Πετρελαιοκηλίδα: Θα συγκρίνουν δείγμα καυσίμων και του Blue Star – Συνεχίζεται η απορρύπανση

Πετρελαιοκηλίδα: Θα συγκρίνουν δείγμα καυσίμων και του Blue Star – Συνεχίζεται η απορρύπανση

Την ώρα που η πετρελαιοκηλίδα συνεχίζει να μαυρίζει τις ακτές της Αττικής, η ΠΕΝΕΝ οργανώνει στις 12:30 το μεσημέρι συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Θεόδωρου Κουντούρη, στη Λεωφόρο Δημοκρατίας στο Πέραμα. Τι συνέβει τελικά με τα πιστοποιητικά παράτασης αξιοπλοΐας του “Αγία Ζώνη ΙΙ”.

Εντολή να ληφθούν δείγματα από τα καύσιμα του πλοίου «Αγία Ζώνη», αλλά και του πλοίου Blue Star Patmos που έφθασε τις ίδιες μέρες στην περιοχή του Περάματος, έδωσε το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να διακριβωθεί, ποιο πλοίο ευθύνεται για την ρύπανση του Σαρωνικού. 

Τι θα γίνει με τις αποζημιώσεις

Σχετικά με ενδεχόμενη αδυναμία να εξασφαλιστούν αποζημιώσεις πέραν κάποιου συγκεκριμένου ποσού από την εταιρεία που έχει ασφαλίσει το πλοίο, το Λιμενικό διευκρινίζει ότι τα επιπλέον ποσά μπορούν να αντληθούν από το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (IOPC Fund), το οποίο χορηγεί αποζημιώσεις, υπό τον όρο ότι ο αιτών αποδεικνύει τη ζημιά του με βάση τους κανόνες που ορίζει το ίδιο το Ταμείο.

Το έργο της απορρύπανσης

Αισθητά βελτιωμένη χαρακτηρίζουν στελέχη της εταιρείας απορρύπανσης την κατάσταση των περιοχών, όπου έχει παρατηρηθεί διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ νοτιοδυτικά της Αταλάντης. Με εντατικούς ρυθμούς, εξάλλου, συνεχίζεται και σήμερα από ειδικά σκάφη, ιδιωτικά και του Λιμενικού, ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών σε Σαλαμίνα, Πειραιά και Γλυφάδα.

Τις περιοχές του Σαρωνικού αναμένεται να επισκεφθεί στις 12:00 ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης, συνοδευόμενος από την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η επιχείρηση απορρύπανσης αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες και τότε θα αναλάβει… δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ, το οποίο σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου θα πάρει δείγματα για να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας. Ακολούθως αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου των δημάρχων των περιοχών και της εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την επιχείρηση.

Το Πολεμικό Ναυτικό στην μάχη της απορρύπανσης

Στη διάθεση του λιμενικού σώματος βρίσκονται από χθες μέσα και προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού κόλπου.

Την απόφαση έλαβε, σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος.

Πλωτά φράγματα – Πρωτοβουλίες του δημάρχου Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης

Πρωτοβουλίες αναλαμβάνουν οι δήμαρχοι των παράλιων δήμων στον Σαρωνικό, για την αποτροπή ή τον περιορισμό της ρύπανσης από την πετρελαιοκηλίδα που εξαπλώθηκε στις ακτές, μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ».

Μετά τον δήμαρχο Σαρωνικού Γιώργο Σωφρόνη, ο οποίος προμηθεύτηκε πλωτό αντιρρυπαντικό φράγμα μήκους 1 χλμ, για προληπτικούς λόγους, ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, προχώρησε έγκαιρα στην πόντιση του πλωτού αντιρρυπαντικού φράγματος που μίσθωσε, προκειμένου να αποσοβηθεί ο κίνδυνος εκτεταμένης ρύπανσης των παραλιών της πόλης από την πετρελαιοκηλίδα.

Από νωρίς χθες ξεκίνησε η τοποθέτηση τριών χιλιομέτρων πλωτών αντιρρυπαντικών φραγμάτων, από την άκρη της χερσονήσου της Πούντας (Χερσόνησος ΠΙΚΠΑ) με κατεύθυνση νότια προς την Αίγινα. Το φράγμα έχει ύψος 70 cm πάνω από το νερό ώστε να αποτρέπει κάθε πιθανή προσπέλαση της ρύπανσης προς τις ακτές.

