Περικοπές, σκότος ενημέρωσης και περίεργες πρακτικές στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

Μια πολιτική που ήδη έχει εξοργίσει το διδακτικό προσωπικό.

Περίεργες πρακτικές εντοπίζονται στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) με την αλλαγή σκυτάλης στη διοίκηση. Ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου είχε προκληθεί αλγεινή εντύπωση στο επιστημονικό δυναμικό του ΕΑΠ η εικόνα του αλαλούμ που αποτυπώθηκε κατά τις διαδικασίες επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού. Fast track διαδικασίες, αξιολογήσεις υποψηφίων διδασκόντων να λειτουργούν σαν…ασανσέρ που τους ανεβοκατεβάζει στην επιλογή και από μια στιγμή στην άλλη να πέφτουν ακόμα και 50 θέσεις κατά την επαναξιολόγηση! Παράλληλα, οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν μπροστά σε μείωση της αμοιβής τους.

Η κατάσταση επιδεινώνεται, όπως προκύπτει από την επιστολή που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Σύλλογος Διδασκόντων (ΣΔΕΑΠ). Από αυτήν προκύπτουν αφενός μεν ανοιχτά ζητήματα μεταξύ Διοικούσας Επιτροπής (ΔΕ) και του εκπαιδευτικού προσωπικού, ζητήματα αμοιβών αλλά και επιχείρηση προβολής μιας εικονικής και πλαστής πραγματικότητας από τον πρόεδρο της ΔΕ Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα.

https://www.documentonews.gr/filegrid/2020/12/16/5fda26a7825e6327e8710fe3.pdf

Σε πρόσφατη τοποθέτησή του για τα οικονομικά και εργασιακά ζητήματα του συνεργαζόμενου εκπαιδευτικού προσωπικού (ΣΕΠ), ύστερα από σχετική επερώτηση στη Βουλή, ο κ. Ζώρας υποστήριξε ότι οι μειώσεις των αμοιβών των ΣΕΠ είναι περιορισμένες (πάνω από 10% σε σχέση με τα προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη), καθώς αφορούν μόνο τους ΣΕΠ που απασχολούνται σε εξαμηνιαία προγράμματα, ενώ παράλληλα επέμεινε στα «θετικά», ότι έλαβαν τις συμβάσεις εγκαίρως.

Εντούτοις ο ΣΔΕΑΠ σημειώνει ότι αφενός ειπώθηκαν μισές αλήθειες, διερωτώμενος γιατί το ΕΑΠ δεν ενημέρωσε με ακριβή στοιχεία το κοινοβουλευτικό σώμα, καθώς οι μειώσεις αφορούν και όσους βρίσκονται σε ετήσιες θεματικές ενότητες, αφετέρου υπέστησαν περικοπές στις αμοιβές όταν η επιβολή της τηλεκπαίδευσης υποχρέωνε αρκετούς ΣΕΠ να ανανεώσουν ή να αναβαθμίσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό με δικά τους έξοδα, καταργώντας το αντίστοιχο επίδομα.

Συνεχίζοντας, ο ΣΔΕΑΠ καταγγέλλει επίσης ότι δεν είναι 10% οι μειώσεις αλλά δραματικές και επιβλήθηκαν επίσης: (α) στις αμοιβές των ΣΕΠ για τους φοιτητές που είναι μόνο για τις εξετάσεις, (β) στις αμοιβές των βοηθών συντονιστών, (γ) και ιδίως στις αμοιβές των ΣΕΠ για την επίβλεψη των διπλωματικών εργασιών, καθώς άλλαξε ο τρόπος υπολογισμού τους. Σημειώνουν: «Ενδεικτικά μας αναφέρθηκε η περίπτωση του προγράμματος LRM όπου το ποσό κατέβηκε από 560 σε 174 μεικτά», με τη δικαιολογία ότι δεν μπορούν οι επιβλέποντες να αμείβονται με το σύνολο των διδάκτρων των φοιτητών για τις διπλωματικές, ωστόσο η εκπόνηση διπλωματικής αποτελεί μέρος από το συνολικό ποσό των διδάκτρων για τα μεταπτυχιακά.

Διερωτάται επίσης ο ΣΔΕΑΠ για τις προτεραιότητες της διοίκησης στις περικοπές δαπανών, που έπληξαν πρώτα τους διδάσκοντες όταν εγγράφονται περισσότεροι φοιτητές στο ΕΑΠ, όταν λόγω τηλεκπαίδευσης εκμηδενίστηκε το κόστος για μίσθωση αιθουσών ή για οδοιπορικά, αφήνοντας αιχμές για τη διαχείριση των οικονομικών.

Προχωρούν επίσης στη διαμαρτυρία ότι η ΔΕ αφήνει στο σκοτάδι τους ΣΕΠ για κάθε σοβαρό ζήτημα που τους αφορά αιφνιδιάζοντάς τους με τις αποφάσεις της. Μάλιστα έχουν εμπλακεί σε έναν απίστευτο γραφειοκρατικό κυκεώνα, καθώς τους ζητεί να διεκπεραιώσουν οι ίδιοι μέρος των διοικητικών ενεργειών που χρειάζονται για την καταβολή των αμοιβών τους και απαιτεί πολλαπλάσιο αριθμό δικαιολογητικών και εγγράφων από ό,τι ως τώρα.

Και καταλήγει με νόημα στην επιστολή του το ΔΣ του ΣΔΕΑΠ: «Ελπίζουμε σε μια απευθείας απάντηση σε αυτή την επιστολή και όχι μέσω τρίτων».