Το μαθησιακό όφελος είναι μικρό έως ανύπαρκτο μπροστά στον κίνδυνο διασποράς της λοίμωξης
«Δεν υπάρχει εκπαιδευτικό επίδικο για να ανοίξουν τα σχολεία όλων των τάξεων όλων των βαθμίδων, πέραν της Γ΄ λυκείου, εφόσον με τα εκ περιτροπής μαθήματα μιλάμε στην ουσία μόνο για περίπου δέκα ημέρες μάθημα για το κάθε παιδί» τονίζει στο Documento η φιλόλογος, καθηγήτρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Μαρία Γεωργαρίου.
Το παιδαγωγικό και μαθησιακό όφελος μπροστά στον κίνδυνο των επιπτώσεων από τη διασπορά της λοίμωξης Covid-19 είναι μικρό έως ανύπαρκτο, λέει μετ’ επιτάσεως η καθηγήτρια, η οποία είναι και γενική γραμματέας του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ. «Θα πρέπει πια να σταματήσουν να μιλάνε για ατομική ευθύνη. Η πολιτεία αναλαμβάνει πλήρως την πολιτική ευθύνη για το άνοιγμα των σχολείων και για ό,τι συμβεί σε κρούσματα ή ό,τι μπορεί να σημαίνει και για απώλεια ζωής» τονίζει.
Σε περίπτωση κρούσματος το σχολείο θα λειτουργήσει στις πανελλαδικές ως εξεταστικό κέντρο; Οι μαθητές του πώς θα συμμετάσχουν στις εξετάσεις; «Η κυβέρνηση κινείται χωρίς σαφή σχεδιασμό και προσπαθεί να προκαταλάβει τις επιδημιολογικές εξελίξεις» σημειώνει.
Εκτός των άλλων, η κ. Γεωργαρίου δίνει στοιχεία που αποτυπώνουν σχηματικά το πρόβλημα των υποδομών: στον Κορυδαλλό από τα οκτώ γυμνάσια τα πέντε στεγάζονται σε χώρους όπου ο συνωστισμός δεν αποφεύγεται και οι αποστάσεις υγειονομικής ασφάλειας δεν καλύπτονται! Οι τουαλέτες είναι μικρές και οι βρύσες λίγες, κάτι που ισχύει στα περισσότερα σχολικά κτίρια της χώρας.
Εξηγεί ότι η ίδια η ηλικία και η ψυχοσύνθεση των παιδιών, στο γυμνάσιο κυρίως, δυσχεραίνει την τήρηση των μέτρων προστασίας, ενώ και η ίδια η λειτουργία στην τάξη για μαθητές ιδιαίτερα 12-15 ετών που κάθονται κοντά και ανταλλάσσουν μολύβια και βιβλία διαμορφώνει συνθήκες που δεν ευνοούν την υγειονομική ασφάλεια. «Είναι δύσκολο να τα αποφύγεις όλα αυτά, ειδικά όταν μιλάμε για εφήβους και ιδιαίτερα μετά δύο μήνες απουσίας κοινωνικών επαφών» λέει η καθηγήτρια. Οσο για τις μάσκες, δεν είναι κάτι απλό για τον δάσκαλο και τον καθηγητή που μιλά επί ώρες.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Μακράκης φέρνει τους προβληματισμούς που είναι διάχυτοι σε γονείς και εκπαιδευτικούς στο Ηράκλειο Κρήτης. Πρόεδρος του συλλόγου δασκάλων «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, ξεκαθαρίζει ότι «τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει παιδαγωγικά τη ζώσα εκπαιδευτική επαφή δασκάλου και μαθητή».
Θεωρεί ότι το ψηφιακό μάθημα έδωσε μια λύση λόγω της πανδημίας, παρά τις ελλείψεις και τις αδυναμίες, όμως κρίνει ότι το να ανοίξουν τώρα τα σχολεία, ιδιαίτερα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία, δεν προσφέρει παιδαγωγικά. Θεωρεί ότι «ένας από τους λόγους που επιταχύνει το άνοιγμα η κυβέρνηση είναι να σταματήσει τη χορήγηση αδειών ειδικού σκοπού».
Παράλληλα, ο κ. Μακράκης σημειώνει ότι ειδικά για παιδιά 4-12 ετών είναι δύσκολο να τηρηθούν πρωτόκολλα ασφαλείας και μέτρα αποστασιοποίησης και σημειώνει ότι η Γ΄ λυκείου αποτελεί ειδική περίπτωση, καθώς «κρίνεται το μέλλον των μαθητών με τις πανελλαδικές και το κατανοούμε. Αφενός είναι παιδιά ηλικίας τέτοιας που μπορούν να φροντίζουν τα ίδια για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων και από την άλλη πρέπει να μπουν σε μια πιο κανονική σχολική καθημερινότητα, ώστε ομαλά να περάσουν στο εξεταστικό στάδιο».