Σε ανακοίνωση του δήμου σημειώνεται ότι η τοποθέτηση του φράγματος έγινε για λόγους πρόληψης και είναι το μεγαλύτερο σε μήκος που έχει χρησιμοποιηθεί σε παρόμοια περιστατικά. Για τους ίδιους λόγους υπάρχει μέριμνα και επιφυλακή των υπηρεσιών του δήμου, ως προς την διασφάλιση της παραλίας του παρακείμενου κάμπινγκ. Ειδικό όχημα καθαρισμού βρίσκεται σε ετοιμότητα να συγκεντρώσει και να απομακρύνει τα όποια συσσωματώματα μαζούτ ή σημεία πετρελαιοκηλίδας πλησιάσουν στην ακτή. Το όχημα είναι εφοδιασμένο με ειδικά πολυμερή, κροκκιδωτικά και ουσίες, ώστε να επεξεργάζεται και να διασπά άμεσα το συλλεχθέν απόβλητο, στα πρότυπα ενός συστήματος βιολογικού καθαρισμου, ο οποίος δεν έχει καθόλου επιβλαβείς επιπτώσεις για το θαλάσσιο περιβάλλον.

Επίσης, συνεργεία καθαριότητας του δήμου ξεκίνησαν από νωρίς χθες το πρωί την περισυλλογή και των καθαρισμό των παραλιών Βούλας και Καβουρίου, από περιορισμένου μεγέθους συσσωματώματα μαζούτ που είχαν διασκορπιστεί στη θαλάσσια περιοχή.

Ο μηχανισμός του δήμου παρακολουθεί την εξέλιξη της κηλίδας από την πρώτη στιγμή και χθες το απόγευμα, με δύο σκάφη που επιστράτευσε η Πολιτική Προστασία του δήμου, παρόντος του δημάρχου και στελεχών του έγινε επιτόπια αυτοψία της ακτογραμμής της πόλης. Σε συνδυασμό με τις λήψεις από drone που χρησιμοποιήθηκε, εντόπισαν μια κηλίδα έκτασης περίπου πέντε στρεμμάτων, 3,2 μίλια ανοιχτά της Χερσονήσου της Πούντας (Χερσόνησος ΠΙΚΠΑ). Ο δήμαρχος ενημέρωσε τον λιμενάρχη Σαρωνικού αλλά και τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος για τις ενέργειες του δήμου και πήρε εν λευκώ εξουσιοδότηση να διαχειριστεί τον ενδεχόμενο κίνδυνο, όπως έχει ήδη σχεδιάσει.

Με την ολοκλήρωση της πρώτης, πετυχημένης προληπτικής επιχείρησης για την προστασία των ακτών της πόλης ο δήμαρχος Γρ. Κωνσταντέλλος δήλωσε: «Μετά την άμεση και αποτελεσματική αντίδραση του δημοτικού μηχανισμού καταφέραμε σ’ αυτή τη φάση να σώσουμε τις παραλίες της πόλης μας. Χωρίς να υπάρχει καμία αρμοδιότητα του δήμου για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, με αίσθημα ευθύνης από την πρώτη στιγμή αναλάβαμε δικές μας πρωτοβουλίες».

Ο δήμαρχος κλείνοντας ευχαρίστησε όλους συμμετέχοντες για την άμεση και αποτελεσματική επέμβασή τους και διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχει επιφυλακή «μέχρι την οριστική απομάκρυνση του κινδύνου και την ολοκλήρωση των εργασιών καθαρισμού των παραλιών μας, όπου αυτό κριθεί απαραίτητο».

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι έχουν δοθεί εντολές προς τις εταιρείες απορρύπανσης να καταβάλουν εντατικές προσπάθειες, προκειμένου να περιοριστεί η ρύπανση. Χαρακτηρίζει, δε, το συμβάν «τραγικό» και σημειώνει και ότι «δεν συγχωρείται η εκμετάλλευσή του από κανέναν».

«Οι δηλώσεις διαφόρων “ειδικών και μη” περί των δήθεν αιτιών του ναυαγίου παραπληροφορούν το κοινό και δημιουργούν εντυπώσεις που δεν βοηθούν ούτε στο έργο της απορρύπανσης, ούτε στη διαλεύκανση της αλήθειας, που πρώτοι εμείς επιθυμούμε να αποκαλυφθεί αφού η οικονομική καταστροφή της εταιρείας μας εκ του συμβάντος είναι ανυπολόγιστη» αναφέρεται στην ανακοίνωση και προστίθεται: «Η πλοιοκτήτρια εταιρεία προς υπεράσπιση τουλάχιστον των εργαζομένων της, επαναλαμβάνει ότι το πλοίο είχε τα πιστοποιητικά του εν ισχύ και καμία καταγγελία δεν έγινε ποτέ από κανέναν ναυτικό σχετικά με την αξιοπλοΐα του δεξαμενόπλοιου».

Εξάλλου, συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα γραφεία που εδρεύει η πλοιοκτήτρια εταιρεία στο Πέραμα, διοργανώνει στις 12.30 η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).

«Στόχος μας με αυτή και άλλες αγωνιστικές δράσεις, που θα κλιμακωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, είναι να αναδείξουμε τις εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την πρωτοφανή οικολογική ζημιά που προκάλεσε στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και την ανάγκη να παρθούν ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα ώστε να μην θρηνήσουμε μία νέα καταστροφή», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ.

– Για την παράταση στο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου-

Οι παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων δεν είναι μία διαδικασία που γίνεται στον αέρα, αλλά υπάρχει έλεγχος σε όλους τους τομείς του σκάφους από κλιμάκιο της επιθεώρησης, προκειμένου να μπορεί δοθεί άδεια πλου, τόνιζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανώτερος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος και προσθέτει ότι πρόκεται για συνήθη διαδικασία που ακολουθείται για όλα τα πλοία, όταν οι εταιρείες για κάποιον λόγο δεν έχουν προλάβει να προχωρήσουν σε δεξαμενισμό του σκάφους. Γι αυτόν τον λόγο το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας ονομάζεται «πρωτόκολλο γενικής επιθεώρησης» και πριν δοθεί θα πρέπει να έχει διενεργηθεί στο πλοίο έλεγχος σε μηχανές, μηχανήματα, μέσα επικοινωνίας, ναυτιλιακά όργανα και βιβλία, πλοϊκά φώτα και σήματα, μέσα εκπομπής ηχητικών σημάτων, σήματα κινδύνου με φώτα, σωστικά και πυροσβεστικά μέσα, χώρους ενδιαίτησης του πληρώματος. 

Όλα θα πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των κανονισμών. Σύμφωνα με το έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας που δόθηκε χθες στους δημοσιογράφους, το πιστοποιητικό είχε λήξει στις 27 Ιουλίου και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες, δηλαδή έως τις 27 Σεπτεμβρίου.

– Η διαδικασία για την απάντληση των καυσίμων του πλοίου είναι σε εξέλιξη-

Το πράσινο φως από την ασφαλιστική εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσει η επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων έχει πάρει ιδιωτική εταιρεία. Σημειώνεται ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει σκάφος στο οποίο θα φορτωθούν τα καύσιμα του ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ, ενώ ειδικοί επί του θέματος σημειώνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι πρόκειται για διαδικασία στην οποία απαιτείται μεγάλη προσοχή, καθώς ένα λάθος μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερο πρόβλημα. Το πλοίο αναμένεται να τρυπηθεί από την κάτω και την πάνω πλευρά με ειδικά αντιεκρηκτικά εργαλεία, αφού πρόκειται για καύσιμα. Στη συνέχεια, από τη μία πλευρά με σωλήνα θα περνάει με πίεση ζεστό νερό και από την άλλη θα απαντλούνται τα καύσιμα, προκειμένου να μη δημιουργηθεί κενό αέρα στις δεξαμενές και προκληθεί σύνθλιψη. Η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων αναμένεται να διαρκέσει περίπου 20 με 25 ημέρες.

Σχετικές δηλώσεις έκανε χθες το απόγευμα και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Δηλαδή ο πλοιοκτήτης του πλοίου από τη βύθιση του σκάφους δεν πρόκειται να λάβει καμία οικονομική αποζημίωση.

