«Παχυλά» κέρδη για τις τράπεζες από τις προμήθειες (Πίνακας)

«Παχυλά» κέρδη για τις τράπεζες από τις προμήθειες (Πίνακας)

Περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ το μήνα είναι αναγκασμένοι να καταβάλλουν στις τράπεζες οι Ελληνες καταναλωτές για τις προμήθειες που χρεώνουν σε πάσης φύσεως υπηρεσίες.

Οπως προκύπτει από τα δημοσιευμένα στοιχεία των τεσσάρων συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Εurobank και Αlpha Bank) στο πρώτο εξάμηνο του έτους συνολικά χρέωσαν τους πελάτες τους με προμήθειες περίπου 700 εκατ.ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία αυτά οι τράπεζες είχαν προχωρήσει σε αυξήσεις στις χρεώσεις αυτές οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και το 10%.

Οι αυξήσεις αυτές, τις οποίες οι τράπεζες ήδη έχουν περάσει στην τιμολογιακή τους πολιτική, είχαν ως αποτέλεσμα να βελτιώσουν σημαντικά την εικόνα που αποτυπώθηκε στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2019, αλλά στις πλάτες των πελατών τους!Είναι ενδεικτικό ότι το κονδύλι «έσοδα από προμήθειες» που εμφανίζεται σε αυτά, κατέγραψε αύξηση η οποία αγγίζει το 5%. 

Όπως δείχνει και ο πίνακας, και συγκρίνοντας το πρώτο εξάμηνο του 2018 με το πρώτο εξάμηνο του 2019, η Εθνική αύξησε τα έσοδά της από 158 σε164 εκατ. ευρώ, η Πειραιώς από 180 σε 188 εκατ. ευρώ, η Εurobank από 138 σε 156 εκατ. ευρώ και η Alpha Bank μείωσε τα υπέρογκα έσοδά της από 197,7 σε 191,5 εκατ. ευρώ. Το σύνολο ανέρχεται φέτος σε 699,5 εκατ. ευρώ από 673,7 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2018. 

“Πρωταθλήτρια” στις προμήθειες της αναδεικνύεται η Alpha Bank, καθώς όπως φαίνεται και από τα στοιχεία του πίνακα η συγκεκριμένη τράπεζα εισπράτει, παρά το μέγεθός της, τα περισσότερα έσοδα από προμήθειες για τις υπηρεσίες που προσφέρει στους πελάτες της. Η τράπεζα όμως, η οποία αύξησε περισσότερο τα ακαθάριστα έσοδα από τις προμήθειες που χρεώνει στους καταναλωτές ήταν η Eurobank, σε ποσοστό 13%.

Όλες όμως σχεδόν οι τράπεζες επέβαλαν φέτος πιο τσουχτερές χρεώσεις στις χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, αλλά και γενικότερα στις υπηρεσίες που προσφέρουν στη λεγόμενη λιανική τραπεζική. Ετσι για παράδειγμα η Alpha Bank ενώ εμφανίζει μειωμένα συνολικά έσοδα από προμήθειες στο πρώτο εξάμηνο φέτος, τα έσοδα από προμήθειες που επέβαλε στις πιστωτικές κάρτες ήταν αυξημένα (στα 40,5 εκατ. ευρώ από 37,3 εκατ. ευρώ πέρυσι). Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Εθνική Τράπεζα η οποία ανακοίνωσε αύξηση των εσόδων που σχετίζονται με κάρτες, ψηφιακά δίκτυα κλπ κατά 9%, στα 51 εκατ. ευρώ. Τέλος, η Τράπεζα Πειραώς αύξησε τα έσοδα της από τις προμήθειες στη λιανική τραπεζική στα 106 εκατ. ευρώ από 97 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Το ζήτημα των προμηθειών ήρθε στο προσκήνιο προσφάτως, όταν οι τράπεζες προχώρησαν στην επιβολή νέων χρεώσεων σε μία σειρά υπηρεσιών. Οπως για παράδειγμα, να πληρώνει κάποιος επιπλέον κόστος για να μάθει απλώς την κίνηση του λογαριασμού του ή να επιβαρύνεται ένας νησιώτης που αναγκαστικά εξυπηρετείται από το ΑΤΜ μιας τράπεζας επειδή στο χωριό του πολύ απλά δεν υπάρχει άλλη. Είχαν προηγηθεί ωστόσο μία σειρά από χρεώσεις οι οποίες πέρασαν σιωπηρά, όπως η προμήθεια για αντικατάσταση κάρτας, αν αυτή οφείλεται σε υπαιτιότητα του πελάτη, ακόμη και σε περίπτωση κλοπής, αλλά και η κατακόρυφη αύξηση του ενοικίου στις τραπεζικές θυρίδες, όταν αυτές λόγω του κινδύνου του Grexit, αλλά και της αύξησης της εγκληματικότητας έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλείς.

Η “βεντάλια” των προμηθειών “ανοίγει” μέχρι τα λεγόμενα ψηφιακά εναλλακτικά δίκτυα, παρόλο που οι ίδιες οι τράπεζες επιδιώκουν να στρέψουν την πελατεία τους προς αυτά, προκειμένου να περιοριστεί η χρήση του γκισέ, μειώνοντας έτσι το προσωπικό τους και συνακόλουθα το λειτουργικό τους κόστος.

Documento Newsletter