Παραπέμπεται σε δίκη για την τραγωδία στο Μάτι, παραμένει υποστράτηγος και «κλαδάρχης» της Πυροσβεστικής

Παραπέμπεται σε δίκη για την τραγωδία στο Μάτι, παραμένει υποστράτηγος και «κλαδάρχης» της Πυροσβεστικής

Μείζον ηθικό αλλά και πολιτικό ζήτημα εγείρει η παραμονή του αξιωματικού της Πυροσβεστικής Χρήστου Λάμπρη στη θέση του υποστρατήγου και προϊστάμενου του Κλάδου Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος. Πρόκειται για έναν από τους αξιωματικούς για τους οποίους το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Αθηνών με βούλευμα που εξέδωσε, διατάζει την παραπομπή του σε δίκη για την τραγωδία στο Μάτι για τα αδικήματα σε βαθμό πλημμελήματος «της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και της σωματικής βλάβης εξ αμελείας κατά συρροήν». Με απλά λόγια αν και υπόδικος για μία τραγωδία που στοίχισε τη ζωή σε 102 ανθρώπους εντούτοις εξακολουθεί να παραμένει σε θέση ευθύνης στην Πυροσβεστική με απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Ο υποστράτηγος Χρήστος Λάμπρης είναι ένας από τους αξιωματικούς που αναβάθμισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Από Αρχιπύραρχος το 2018 και εναέριος συντονιστής το βράδυ της τραγωδίας της 23ης Ιουλίου του 2018, έγινε υποστράτηγος το 2020 επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Αθηνών ή αλλιώς «αττικάρχης». Στις κρίσεις, του 2021, έγινε «κλαδάρχης επιχειρήσεων», μία θέση στην οποία παρέμεινε και στις ετήσιες κρίσεις του Φεβρουαρίου του 2022. Ο υποστράτηγος Λάμπρης είναι ένας από τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής, για τους οποίους ο ανακριτής Θανάσης Μαρνέρης, με τρία διαδοχικά του αιτήματα είχε ζητήσει από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών την αναβάθμιση της κατηγορίας από πλημμέλημα σε κακούργημα, με τους εισαγγελείς όμως να αρνούνται.

Στο βούλευμα του Δικαστικού Συμβουλίου με πρόεδρο τον Γιώργο Κασίμη, εισηγήτρια τη Θεοδώρα Τραϊανίδου και τρίτο μέλος τη Νίκη Ρεβύθη, γίνεται λόγος για «αμέλεια» που επέδειξε ο σημερινός κλαδάρχης της Πυροσβεστικής τη μοιραία νύχτα κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του.

Αποχώρησε πρόωρα χωρίς εντολή από ανώτερό του

Όπως επισημαίνεται, ο Λάμπρης, βρισκόταν από τις 17:20 μέχρι και τις 17:30 το απόγευμα στον «αέρα με το συντονιστικό ελικόπτερο με κωδικό «Φλόγα 1». Στις 17:30 όμως αποχώρησε, αντί να παραμείνει μέχρι τις 17:50,  «παρατηρώντας την πορεία και την κατεύθυνση της πυρκαγιάς στην ευρύτερη περιοχή του Νταού Πεντέλης». Παρόλο που σύμφωνα με την απόδειξη χορήγησης καυσίμων είχε τουλάχιστον 200 λίτρα καυσίμων διαθέσιμα και θα μπορούσε να πετά για ακόμη 20 λεπτά, μέχρι να συμπληρωθεί «ο μέγιστος χρόνος πτήσης του εναέριου μέσου». Η αποχώρηση Λάμπρη, έγινε μάλιστα «δίχως να έχει λάβει σχετική εντολή από ανώτερο του, αλλά αυθαίρετα και αυτόβουλα», όπως υπογραμμίζεται.

