Πισσα(ρίδης) και πούπουλα για την κοινωνία

Πισσα(ρίδης) και πούπουλα για την κοινωνία

Πρόσφορο έδαφος δίνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη στους γύπες του νεοφιλελευθερισμού προκειμένου να ορμήσουν στην ελληνική οικονομία κατασπαράσσοντας τους αρμούς της κοινωνίας…

Στο θυσιαστήριο που έχει στηθεί ήδη από τα πρώτα χρόνια της μνημονιακής εποχής ετοιμάζονται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και οι υπουργοί του να δώσουν βορά στις νεοφιλελεύθερες ιδεοληψίες τους σύμπασα τη μικρή και μικρομεσαία τάξη προς όφελος των ολίγων. Για να μιλήσουμε αριθμητικά, περίπου το 98% της ελληνικής κοινωνίας κινδυνεύει με άμεση φτωχοποίηση προκειμένου να ικανοποιηθεί, μεγιστοποιώντας το κέρδος του, το υπόλοιπο 2%.

Στην πράξη βρισκόμαστε μπροστά σε ένα ακόμη νεοφιλελεύθερης κοπής μνημόνιο, το οποίο είναι όμως το πιο επικίνδυνο, καθότι η αποτυχία των προηγούμενων μνημονίων έχει οπλίσει με πρόσθετη γνώση τα γεράκια του νεοφιλελευθερισμού. Μάλιστα έχοντας την αλαζονεία της επιστροφής στην εξουσία, παρά το καταστροφικό προηγούμενο πέρασμά τους από το 2010 έως το 2015, εμφανίζονται εδώ και τώρα έτοιμοι να «σκοτώσουν» την πραγματική ελληνική οικονομία πλήττοντας τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα διά της μείωσης της αγοραστικής δύναμης της μισθωτής εργασίας.

Και δεν θα σταματήσουν εδώ: οι δημόσιοι υπάλληλοι κινδυνεύουν να απολυθούν (με την κατάργηση της θέσης τους), οι συνταξιούχοι να χάσουν εισόδημα από τις ήδη πετσοκομμένες συντάξεις τους, οι μισθωτοί να απολέσουν αποδοχές λόγω της βίαιης επικράτησης λογικών μείωσης του κόστους των υπερωριών και άρσης των εμποδίων στις απολύσεις με το πρόσχημα της κινητικότητας. Οι λογικές των μνημονίων δεν πέθαναν και έρχονται στο λυκαυγές της νέας δεκαετίας να αποτελειώσουν όσα δεν κατέστρεψαν με την επιλογή της εσωτερικής υποτίμησης στις αρχές της δεκαετίας του 2010.

Η… πετυχημένη συνταγή με την «επιτροπή σοφών» Τα όπλα που χρησιμοποιεί ο Κυρ. Μητσοτάκης είναι γνωστά και πολυχρησιμοποιημένα. Ηδη από την εποχή του Κώστα Σημίτη οι εκάστοτε κυβερνήσεις για να περάσουν τις πολιτικές επιλογές τους συστήνουν μια «επιτροπή σοφών» που στην πραγματικότητα δρα κατ’ εντολή υπέρ προαποφασισμένων πολιτικών της εκάστοτε ηγεσίας… Δανείζουν δηλαδή το κύρος τους προκειμένου να πειστούν οι πολίτες για την ορθότητα των εκάστοτε κυβερνητικών επιλογών.

Τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η επιτροπή Σπράου που εκεί στο μακρινό 1997 προσπαθούσε να μεταρρυθμίσει την οικονομία. Ανάλογη ήταν η ανάθεση στον βρετανικό αναλογιστικό οίκο Government Actuary’s από τον Τάσο Γιαννίτση το 2001 ώστε να προσδώσει κύρος σε μια μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος που δεν πέρασε. Ο απόλυτος εξευτελισμός αυτών των επιτροπών ήταν η επιτροπή Μπεχράκη για την αναμόρφωση των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Την επιτροπή είχε συστήσει ο τότε υπουργός Εργασίας Βασίλης Μαγγίνας, που ήθελε και είχε δώσει εντολή να υπάρξουν τρεις κατηγορίες ΒΑΕ.

Συνεπεία σκανδάλου ο Β. Μαγγίνας αναγκάστηκε σε παραίτηση και ανέλαβε η Φάνη Πάλλη-Πετραλιά που ήθελε τέσσερις κατηγορίες. Οι «σοφοί» βέβαια ακολούθησαν τις καινούργιες εντολές και άλλαξαν το πόρισμά τους! Με δανεικό επιστημονικό κύρος Ο Κυρ. Μητσοτάκης δεν παρέκλινε. Βρήκε τους «πρόθυμους γύπες» και ήδη από τις αρχές του έτους όρισε τους «ειδικούς» που φορώντας την τήβεννο του πανεπιστημιακού δασκάλου έρχονται να συστήσουν την «επιτροπή σοφών» που θα μεταρρυθμίσει την οικονομία.

Αυτή είναι η επιτροπή Πισσαρίδη, που αποτελείται από 16 καθηγητές πανεπιστημίου και οικονομολόγους, οι οποίοι δανείζουν το κύρος τους στην κυβέρνηση προκειμένου να περάσει τις πολιτικές της… Στην πραγματικότητα η έκθεση Πισσαρίδη είναι σαν μια μεταπτυχιακή εργασία στην οποία έχουν συμπεριληφθεί όλα τα στοιχεία που έχουν κατά καιρούς συγκεντρώσει και δημοσιοποιήσει εθνικοί (ΕΛΣΤΑΤ) και υπερεθνικοί φορείς (Eurostat, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΟΟΣΑ, Παγκόσμια Τράπεζα) αλλά και διάφορες μελέτες δήθεν ανεξάρτητων (αλλά πάντα νεοφιλελεύθερων ιδεοληψιών) επιστημόνων, ερευνητών και διεθνών δεξαμενών σκέψης.

Η σύναξη δηλαδή των 16 «σοφών», του βραβευθέντος με Νόμπελ κ. Πισσαρίδη συμπεριλαμβανομένου, «εργάστηκε» επί οκτώ συναπτούς μήνες για να παρουσιάσει, με το δανεισμένο στην κυβέρνηση Μητσοτάκη επιστημονικό της κύρος, το… προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ ως μεταρρύθμιση. Χαρακτηριστικότερο δείγμα όλων αυτών δεν είναι άλλο από την κεφαλαιοποίηση της επικουρικής ασφάλισης. Πρόκειται για το πολλαπλώς αποτυχημένο σύστημα Πινοσέτ, το οποίο η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών προσπαθεί εδώ και χρόνια να εγκαθιδρύσει για να διαχειριστούν οι ιδιωτικές εταιρείες τα τεράστια κεφάλαια της επικουρικής ασφάλισης. Τελικά το πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη, βάσει του οποίου θα ελεγχόμαστε από τα κοινοτικά όργανα από τον Οκτώβριο του 2020, αποτελεί το νέο μνημόνιο. Γι’ αυτό και πρέπει να γνωρίζουμε τις συνέπειες που έρχονται να πέσουν στα κεφάλια όλων μας…

Τα βασικά σημεία της πρότασης

• #Αναμόρφωση των φορολογικών συντελεστών και των φορολογικών κλιμακίων εισοδήματος στην κατεύθυνση της περαιτέρω απλοποίησης. Σύγκλιση προς τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Εναρμόνιση των κλιμακίων φορολογίας εισοδήματος και ασφαλιστέων αποδοχών ώστε να μην επιβαρύνονται τα εισοδήματα από εργασία, ταυτόχρονα με υψηλούς συντελεστές και υψηλές ασφαλιστικές εισφορές.

• #Συνεχής προσπάθεια απλοποίησης του φορολογικού συστήματος με τη θέσπιση ειδικού θεσμού.

• #Σταδιακή μεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε τοπικό επίπεδο με αντίστοιχη προσαρμογή των μεταβιβάσεων από την κεντρική κυβέρνηση προς τους ΟΤΑ.

• #Εξομοίωση και ενιαία φορολογική μεταχείριση των εισοδημάτων από διαφορετικές πηγές ώστε να μην καταστρατηγείται και η έννοια της προοδευτικότητας της φορολογικής κλίμακας.

