Παράνομο δώρο 31 εκατ. ευρώ στις τράπεζες με υπογραφή Αδωνη

Παράνομο δώρο 31 εκατ. ευρώ στις τράπεζες με υπογραφή Αδωνη

Αν κάτι ρίχνει βαριά σκιά πάνω στην ελληνική οικονομία, είναι το δημόσιο χρέος. Είναι ο λόγος που εισήλθαμε στη μνημονιακή εποχή που τόσα δεινά επέφερε στην ελληνική κοινωνία από το 2010. Είναι ο κυρίαρχος λόγος που θα πρέπει να υποστούμε λιτότητα άνω των 12 δισ. ευρώ το 2022 (στο τέλος του 2021 θα διαμορφωθεί στα 350 δισ.)! Ομως αυτή η παράμετρος δεν φαίνεται να πτοεί το τρίδυμο Αδωνης Γεωργιάδης – Ιωάννης Τσακίρης – Αθηνά Χατζηπέτρου, που ετοιμάζεται να κάνει δώρο στις τράπεζες ποσό της τάξης των 31 εκατ. ευρώ.

Το ζήτημα είναι ότι αυτή η παράνομη εκροή δημόσιου χρήματος (όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα 700 εκατ. ευρώ του πρώην ΤΕΜΠΕ) εγγράφεται ως δημόσιο χρέος. Είναι σαφές λοιπόν ότι Γεωργιάδης – Τσακίρης – Χατζηπέτρου παίζουν παιχνίδια εις βάρος της κοινωνίας, γιατί ενώ έχουν πλήρη γνώση για τις παρανομίες που συνιστούν σκανδαλώδεις μεταβιβάσεις δημόσιου χρήματος, διαμορφώνουν κατάσταση που μόνο ως υπέρ των τραπεζών μπορεί να χαρακτηριστεί.

Στο όλο παιχνίδι που αποκαλύπτει σήμερα το Documento ρόλο υποστηρικτή παίζει και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος ως εκπρόσωπος του δημοσίου έχει ψηφίσει και εγκρίνει το παράνομο δώρο προς τις τράπεζες.

Αποκαλύψεων συνέχεια λοιπόν για όσα γίνονται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) από τότε που ανέλαβε διευθύνουσα σύμβουλος η Αθ. Χατζηπέτρου (Φεβρουάριος 2020), του περιβάλλοντος του Κυριάκου Μητσοτάκη και της στενής φιλίας με την πρωθυπουργική σύζυγο.
Υπενθυμίζουμε ότι:
• Στις 19 Οκτωβρίου το Dοcumento αποκάλυψε τα παράνομα μαγειρέματα με τα οποία προωθείται η καταβολή, κατά παράβαση υπουργικής απόφασης, 700 εκατ. ευρώ στις τράπεζες.
• Στις 7 Νοεμβρίου το Documento αποκάλυψε τις εξόφθαλμες αλλαγές κανονισμών προκειμένου ύποπτες εταιρείες να εισπράττουν δημόσιο χρήμα με παράνομες απευθείας αναθέσεις μέσω επίσης παρανόμων κατατμήσεων έργων.

Οι μάγοι με τα δώρα για τις τράπεζες

Στο σκάνδαλο που σήμερα αποκαλύπτουμε ο Αδ. Γεωργιάδης, όπως και ο Ι. Τσακίρης, υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δεν παρέλειψαν απλώς, ως επόπτες, να ελέγξουν τα έργα και τις ημέρες της Αθ. Χατζηπέτρου, προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου της ΕΑΤ.
Αποτέλεσαν βασικά κομμάτια της μηχανής που στήθηκε και είναι υπ’ ατμόν για να περάσουν τα 31 εκατ. ευρώ στις τράπεζες! Είναι σαφέστατη παραβίαση όσων προβλέπονται στη νομοθεσία και συνιστούν την αντικειμενική αλλά και την υποκειμενική υπόσταση της παράβασης καθήκοντος. Σε κάθε περίπτωση ο χειρισμός αυτός δίνει ένα επιπλέον διαπραγματευτικό χαρτί στις τράπεζες που διεκδικούν δικαστικά να κριθεί ο νόμος αντισυνταγματικός.

Ας ξετυλίξουμε όμως το κουβάρι της ιστορίας που φωτογραφίζει το αδίκημα της απιστίας εις βάρος του ελληνικού δημοσίου.
Με το πρώτο άρθρο, υποπαράγραφος Γ4 του ν. 4093/12 (κυβέρνηση Σαμαρά), όπως τροποποιήθηκε με το άρ. 7 του ν. 4613/2019 (κυβέρνηση Τσίπρα), νομοθετήθηκε ότι «η εξόφληση εγγυημένων δανείων από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, σε περίπτωση καθυστέρησης εξόφλησης, γίνεται χωρίς περαιτέρω επιβαρύνσεις, ιδία (σ.σ.: ιδιαίτερα) τόκους υπερημερίας». Εδώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι ήδη από το 2012 στον σχετικό νόμο (είναι το β΄ μνημόνιο) έχει ψηφιστεί η πρόβλεψη: «η εξόφληση γίνεται χωρίς επιβαρύνσεις, ιδία τόκους υπερημερίας».

Ηταν 19 Ιουλίου 2019 όταν η νομική υπηρεσία της νυν ΕΑΤ σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους ορκωτούς λογιστές θέτει το θέμα της απαλλαγής των τόκων υπερημερίας ύψους 31 εκατ. ευρώ. Η νομική υπηρεσία θέτει επιφύλαξη μήπως και ο νόμος κριθεί αντισυνταγματικός. Το ζήτημα βαλτώνει για περίπου έντεκα μήνες… Η Αθ. Χατζηπέτρου το φέρνει πάλι στο προσκήνιο και ζητά μέσω του υπουργού Αδ. Γεωργιάδη και του υφυπουργού Ι. Τσακίρη τον Ιούνιο του 2020 από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) να γνωμοδοτήσει. Στις 09.06.2020 με το έγγραφο με αρ. πρωτ. 58534 που έχει θέμα «Αίτημα για γνωμοδότηση για διαγραφή τόκων υπερημερίας Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας ΑΕ» και τις υπογραφές του Αδ. Γεωργιάδη και Ι. Τσακίρη εισέρχεται στο παιχνίδι το ΝΣΚ.

Δεν έπεσε στην παγίδα το ΝΣΚ

«Παρακαλούμε όπως γνωμοδοτήσετε επί του κάτωθι ερωτήματος: Ερωτάται, εάν η ΕΑΤ δύναται να διαγράψει την πρόβλεψη δυνητικής επιβάρυνσης του ποσού των 31 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορά τόκους υπερημερίας (ήτοι καθυστερημένη καταβολή εγγυοδοτικής υποχρέωσης στα Πιστωτικά Ιδρύματα…» αναγράφεται στο έγγραφο. Ηταν μια πρόδηλα αποτυχημένη προσπάθεια νομιμοποίησης μέσω του ΝΣΚ της καραμπινάτης κακουργηματικής παρανομίας που ετοιμαζόταν στο παρασκήνιο. Με πρωτοφανή για τα δεδομένα του δημοσίου ταχύτητα, το ΝΣΚ σε μόλις πέντε ημέρες εκδίδει τη με αρ. 124/2020 γνωμοδότησή του!

Ούτε λίγο ούτε πολύ το ΝΣΚ «καταχερίζει» τους δύο ερωτώντες υπουργούς, κατηγορώντας τους για άγνοια! Μάλιστα αποκαλύπτει ότι το ερώτημα αποτελεί εισήγηση της Αθ. Χατζηπέτρου! «Σημειώνεται ότι το ως άνω ερώτημα περιήλθε στο Γραφείο του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και όπως προκύπτει από αυτό δεν συνοδεύεται από το αναγκαίο, κατά τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ 6 του ν. 3086/2002, πλήρες ιστορικό ούτε από τους προβληματισμούς της εταιρείας ως προς την έννοια και το περιεχόμενο των συγκεκριμένων διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας, των οποίων ζητείται η ερμηνεία από το ΝΣΚ» αναγράφεται στη γνωμοδότηση.

Πέραν της ασύγγνωστης άγνοιας (;) των δύο υπουργών, το ΝΣΚ υπεισέρχεται στην ουσία και γνωμοδοτεί ότι δεν είναι αρμόδιο να γνωμοδοτήσει επί όσων ρωτούν οι υπουργοί καθόσον δεν υφίσταται πρόθεσή τους να αλλάξουν τον νόμο. Είναι σαφές ότι οι νομικοί σύμβουλοι του κράτους δεν έπεσαν στην παγίδα. Ομως αυτό δεν πτόησε τους εμπνευστές του σχεδίου διασπάθισης δημόσιου χρήματος με κατεύθυνση τις τράπεζες!

