Παραστατικές Τέχνες με πτυχίο ΑΕΙ

Παραστατικές Τέχνες με πτυχίο ΑΕΙ
Ενα από τα ζητήματα που απασχολούν τον καλλιτεχνικό και ακαδημαϊκό κόσμο είναι το πώς η νέα σχολή θα διακρίνεται από τα υφιστάμενα τμήματα Παραστατικών Τεχνών προκειμένου να αποφευχθούν επικαλύψεις

Είκοσι πρόεδροι τμημάτων Τεχνών και κοσμήτορες των ΑΕΙ ζητούν επιτακτικά τη συμμετοχή τους στη σύνταξη του νομοσχεδίου για την ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών.

Σε μια ιστορική στιγμή, κατά την οποία έχει ανακοινωθεί από την κυβέρνηση η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών (στις 30 Οκτωβρίου 2024), οι απορίες που δημιουργούνται από την κεκλεισμένων των θυρών σύνταξη του νομοσχεδίου διαμορφώνουν μια εικόνα δυσπιστίας στους κόλπους της ανώτατης εκπαίδευσης.

Πολλές απορίες έχει και ο καλλιτεχνικός κόσμος για τον τρόπο με τον οποίο θα θεσμοθετηθεί η νέα σχολή, η οποία αποτελεί αίτημα δεκαετιών και θα σφραγίσει το μέλλον της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Καλλιτέχνες και εκπαιδευτικοί δεν κρύβουν τον σκεπτικισμό και τις ανησυχίες τους, οι οποίες μόνο παράλογες δεν είναι με δεδομένα την εχθρική στάση της κυβέρνησης απέναντι στα δημόσια πανεπιστήμια, τη σωρηδόν κατάργηση τμημάτων, τις περικοπές στη χρηματοδότησή τους και την έρευνα, το διάπλατο άνοιγμα σε αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά πανεπιστήμια με στόχο την κερδοφορία.

Εντονη ανησυχία

Οπως φάνηκε από τη συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσαν την περασμένη Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 20 πρόεδροι τμημάτων τεχνών και κοσμήτορες των ελληνικών ΑΕΙ, τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού δεν συμπεριλαμβάνουν τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων στις διαβουλεύσεις του σχεδίου νόμου. Διεκδικώντας ενεργό ρόλο στη διαμόρφωσή του εκφράζουν τις ανησυχίες τους για την επίλυση σοβαρών ζητημάτων, όπως για παράδειγμα πώς η νέα σχολή θα διακρίνεται από τα υφιστάμενα τμήματα Παραστατικών Τεχνών προκειμένου να αποφευχθούν επικαλύψεις. Επίσης, με ποιο τρόπο θα επιλυθούν επικαλύψεις και εντός της υπό σύσταση νέας σχολής, η οποία περιλαμβάνει πέντε τμήματα που προέρχονται από την ενσωμάτωση υφιστάμενων σχολών (Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης). Ενα ερώτημα που έθεσαν οι συμμετέχοντες στη συζήτηση είναι η αποσαφήνιση του χαρακτήρα της ερευνητικής ταυτότητας (εκτός από την καλλιτεχνική) της νέας σχολής, η οποία σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες προβλέπεται να χορηγεί μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα.

Το θέμα της στελέχωσης της νέας σχολής απασχόλησε επίσης τη συνέντευξη Τύπου. Αυτό που προτάθηκε είναι το νέο ίδρυμα να στελεχωθεί τόσο από καλλιτέχνες-ερευνητές με διδακτορικό όσο και από καλλιτέχνες υψηλού κύρους χωρίς διδακτορικό (με τη χρήση του άρθρου 143 του ν. 4957/2022 που επιτρέπει να διδάσκουν εγνωσμένου κύρους καλλιτέχνες στην ΑΣΚΤ και σε άλλες σχολές). Γιατί βέβαια θα ήταν αστείο να επιμείνει κανείς ότι προκειμένου να διδάξει ένας προβεβλημένος Ελληνας καλλιτέχνης θέατρο για παράδειγμα θα πρέπει να καταθέσει το διδακτορικό του…

Τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων απασχόλησε έντονα το θέμα της εισαγωγής των υποψηφίων στη νέα σχολή, η οποία προβλέπεται να γίνεται με ειδικές εξετάσεις, στα πρότυπα της ΑΣΚΤ. Στο σημείο αυτό ζητήθηκαν διευκρινίσεις ως προς την προετοιμασία των υποψηφίων στο δημόσιο και δωρεάν σχολείο, στο οποίο, εκτός από τη μουσική, η καλλιτεχνική παιδεία είναι ιδιαίτερα υποβαθμισμένη και προσφέρεται μέχρι στιγμής μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στα καλλιτεχνικά σχολεία. Χωρίς την παράλληλη αναβάθμιση της παιδείας στις κατώτερες βαθμίδες εκπαίδευσης, επισημάνθηκε ότι τορπιλίζεται η αναβάθμιση της παιδείας των τεχνών στα πανεπιστήμια.

Να γίνει διάλογος

Οι συμμετέχοντες στη συνέντευξη Τύπου προέρχονται από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, το ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Στη συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκαν επίσης η πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού Μίνα Ανανιάδου και η Χαρά Κότσαλη, χορογράφος και χορεύτρια, μέλος του σωματείου. Και οι δύο επισήμαναν ότι δεν νοείται να μην υπάρχει εκτενής διάλογος της κυβέρνησης με όλους τους φορείς, τα συλλογικά όργανα, τις καλλιτεχνικές, διδακτικές και ακαδημαϊκές κοινότητες πριν από τη δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο.

Και αναρωτήθηκαν: Μήπως η κυβέρνηση βρήκε το φορμάτ, όπως αφήνεται να διαφανεί με τα διάσπαρτα τμήματα, αλλού ο χορός, το θέατρο, η μουσική, χωρίς ένα κτίριο όπου θα στεγάσει το όλο εγχείρημα, με προσωπικό και προγράμματα σπουδών όπως είναι τώρα στις υπάρχουσες δημόσιες τριετείς σχολές; Μήπως ακόμη μια φορά το προφίλ του καλλιτέχνη, αεί ευέλικτου, αυτοαπασχολούμενου, μετακινούμενου, άυλα εργαζόμενου καλλιτέχνη γίνεται η τέλεια εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης;

Το κτίριο και μια… συνήθης ανάθεση

Κομβικής σημασίας για την ίδρυση της νέας σχολής θεωρείται από όλους το κτίριο που θα τη στεγάσει, καθώς, όπως αναφέρθηκε, δεν υπάρχει πανεπιστήμιο χωρίς χώρους συναντήσεων, ζύμωσης και ανταλλαγής γνώσης. Θα πρέπει να επισημανθεί, τέλος, ότι όλοι οι συμμετέχοντες ζήτησαν επιτακτικά τη δημοσιοποίηση της μελέτης σκοπιμότητας για την ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, η οποία, όπως ανέφεραν, ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρεία έναντι αμοιβής.

Η επίγευση από τη συνέντευξη Τύπου είναι η άρνηση να δοθεί λευκή επιταγή στην κυβέρνηση σχετικά με την ίδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών. Και η εύλογη απορία με ποιους τελικά συνομιλεί η κυβέρνηση, ποια κατεύθυνση δίνεται στο όλο εγχείρημα, ποιος είναι ο προϋπολογισμός της και με ποια τα κριτήρια θα στελεχωθεί η πρώτη διοικούσα επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει για τη δομή και τη λειτουργία της.

Τον συντονισμό της συζήτησης έκανε η Μαρίνα Κοτζαμάνη, αν. καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ενώ από το πάνελ τοποθετήθηκαν οι εκπρόσωποι του χορού ο Κωνσταντίνος Τηλιγάδης, καθηγητής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, και ο Εμμανουήλ Ελευθέρογλου, δικηγόρος όλων των καλλιτεχνικών σωματείων, εκτός από τους καθηγητές που πήραν μέρος διαδικτυακά.

Documento Newsletter