• #Ενίσχυση αποταμίευσης νοικοκυριών με κίνητρα για μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επενδύσεις.

• #Ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση των επενδύσεων των επιχειρήσεων σε μηχανολογικό εξοπλισμό με μεταβολή του σημερινού εισοδήματος δεκαετούς φορολογικής απόσβεσης με επιταχυνόμενες αποσβέσεις εντός τριετίας.

• #Αρση αντικινήτρων για τη μεγέθυνση εταιρειών εντός της χώρας.

• #Σταθερό φορολογικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις. Δεκαετής ρήτρα μη επιδείνωσης του φορολογικού πλαισίου για νέες επενδύσεις.

• #Μείωση της φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων για τη βιομηχανία και εξέταση της δυνατότητας επιβολής περιβαλλοντικού φόρου σε εισαγωγές από χώρες που δεν έχουν θεσπίσει τα κατάλληλα περιβαλλοντικά μέτρα.

• #Αυστηρότερα και εντατικότερα μέτρα ελέγχου για τον περιορισμό της λαθραίας διακίνησης καυσίμων και καπνικών προϊόντων.

• #Ενίσχυση κινήτρων για συρρίκνωση της παραοικονομίας μέσω επιβράβευσης και στοχευμένης χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών.

• #Αμεση λειτουργία εξειδικευμένων τμημάτων στα δικαστήρια για υποθέσεις σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος με ανώτατο όριο 12 μηνών έως την απόφαση.

Η… λυπητερή με παραδείγματα

ΔΗΜΟΣΙΟ

Υπό τον φόβο της απόλυσης

Στο πόρισμα γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην άσκηση επικαλυπτόμενων δραστηριοτήτων από δημόσιους φορείς. Ενδεικτικά οι «σοφοί» του Κυρ. Μητσοτάκη αναφέρουν την ανάγκη ανασχεδίασης υπηρεσιών όπως η Οικονομική Αστυνομία, η Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος, ο Οικονομικός Εισαγγελέας, το Ελεγκτικό Κέντρο της ΑΑΔΕ και η Αρχή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. Αν καταργηθούν κάποιοι φορείς, τότε καταργούνται και οι θέσεις των υπαλλήλων τους, κάτι που συνεπάγεται απολύσεις… Ας μην ξεχνάμε ότι… ιερέας της απόλυσης υπαλλήλων ως υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης της κυβέρνησης Σαμαρά ήταν ο νυν πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Μείωση αποδοχών μέσω υπερωριών

Μπορεί να επαναφέρουν οι «σοφοί» την κατάργηση του περιορισμού των ομαδικών απολύσεων, ωστόσο αυτό που προτείνουν είναι η κατάργηση του κόστους των υπερωριών. Αυτό θα συμβεί με την υιοθέτηση της πρότασης για άρση των υποχρεώσεων που έχουν οι επιχειρήσεις για τη δήλωση των υπερωριών. Για τους «σοφούς»: «Οι ισχύοντες κανονισμοί για την αποτροπή εκμετάλλευσης των εργαζομένων από τους εργοδότες έχουν οδηγήσει σε μια σειρά γραφειοκρατικών υποχρεώσεων εκ μέρους των εργοδοτών έναντι του κράτους». Σημειωτέον ότι στην εποχή των social media δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να στείλει ο εργοδότης ένα sms για τις υπερωρίες. Εδώ λοιπόν οι «σοφοί» είτε πάσχουν από τεχνολογικό αναλφαβητισμό είτε θέλουν απλώς να μη δηλώνονται οι υπερωρίες ώστε να μην καταβάλλονται οι αμοιβές.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θυσία στους μεγάλους οι μικρομεσαίοι

Πρόκειται για το 98% της ελληνικής πραγματικής οικονομίας. Είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη μικρή κεφαλαιοποίηση, που στηρίζουν όμως όλο το οικοδόμημα της ελληνικής αγοράς. Το πόρισμα Πισσαρίδη θέλει συγχωνεύσεις επιχειρήσεων ώστε να μεγεθυνθεί η ελληνική οικονομία. Ωστόσο, η μείωση του τζίρου λόγω της οικονομικής κρίσης και της πτώσης της αγοραστικής δύναμης αλλά και η δυσκολία πρόσβασης σε δανεισμό φέρνουν πολλές επιχειρήσεις (ειδικά όσες έχουν κάτω από εννέα εργαζόμενους) στα όρια της καταστροφής…