Ηδη έχουν εγγραφεί τα 31 εκατ.

Τα 31 εκατ. ευρώ έχουν περάσει ως προβλέψεις στην ετήσια οικονομική έκθεση περιόδου 01.01.2019 έως 31.12.2019 της ΕΑΤ.
Οπως αναγράφεται σε αυτήν: «Προβλέψεις επίδικες. Σύμφωνα με επιστολές και στοιχεία από τη Νομική Υπηρεσία της εταιρείας, κατά την 1/12/2019 υφίστανται εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις αξιώσεις τρίτων κατά της εταιρείας συνολικού ποσού 72,5 εκατ. ευρώ πλέον τόκων και σύμφωνα με τη γνώμη της Νομικής Υπηρεσίας, διατηρούν σοβαρή επιφύλαξη για την πορεία έκβασης αυτών». Εντός των 72,5 εκατ. ευρώ υπάρχουν και οι τόκοι υπερημερίας των 31 εκατ. ευρώ. Ερχεται λοιπόν η ΕΑΤ να παίξει το παιχνίδι των αντιδίκων τραπεζών προσφέροντάς τους μια έωλη νομική άποψη περί αντισυνταγματικότητας χωρίς να υφίστανται οι διατάξεις του συντάγματος που παραβιάζονται από τον νόμο που απαγορεύει να δίνονται προσαυξήσεις (ίδια τόκοι υπερημερίας) στα καταπτώσεις δανείων.

Είναι προφανές ότι οι τράπεζες έχουν καταφύγει στη Δικαιοσύνη επιδιώκοντας να πάρουν 31 εκατ. ευρώ τόκους υπερημερίας κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας. Είναι ηλίου προφανέστερο ότι οι Γεωργιάδης – Τσακίρης – Χατζηπέτρου τάσσονται υπέρ των τραπεζών προσφέροντας νομικά όπλα κατά του ελληνικού δημοσίου ενώ αποτελούν τους υπερασπιστές του δημόσιου συμφέροντος. Αυτή η ετήσια οικονομική έκθεση πέρασε από την έγκριση της γενικής συνέλευσης. Η ΕΑΤ ανήκει 100% στο ελληνικό δημόσιο και στη ΓΣ ψήφισαν δύο πρόσωπα. Ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας και ο υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης. Είναι σαφές ότι ο Χρ. Σταϊκούρας παρασύρθηκε. Είναι σαφέστερο ότι άγνοια νόμου ή καταστάσεων δεν συγχωρείται σε κανέναν Ελληνα πολίτη…

Προσφέρουν όπλα στις τράπεζες

Ρητορικό ερώτημα αποτελεί βέβαια γιατί έσπευσαν να λάβουν ήδη από το 2020 αυτές τις αποφάσεις όταν γνωρίζουν ότι οι δικαστικές διενέξεις αυτού του επιπέδου καθυστερούν και χρειάζονται πέντε έως δέκα έτη για να γίνουν αμετάκλητες και να υλοποιηθούν. Η απάντηση είναι καταφανής: προσφέρουν νομικά όπλα στους αντιδίκους τώρα που είναι εκπρόσωποι του δημοσίου. Ομως αυτό ονομάζεται παράβαση καθήκοντος!

 

Αδωνης Γεωργιάδης: Δεν έχουν δοθεί τα χρήματα

Το θέμα τέθηκε ευθέως και στους δύο υπουργούς. Ο Χρ. Σταϊκούρας (διά του διευθυντή του) έλαβε αποστάσεις υποστηρίζοντας ότι ο υπουργός εκ του ρόλου του μετέχει ως εκπρόσωπος του ελληνικού δημοσίου σε πολλές τέτοιες εταιρείες και δεν μπορεί να γνωρίζει ακριβώς τι συμβαίνει. Διαβάζει τις εκθέσεις των θεσμικών οργάνων (π.χ. ορκωτών λογιστών) και κρίνει πώς θα ψηφίσει.