Σημειώνεται πως η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) προχώρησε σε βαρύτατες καταγγελίες και μάλιστα θεωρεί ύποπτη τη βιασύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας να διαβεβαιώσει ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου ήταν εντάξει.

Τι λέει ο πρόεδρος ιδιωτικής εταιρείας που επιχειρεί στον Σαρωνικό

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος», Ιωάννης Πολυχρονόπουλος, ο οποίος συμμετέχει με τέσσερα σκάφη στην ευρεία επιχείρηση που έχει στηθεί στον Σαρωνικό για τον καθαρισμό των ακτών, φαίνεται ιδιαίτερα προβληματισμένος σχετικά με τις τελευταίες πληροφορίες ότι η πετρελαιοκηλίδα ξαναβρέθηκε. «Εντύπωση κάνει πως τόσες φορές που σηκώθηκε το αεροπλάνο δεν την βρήκε. Αυτό ξέρετε, μπορεί να συμβαίνει γιατί μπορεί να πρόκειται για πετρέλαιο που έχει βιοαποικοδομηθεί, έχοντας χάσει πολλά χαρακτηριστικά του και δεν το πιάνουν οι σένσορες του αεροπλάνου».

Έχοντας δουλέψει σε 2.000 περιστατικά σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο κ. Πολυχρονόπουλος, ο οποίος είχε πολλά χρόνια να δει τέτοιο ατύχημα στον Πειραιά, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Αυτή τη στιγμή όλα τα σκάφη είναι στη θάλασσα και αγωνίζονται… Εμείς έχουμε να κοιμηθούμε δύο μέρες και παρά την εξάντληση συνεχίζουμε, γιατί όλη η προσπάθεια γίνεται από αγάπη, ανεξάρτητα από το βιοποριστικό κομμάτι. Η θάλασσα είναι ιερή».

«Η θάλασσα», τονίζει ο κ Πολυχρονόπουλος, «μετά τον καθαρισμό θα είναι αναμφίβολα καθαρότερη απ’ ό,τι ήταν» και διευκρινίζει: «Εμείς παίρνουμε σκουπίδια που δεν μπορείτε να διανοηθείτε, κάτω από βράχια, από παντού».

Ο πρόεδρος της «Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος» προσθέτει πως οτιδήποτε περισυλλέγεται από τη θάλασσα κατά τον καθαρισμό, όπως πλαστικά, φύλλα, βράχια, άμμος, σίδερα, χαρτιά, ανακυκλώνονται και δεν μένει τίποτε ώστε να πάει στη χωματερή ή οπουδήποτε αλλού, ενώ για την απορρύπανση δεν χρησιμοποιείται ούτε ένα γραμμάριο χημικής ουσίας». Μόνο με μηχανικά μέσα γίνεται η συλλογή του πετρελαίου, τονίζει ο κ. Πολυχρονόπουλος.

Σε ερώτηση για τον χρόνο που θα χρειαστεί ώστε να περισυλλέξουν την ποσότητα πετρελαιοειδών, ο κ. Πολυχρονόπουλος απαντά: «Πολύ σύντομα. Εάν μπορέσουν τα σκάφη και συγκεντρώσουν όλη την κηλίδα που υπάρχει, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορέσει να αποκατασταθεί το περιβάλλον».

Σε περίπτωση πάλι που δεν συγκεντρωθεί όλη η ποσότητα των πετρελαιοειδών, επειδή αυτή θα βγει στην παραλία, θα μπορέσουν να την περισυλλέξουν από εκεί, επισημαίνει.

Απαντώντας σε όσους υποστηρίζουν πως θα χρειαστούν ακόμα και χρόνια, ώστε να αποκατασταθεί η περιοχή, ο κ. Πολυχρονόπουλος εξηγεί πως τα αποτελέσματα για την κάθε περιοχή που καθαρίζεται έρχονται σύντομα, εξηγώντας τη διαδικασία: «Για κάθε έργο που ολοκληρώνεται, συστήνεται μια επιτροπή από εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να παραλαμβάνουν τον χώρο. Στη συνέχεια ακολουθούν οι δειγματοληψίες του νερού, που στέλνονται στα ειδικά εργαστήρια και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, ώστε να βγάλουν το πόρισμά τους».

Documento Newsletter