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ

Μοντέλο Πινοσέτ για τις συντάξεις

Το πόρισμα Πισσαρίδη θέλει να φέρει το περιβόητο μοντέλο Πινοσέτ (ευτυχώς μόνο) στην επικουρική ασφάλιση. Το 1981 ο Χοσέ Πινιέρα ως αρμόδιος υπουργός της δικτατορίας Πινοσέτ στη Χιλή ανακήρυξε την Πρωτομαγιά εκείνου του έτους ημέρα κατάργησης της δημόσιας κύριας και επικουρικής. Ηταν το αποτέλεσμα της επιβολής των νεοφιλελεύθερων ιδεοληψιών της σχολής του Σικάγου στην οποία ομνύουν ο Κυρ. Μητσοτάκης αλλά και οι «σοφοί» της επιτροπής Πισσαρίδη. Τι κατάφερε το μοντέλο Πινοσέτ στο ασφαλιστικό σύστημα της Χιλής; Η μέση σύνταξη (κύρια και επικουρική) διαμορφώνεται περίπου στα 290 δολάρια (χρήματα που στη Χιλή δεν επαρκούν ούτε για να νοικιάσεις γκαρσονιέρα). Βέβαια εδώ οι «σοφοί» θέλουν να συμβεί μόνο στην επικουρική ασφάλιση. Οι μόνοι που θα κερδίσουν από ενδεχόμενη μετάβαση της επικουρικής ασφάλισης στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα είναι οι ιδιωτικές εταιρείες ασφάλισης. Σύμφωνα με το μοντέλο Πινοσέτ οι ασφαλιστικές εταιρείες διαχειρίζονται το 10% του μισθού που επενδύεται και αν υπάρξει κερδοφορία, τότε δίνεται στους συνταξιούχους!

ΠΟΡΙΣΜΑ

Γιατί η έκθεση είναι το νέο μνημόνιο

Με όχημα το πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη η κυβέρνηση Μητσοτάκη ετοιμάζεται να καταθέσει (μετά τον Οκτώβριο που θα δοθεί και το πλήρες κείμενο) το εθνικό σχέδιο δράσης στο Ταμείο Ανάκαμψης… Οπως έχει παραδεχτεί το οικονομικό επιτελείο, το «εθνικό σχέδιο δράσης» θα είναι ουσιαστικά το πόρισμα Πισσαρίδη. Με βάση τις κοινοτικές «εντολές», το σχέδιο δράσης θα πρέπει να έχει συγκεκριμένους και ποσοτικοποιημένους μεταρρυθμιστικούς και επενδυτικούς στόχους (ακριβώς ό,τι συνέβαινε και στα μνημόνια, όπου οι τοποτηρητές των δανειστών μας ζητούσαν μεταρρυθμίσεις). 

Μετά την εκταμίευση έρχεται ο έλεγχος. Οπως προκύπτει από το κείμενο της συμφωνίας, για να εκταμιευτούν χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει να υπάρχει εκπλήρωση των στόχων του σχεδίου. Αρα έκθεση αξιολόγησης και διαβουλεύσεις, ακριβώς όπως συνέβαινε στη μνημονιακή εποχή και συμβαίνει και τώρα με τον έλεγχο της πορείας της ελληνικής οικονομίας. Ωστόσο, δεν θα υπάρξουν εκπρόσωποι των δανειστών αλλά η γνωμοδότηση της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής (πρόκειται για συμβουλευτικό όργανο στο οποίο κυριαρχούν οι απόψεις της ΕΚΤ), που απαρτίζεται από ανώτερα στελέχη εθνικών διοικήσεων και κεντρικών τραπεζών, της ΕΚΤ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ποιοι είναι όλοι αυτοί; Μα δύο εκ των τεσσάρων που απαρτίζουν τους δανειστές μας (οι άλλοι δύο είναι το ΔΝΤ και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας)…

Documento Newsletter