Πέτρος Ζούλιας για το «Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας»: Είναι ένα έργο του σήμερα (Photo)

Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού παρουσιάζει από τις 20 Δεκεμβρίου το θεατρικό έργο «Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Τη σκηνοθεσία του έργου υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας και τον ρόλο της Κοντέσσας Βαλέραινας υποδύεται η ηθοποιός Νένα Μεντή.

Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος έχει  χαρακτηρίσει το «Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» ως το καλύτερο έργο της ζωής του.

Στον πρόλογο του βιβλίου που κυκλοφόρησε το 1918 ο συγγραφέας αναφέρει πως «το έργο το συνέλαβα νέος, το έγραψα άντρας, το ξανάγραψα μεσόκοπος, το τελείωσα σχεδόν γέρος. Είναι το έργο όλης μου της ζωής».

Την ιστορία όμως τη συναντάμε ακόμα πιο πίσω στον χρόνο, στο 1897. Ξεκίνησε ως ένα μικρό διήγημα 6-7 σελίδων όπως και τα περισσότερα έργα του Ξενόπουλου.

Ένα αστικό δράμα, βαθιά ελληνικό με σπουδή πάνω στην σκηνική οικονομία μιας και η δράση αρχίζει το πρωί, στον ίδιο πάντα τόπο και τελειώνει το βράδυ.

Αυτά και άλλα πολλά ειπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου της παράστασης το «Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» παρουσία του σκηνοθέτη, Πέτρου Ζούλια και όλου του θιάσου.

Ο σκηνοθέτης, οραματίζεται έναν Ξενόπουλο πυρηνικό που στο κέντρο του τοποθετείται ο άνθρωπος και απέναντί του τα αιώνια διλήμματα όπως τα συναντάμε στον Ίψεν και στον Τσέχωφ. «Δύο κόσμοι θα έρθουν αντιμέτωποι και ανάμεσα τους το ένδοξο παρελθόν θα συγκρουστεί με το ορθολογιστικό υλιστικό πνεύμα του μέλλοντος. Οι αρχές και οι αξίες δοκιμάζονται και από τις δύο πλευρές. Οι άνθρωποι λυγίζουν. Άλλοι κάτω από το βάρος της δύσκολης επιβίωσης και η άλλη, η μοναχική Βαλέραινα, από το βάρος του ιερού καθήκοντος. Της τιμής και της υπόληψής της. Ο θεσμός της οικογένειας γίνεται η άγρια αρένα για το ποιος θα νικήσει, σε αυτή την άνιση σύγκρουση».

Η υπόθεση του έργου

Στην άλλοτε αρχοντική οικογένεια των Βαλέρηδων, μόνο η γριά Βαλέραινα γνωρίζει τη συνταγή που γιατρεύει μια αρρώστια των ματιών. Έχει ορκιστεί, ότι θα την κρατήσει μυστική και θα παρέχει το φάρμακο αφιλοκερδώς, σε όποιον το έχει ανάγκη. Μόνο από Βαλέραινα σε Βαλέραινα μπορεί να κληρονομηθεί το γιατρικό, η παράδοση του οποίου κρατάει πάνω από διακόσια πενήντα χρόνια και για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να δοθεί πριν πεθάνει η Βαλέραινα.

Η φτώχεια όμως έρχεται να κλονίσει την οικογένεια και να δοκιμάσει τη στάση των ηρώων απέναντι στο χρήμα και τις ηθικές αξίες. Η Βαλέραινα δέχεται σωρεία δελεαστικών προτάσεων για την πώληση του μυστικού. Μία εσωτερική πάλη μεταξύ ανάγκης και ηθικού χρέους ξεκινάει, με το γιατρικό να αποτελεί την αιτία σύγκρουσης των ηρώων και τον Ξενόπουλο να δίνει μία μεγαλοφυή λύση.

Η στάση των ηρώων απέναντι στα ηθικά ιδεώδη αποτελεί τον κεντρικό άξονα του ζακυνθινού, γεμάτου σασπένς και με ανατροπές, αστικού δράματος. Στις δύσκολες στιγμές, η αξία της τιμής και της αξιοπρέπειας έρχεται αντιμέτωπη με την ανάγκη και το χρήμα. H απόφαση της Κοντέσσας Βαλέραινας είναι καθοριστική για το μέλλον της οικογένειας των Βαλέρηδων. Το ζήτημα που θίγει ο Ξενόπουλος στο έργο του παραμένει επίκαιρο, με την αρετή της αξιοπρέπειας  από τη μία πλευρά και τη διαφθορά του χρήματος από την άλλη να βρίσκονται στο επίκεντρο του έργου.

