Ενδεικτικά της ακρίβειας που «ψαλιδίζει» τον οικογενειακό προϋπολογισμό πριν καν συμπληρωθεί το πρώτο 15ημερο του μήνα είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό και για τον μήνα Ιούνιο. Μπορεί ο Γενικός Δείκτης να διαμορφώθηκε στο 1,8% (από 2,8% τον Μάιο) αλλά η ακρίβεια στα τρόφιμα, καλπάζει ανεξέλεγκτη, για έναν ακόμα μήνα.
Αξίζει να υπογραμμιστεί πως η μείωση του ΔΤΚ του πληθωρισμού οφείλεται, εκτός των άλλων, στο ότι το «κύμα» ακρίβειας που ξεκίνησε στα τέλη του 2021, δεν συμπεριλαμβάνεται στη 12μηνη μεταβολή του πληθωρισμού, όπως αποτυπώνεται και στο γράφημα 1.
Συγκεκριμένα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις, εν συγκρίσει με τον Ιούνιο του 2022 συνοψίζονται στα τρόφιμα, στην ένδυση και υπόδηση αλλά και στην Υγεία.
Και συγκεκριμένα σε:
• 12,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 7,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 7,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.\
• 6,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων
Σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, οι μεγαλύτερες αυξήσεις συνοψίζονται στα εξής:
•2,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, νωπά φρούτα, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά λαχανικά.
• 3,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στους κινηματογράφους-θέατρα.
• 0,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία.