Παραμένει ως έχει ο ΦΠΑ σε πέντε νησιά του Αιγαίου λόγω προσφυγικών ροών

Παραμένει ως έχει ο ΦΠΑ σε πέντε νησιά του Αιγαίου λόγω προσφυγικών ροών

Παραμένει ως έχει ο ΦΠΑ στα πέντε νησιά του Αιγαίου, Χίο, Λέσβο, Σάμο, Κω και Λέρο λόγω των προσφυγικών ροών και στα υπόλοιπα αν και καταργούνται οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ έρχεται έκτακτο κοινωνικό αντιστάθμισμα το οποίο θα εξειδικευθεί τις επόμενες μέρες από το υπουργείο Οικονομικών. 

Επιπρόσθετα, εξισορροπείται το μεταφορικό κόστος από και προς τα νησιά, το οποίο με την κατάργηση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ θα φέρει από την Πρωτοχρονιά τα… κάτω – πάνω στις τιμές των προϊόντων. Αυτό, ανακοίνωσε πριν από λίγο το ΥΠΟΙΚ και ενόψει της ψήφισης του προϋπολογισμού τα μεσάνυχτα από την Βουλή, προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιβαρύνσεις. Αναλυτικότερα, στα σημερινά επίπεδα θα παραμείνει ο ΦΠΑ στα πέντε νησιά τού Αιγαίου που δέχονται το κύριο βάρος των προσφυγικών ροών. H κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά συμφώνησε με τους θεσμούς την παράταση του μέτρου των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ για τη Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο, μέχρι την 30/6/2018.

Στα υπόλοιπα νησιά, στα οποία καταργούνται οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ την 31/12/2017 -που ας σημειωθεί είχαν διατηρηθεί χαμηλά, για έναν ακόμη χρόνο, με πρωτοβουλία του πρωθυπουργού, καθώς έπρεπε οι ειδικοί συντελεστές να είχαν καταργηθεί από το τέλος του 2016- θα δοθεί, στο τέλος αυτού του χρόνου (2017), έκτακτο κοινωνικό αντιστάθμισμα, για το ύψος του οποίου θα λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια. Η διαδικασία υλοποίησης του μέτρου αυτού θα ανακοινωθεί άμεσα από το Υπουργείο Οικονομικών.

Βούληση της κυβέρνησης είναι να εφαρμόσει πραγματικά μέτρα που να αντιμετωπίζουν τα χρόνια και εγγενή προβλήματα που συνεπάγεται η νησιωτικότητα. Με αυτή τη λογική, αποφασίστηκε από το δεύτερο μισό του 2018 να εφαρμοστεί και το μέτρο του “μεταφορικού ισοδύναμου” στη Νησιωτική Ελλάδα. Το μεταφορικό ισοδύναμο θα εναρμονίζει το κόστος μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων. Για το σκοπό αυτό θα συνυπολογιστούν αντικειμενικοί δείκτες, όπως η τιμή της χερσαίας μεταφοράς ανά χιλιόμετρο, που θα βοηθούν στην ισοτιμία του δυσανάλογου κόστους θαλάσσιας μεταφοράς, σε σχέση μ’ αυτό της χερσαίας.

Το μέτρο αυτό θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα διασφαλίζει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας. Για τη διασφάλιση της επιτυχίας του μέτρου και την πραγματική ελάφρυνση των νησιωτών από τα μεταφορικά κόστη, θα αναπτυχθεί και Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο θα διασφαλίζει τη μεταφορά του οφέλους στον τελικό καταναλωτή. Το μεταφορικό ισοδύναμο, ήταν αίτημα δεκαετιών των νησιωτών, αποτελώντας πραγματικό αντιστάθμισμα στο κόστος που επιφέρει η Νησιωτικότητα.

Η παραπάνω δράση θα αποτελέσει συνέχεια του πλέγματος των νησιωτικών πολιτικών που έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζονται, όπως το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για την ενίσχυση των περιφερειών του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.

Documento Newsletter