Το αποτέλεσμα της «πρόωρης απομάκρυνσης» Λάμπρη, ήταν να μην υπάρχει «εναέρια επιτήρηση» από τις 17:30 έως και τις 19:00 και άρα «εναέρια επιτήρηση και συνεχής ενημέρωση για την πορεία της φωτιάς σε πραγματικό χρόνο». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει «ορθή, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των αρμοδίων φορέων για την εξέλιξη της πυρκαγιάς, προκειμένου να κινητοποιήσουν άμεσα όλα τα διαθέσιμα επίγεια, θαλάσσια και εναέρια μέσα», αλλά και την «μη έγκαιρη ενημέρωση των αρμοδίων φορέων για την ύπαρξη ατόμων στη θάλασσα» ώστε να επιχειρήσουν για τη διάσωσή τους.  Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελληνική Ακτοφυλακή ενημερώθηκε ότι υπήρχαν άνθρωποι στη θάλασσα από το ΕΣΚΕ της Δανίας.

Επίσης τόσο η ΕΛ.ΑΣ όσο και η Πυροσβεστική δεν συνέδραμαν αποτελεσματικά στη διάσωση των κατοίκων. Αντιθέτως,  «λόγω έλλειψης ενημέρωσης για το μέγεθος και την κατεύθυνση της φωτιάς και λανθασμένων οδηγιών δημιουργήθηκε κυκλοφοριακή συμφόρηση στους στενούς δρόμους στο Μάτι κατά τις ώρες 18:25 και 18:30 από οδηγούς που βρίσκονταν στην περιοχή και δεν πρόλαβαν να απομακρυνθούν από τη Λεωφόρο Μαραθώνος την οποία είχε προσπελάσει η φωτιά». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να «εγκλωβιστούν», καθώς κινούνταν στα τυφλά με «τραγική συνέπεια» το θάνατο 102 ανθρώπων. Από αυτούς οι 93 πέθαναν λόγω του εγκλωβισμού τους στην πυρκαγιά και οι 9 λόγω της παραμονής τους για μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα στη θάλασσα όπου είχαν καταφύγει για να γλιτώσουν από τη φωτιά.

Η οργή των συγγενών που παρέβλεψε ο Μητσοτάκης

Ο Χρήστος Λάμπρης είναι επίσης ο αξιωματικός που με συνέντευξή του σε διαδικτυακή εκπομπή της ΜΚΟ Atraktos τον Οκτώβριο του 2021, είχε προκαλέσει την οργή των συγγενών των θυμάτων στο Μάτι. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συγγενείς των θυμάτων με ανοικτή επιστολή που είχαν δώσει στη δημοσιότητα εξέφραζαν την έντονη «οργή, αγανάκτηση και αποτροπιασμό τους» για τη συνέντευξη Λάμπρη.

«Αυτό που συμβαίνει είναι πρωτοφανές. Μετά την αναβάθμιση και διατήρηση του κυρίου Στέφανου Κολοκούρη στη θέση του αρχηγού της Πυροσβεστικής, ενώ είναι υπόδικος στην υπόθεση του εγκλήματος “Μάτι”, έχοντας δε, καταβάλει εγγύηση, προβάλλεται σε παιδιά, η εικόνα του (μοντέλου-προτύπου-παραδείγματος προς μίμηση) “καλού πυροσβέστη”, κυρίου Χρήστου Λάμπρη που τυχαίνει να είναι και αυτός υπόδικος, ομοίως έχοντας προαχθεί και καταβάλει εγγύηση, για την ίδια υπόθεση, που συνιστά την πιο ντροπιαστική και μελανή εικόνα κρατικής εγκληματικής διαχείρισης κρίσεως που έχει να επιδείξει η Χώρα διεθνώς από συστάσεώς της, στη φονικότερη υπόθεση του είδους της, στον 21ο αιώνα παγκοσμίως» έκαναν λόγο μεταξύ άλλων στην επιστολή τους.

 Είναι ερώτημα γιατί η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχώρησε στην αναβάθμιση εμπλεκόμενων στο Μάτι αξιωματικών της Πυροσβεστικής σε θέσεις «κλειδιά», όπως επίσης και γιατί εξακολουθεί να διατηρεί σε τόσο κομβική θέση το Χρήστο Λάμπρη.

Documento Newsletter