Αντίθετα, ο Αδ. Γεωργιάδης, αφού του εκθέσαμε το ζήτημα και ζήτησε χρόνο να ενημερωθεί, προτίμησε να κάνει συγκεκριμένη δήλωση, η οποία επί λέξει έχει ως εξής: «Δεν έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ στις τράπεζες. Αυτό που έχει συμβεί είναι ότι έχουμε εγγράψει στις προβλέψεις 31 εκατ. ευρώ, τα οποία μπορεί να χρειαστεί να πληρώσουμε στο μέλλον αν χάσουμε τα δικαστήρια. Ο νόμος του 2012 έχει κριθεί σε αρκετές δικαστικές αποφάσεις ως αντισυνταγματικός. Αυτό δημιουργεί κίνδυνο στο μέλλον να χρειαστεί να τα πληρώσουμε».

Καθίσταται προφανές από τη δήλωση ότι ο Αδ. Γεωργιάδης εμμένει στο γεγονός ότι δεν πληρώθηκαν τα χρήματα, αλλά έχουν ενταχθεί στις προβλέψεις. Οταν ο φοιτητής της Νομικής έρχεται αντιμέτωπος με το ποινικό δίκαιο μαθαίνει για τα αδικήματα με υπερχειλή υποκειμενική υπόσταση. Είναι τα αδικήματα στα οποία ο δράστης τιμωρείται για κάτι το οποίο δεν έχει πραγματωθεί αλλά βρίσκεται στον εσωτερικό του κόσμο. Για να καταλάβει ο φοιτητής της Νομικής τι συμβαίνει του δίνεται το εξής παράδειγμα: «Ο Α κλέβει ένα κινητό πράγμα και συλλαμβάνεται μετά από λίγο (πριν από την παράνομη ιδιοποίηση). Ο Α έχει διαπράξει τελειωμένη κλοπή παρά το γεγονός ότι δεν πρόλαβε να θέσει το ξένο κινητό στη δική του περιουσία. Ο νόμος αρκείται στο ότι ο δράστης είχε αυτό τον σκοπό και τον τιμωρεί για τελειωμένη κλοπή». Ο Αδ. Γεωργιάδης ρώτησε τι συμβαίνει και μας απάντησε ότι δεν έχουν δοθεί τα χρήματα στις τράπεζες. Μα το ζήτημα είναι ότι τρεις συγκεκριμένοι άνθρωποι που έχουν επιφορτιστεί να υπερασπίζονται το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου προσφέρουν «αβάντα» στις αντίδικες τράπεζες εις βάρος των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου!

Ο Αδ. Γεωργιάδης προτάσσει στη δήλωσή του και το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας του ν. 4093/2012 που ο ίδιος τότε είχε υπερψηφίσει. Ο Αδ. Γεωργιάδης θα έπρεπε να γνωρίζει ότι οι ψηφισμένοι νόμοι έχουν εξοπλιστεί με το τεκμήριο νομιμότητας. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ισχύουν μέχρι να ακυρωθούν με δικαστική απόφαση ή να καταργηθούν με νόμο. Περαιτέρω, την αντισυνταγματικότητα ενός νόμου στην Ελλάδα με βάση το άρθρο 93§4 του συντάγματος την κρίνει ο κάθε δικαστής που επιλαμβάνεται μιας υπόθεσης. Ολα αυτά βέβαια εντέλει θα κριθούν στον Αρειο Πάγο όταν έπειτα από πολλά έτη εισέλθει εκεί η υπόθεση. Είναι προφανές ότι οι αντίδικες τράπεζες για να λάβουν τα 31 εκατ. ευρώ των τόκων υπερημερίας θα προτάξουν τα επιχειρήματα που έχουν ενταχθεί στην ετήσια οικονομική έκθεση που ψήφισαν οι Γεωργιάδης – Σταϊκούρας. Αυτό στα νομικά ονομάζεται εν τοις πράγμασι αναγνώριση μιας κατάστασης. Σε κάθε περίπτωση ο χειρισμός αυτός «βολεύει» τις αντίδικες τράπεζες και τους δίνει ένα υπερόπλο για να πάρουν τα 31 εκατ. ευρώ τόκους υπερημερίας. Το ερώτημα γιατί βιάστηκαν τόσο οι Γεωργιάδης – Τσακίρης – Χατζηπέτρου έχει μόνο μία απάντηση…

Documento Newsletter