Για την Νένα Μεντή το έργο αφορά το σήμερα. Άνθρωποι που ζουν αποκλειστικά με δανεικά ανήμποροι να διαχειριστούν τον χρόνο και τις αλλαγές που φέρνει. «Αν δούμε γύρω μας οικογένειες υποφέρουν, χάνουν τα σπίτια τους, παλεύουν καθημερινά. Όσοι επιλέγουν να αντισταθούν είναι καταδικασμένοι να απομονωθούν σηκώνοντας μόνοι τους ένα φορτίο που ακόμα κι αν φαίνεται ταπεινό γύρω του βασίστηκε ολόκληρη η ζωή τους».

Η γλώσσα του έργου θα ακολουθήσει το πνεύμα του συγγραφέα διατηρώντας τα ιδιώματα και  τους σολακισμούς. Ο Πέτρος Ζούλιας αξιοποίησε το αρχικό υλικό με μοναδική παρέμβαση την επί σκηνής παρουσία του φαντάσματος της πεθεράς της Βαλέραινας θέλοντας να φανερώσει την ευάλωτη πλευρά της ηρωίδας δικαιολογώντας και το τέλος του έργου.

Ο σκηνοθέτης με διάθεση μάλλον σκωπτική πέταξε το γάντι στο Εθνικό Θέατρο εκφράζοντας την επιθυμία του για ένα θέατρο που να μην απαξιώνει το ελληνικό κείμενο μιας και για δεκαετίες περιορίστηκαν οι έλληνες συγγραφείς.

Ταυτότητα παράστασης:

Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας

Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου

Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης

Μουσική: Μίνως Μάτσας

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Τουντασάκη

Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Κατερίνα Σβορώνου

Φωτογραφίες: Γιώργος Καβαλιεράκης

Γραφιστική Επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης

Επιμέλεια Προγράμματος: Ιάσων Τριανταφυλλίδης

Για το τραγούδι «ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΟΥ» της παράστασης, τη μουσική έγραψε ο Μίνως Μάτσας, τους στίχους η Σοφία Καψούρου και το ερμηνεύει ο Γιώργος Λόξας.

Ερμηνεύουν:

Νένα Μεντή : Κοντέσσα Βαλέραινα

Νίκος Νίκας: Μανώλης Κόντε Βαλέρης, γιος της Κοντέσσας Βαλέραινας

Βασιλική Τρουφάκου: Τασία, γυναίκα Μανώλη Κόντε Βαλέρη

Δημήτρης Καπετανάκος: Τζώρτζης Πάπουζας, Έμπορος

Δημήτρης Αριανούτσος: Γιος του Μανώλη και της Τασίας, Εγγονός της Βαλέραινας

Μαριάννα Τουντασάκη: Φάντασμα

Γιώργος Λόξας : Γείτονας

Φαίη Φραγκαλιώτη: Κοπέλα Α

Άννα-Μαρία Κατσουλάκη: Κοπέλα Β

Τον ρόλο της Όρσολας υποδύεται η Μαρία Κανελλοπούλου

Πληροφορίες:

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:

  • Έναρξη παραστάσεων: 20 Δεκεμβρίου
  • Ώρα έναρξης: 21:00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

  • VIP: 50€, Ζώνη Α: 40€, Ζώνη Β: 30€, Ζώνη Γ: 25€, Ζώνη Δ: 25€, Πλαϊνές Θέσεις: 14€, Θεωρείο Α: 14€, Θεωρείο Β: 12€
  • Ισχύουν ειδικές τιμές για Α.Μ.Ε.Α., φοιτητές, νέους έως 26 ετών & ανέργους
  • Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις (από 20 άτομα και πάνω) και οικογενειακά εισιτήρια

Προπώληση εισιτηρίων:

  • Στα ταμεία του Θεάτρου (Πειραιώς 254, Ταύρος, 177 78)
  • Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://tickets.theatron254.gr/
  • Τηλεφωνικά, στο 212 254 0300

Ομαδικές κρατήσεις άνω των 20 ατόμων:

  • Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου»: Τ. 212 254 0300, Κ. 698 254 0300, e-mail: tameio@hellenic-cosmos.gr

Παραγωγή: «ΘΕΑΤΡΟΝ», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Πειραιώς 254, Ταύρος, 177 78 Τ. 212 254 0300

www.theatron254.gr