Πληθωρισμός: Ακρίβεια – «φωτιά» στα τρόφιμα και τον Απρίλιο

Πληθωρισμός: Ακρίβεια – «φωτιά» στα τρόφιμα και τον Απρίλιο

Ενδεικτικά της απογοήτευσης που βιώνουν καθημερινά οι πολίτες, που βλέπουν ότι η ακρίβεια με υπογραφή Μητσοτάκη «καίει» τον μισθό πριν συμπληρωθούν οι πρώτες 15 μέρες του μήνα, είναι τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον μήνα Απρίλιο, παρότι ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3%.

Συγκεκριμένα, αν και παρουσίασε μείωση (από 4,6% που ήταν τον Μάρτιο), αυτό οφείλεται, εκτός των άλλων, στο ότι το «κύμα» ακρίβειας που ξεκίνησε στα τέλη του 2021, δεν συμπεριλαμβάνεται στη 12μηνη μεταβολή του πληθωρισμού.

Δείτε επίσης: Ο πληθωρισμός έπεσε, το φαγητό ακρίβυνε

Μολαταύτα, εν συγκρίσει με τον Απρίλιο του περασμένου έτους (του 2022) καταγράφηκαν αυξήσεις 11,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις να καταγράφονται σε: γαλακτοκομικά – αυγά (19,1%), έλαια – λίπη (16,2%), ψωμί-δημητριακά (13,8%), κρέας (12%), και καφέ-κακάο-τσάι (12,1%).

 

Αναλυτικότερα, οι αυξήσεις προήλθαν:

•11,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκάπαγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 4,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 10,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 6,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 1,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
• 3,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 8,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 6,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 13,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος
της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση
κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
• 1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Εν συγκρίσει με τον Μάρτιο του 2023 ο πληθωρισμός 3% προκύπτει ως εξής:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 5,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
• 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης
αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
• 1,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
• 1,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξηση αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: αλλαντικά, νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά λαχανικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, ελαιόλαδο, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά.
• 0,3% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 0,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με
αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στη βενζίνη.

 

 

Documento Newsletter