μοσχάρι αυξήθηκε 2,2% και το χοιρινό 2,4% ενώ τα νωπά ψάρια 3,1% και το ψωμί 0,8%. Την ίδια στιγμή τα τυριά σημείωσαν αύξηση 1,2% και το ελαιόλαδο 2%.
Συνολικά, σημειώθηκε αύξηση 0,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, χοιρινό, νωπά
ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα ή διατηρημένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.
Παράλληλα, αύξηση 4,8% καταγράφηκε στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
Ενώ κατά 0,4% αυξήθηκε και η ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
Σύγκριση με τον περασμένο Νοέμβριο
Με γνώμονα πως ο Γενικός Δείκτης του Πληθωρισμού υπολογίζεται σε βάση 12μηνου, τότε γίνεται σαφές πως όταν παρέλθει αυτό το διάστημα, «χάνεται» ένας μήνας ακρίβειας που ήδη υπήρχαν ανατιμήσεις.
Σε κάθε περίπτωση, σε αντιδιαστολή με τον Δεκέμβριο του 2021, καταγράφεται αύξηση σε: γαλακτοκομικά-αυγά 25,6%, Έλαια-λίπη 21,7%, Ψωμί-δημητριακά 18,1%, Κρέατα 17,8%.
Αναλυτικότερα:
• 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 9,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας