Παραίτηση προέδρου ΑΕΠΠ: Η εισαγγελική έρευνα και ο πειθαρχικός έλεγχος που δεν διέταξε το υπουργείο Δικαιοσύνης

Παραίτηση προέδρου ΑΕΠΠ: Η εισαγγελική έρευνα και ο πειθαρχικός έλεγχος που δεν διέταξε το υπουργείο Δικαιοσύνης

Σε εξέλιξη βρίσκεται από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών προκαταρκτική έρευνα σχετικά με τις καταγγελίες που αφορούν στον παραιτηθέντα πρόεδρο της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και πρώην πρόεδρο Εφετών των Διοικητικών Δικαστηρίων Φώτη Κατσίγιαννη. Η έρευνα διεξάγεται με παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Βασίλη Πλιώτα προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο το περιεχόμενο των καταγγελιών ευσταθεί και αν υπάρχουν τυχόν ποινικές ευθύνες του πρώην προέδρου της ΑΕΠΠ.

Ωστόσο αν και διεξάγεται εισαγγελική έρευνα, εντούτοις σύμφωνα με πληροφορίες του documentonews.gr μέχρι στιγμής δεν έχουν κινηθεί οι σχετικές διαδικασίες από το υπουργείο Δικαιοσύνης για τον πειθαρχικό έλεγχο του συγκεκριμένου δικαστή. Παρά το γεγονός ότι οι πρώτες καταγγελίες σε βάρος του συγκεκριμένου δικαστή έγιναν πριν από δύο μήνες περίπου και αφορούσαν μεταξύ άλλων σε καταγγελλόμενες σεξουαλικές παρενοχλήσεις εργαζομένων γυναικών στην ΑΕΠΠ.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα της ΑΕΠΠ, η ανεξάρτητη αρχή συστήθηκε με το άρθρο 347 του νόμου 4411/2016 και απολαμβάνει «λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, υποκείμενη μόνον στον έλεγχο της Βουλής».

Σύμφωνα με το άρθρο 351 του ίδιου νόμου που αφορά στον πειθαρχικό έλεγχο μελών της ΑΕΠΠ, «για κάθε παράβαση των υποχρεώσεών τους από τον παρόντα νόμο και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ εξουσιοδότηση του όλα τα μέλη της ΑΕΠΠ υπέχουν πειθαρχική ευθύνη». Στο ίδιο άρθρο επισημαίνεται ακόμη πως «την πειθαρχική διαδικασία ενώπιον του πειθαρχικού συμβουλίου κινεί το υπουργικό Συμβούλιο ύστερα από πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων».

«Το Συμβούλιο συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η οποία εκδίδεται μέσα σε 60 μέρες από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Ειδικά τα μέλη του Συμβουλίου που είναι δικαστικοί λειτουργοί διορίζονται με απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου» αναφέρεται ρητά στην παράγραφο 3 του άρθρου 351. Κάτι τέτοιο όμως στην περίπτωση Κατσίγιαννη δεν συνέβη.

Πειθαρχική διαδικασία ανεξάρτητη από την ποινική

Επίσης το άρθρο 352 του ίδιου νόμου ορίζει ποια θεωρούνται ως πειθαρχικά παραπτώματα. Πιο αναλυτικά σύμφωνα σύμφωνα με την παράγραφο 2 ως «πειθαρχικά παραπτώματα θεωρούνται: α) η παράβαση διατάξεων του παρόντος και εν γένει της ισχύουσας νομοθεσίας κατά την άσκηση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων, β) η πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων, γ) η απόκτηση οικονομικού οφέλους ή ανταλλάγματος του ιδίου και του μέλους ή τρίτου προσώπου κατά την άσκηση των καθηκόντων του και δ) η υπαίτια πρόκληση ζημίας σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου ή της ΑΕΠΠ».

Η πειθαρχική διαδικασία μάλιστα είναι ανεξάρτητη από την ποινική διαδικασία, ακόμη και αν εκκρεμεί ποινική δίωξη.

«Η πειθαρχική διαδικασία είναι αυτοτελής και ανεξάρτητη από τυχόν εκκρεμή ποινική δίωξη. Η ποινική δίωξε δεν αναστέλλει αυτοδίκαια την πειθαρχική διαδικασία, μπορεί όμως το Πειθαρχικό Συμβούλιο να διατάξει την αναστολή της μέχρι την περάτωση της ποινικής δίκης..» υπογραμμίζεται ακόμη στο άρθρο 352 του ίδιου νόμου.

Οι καταγγελλόμενες δωροδοκίες από την Πρωτοδίκη

Στην προκειμένη περίπτωση εκτός από το καταγγελλόμενο σεξουαλικό έγκλημα η Πρωτοδίκης των Διοικητικών Δικαστηρίων έχει καταγγείλει και απόπειρες δωροδοκίας σε βάρος της, όπως επίσης και παρέμβασης στο έργο της από τον πρόεδρο της ΑΕΠΠ.

«Τον καταγγέλλω επίσης για επανειλημμένες απόπειρες δωροδοκίας, παρέμβασης στο δικαστικό μου έργο και εκβίασης μου κατά και ως προς την άσκηση των δικαστικών μου καθηκόντων και για πλήθος άλλων εγκληματικών και αδίκων πράξεων, όπως αναλύονται στη συνέχεια» αναφέρεται στην καταγγελία της.

Η Πρωτοδίκης στην καταγγελία της κάνει λόγο για τρεις υποθέσεις φορολογικού χαρακτήρα που χειριζόταν η ίδια, στις οποίες ο Κατσίγιαννης φέρεται να της ζήτησε να «ευνοήσει συγκεκριμένες επιχειρήσεις με το…αζημιώτο»

«Σε τρείς διαφορετικές περιπτώσεις υποθέσεων φορολογικού χαρακτήρα που εκκρεμούσαν ενώπιον μου κατά τα τελευταία δύο έτη, επικοινώνησε μαζί μου, για να μου ζητήσει να ευνοήσω συγκεκριμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις, με τις οποίες διατηρεί στενές σχέσεις μέσω της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών.
Τόνισε ότι είναι ενδιάμεσος ο ίδιος και ότι το αίτημα του είναι με το αζημίωτο, πιέζοντας με να μεσολαβήσει για να δωροδοκηθώ» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Δεν είναι όμως και η μοναδική περίπτωση που καταγγέλλει η Πρωτοδίκης. Όπως ανέφερε ο Κατσίγιαννης φέρεται να είχε προβεί και σε άλλες ενέργειες τέτοιου είδους «για λογαριασμό επιχειρήσεων των οποίων χειρίζεται άμεσα ή έμμεσα τις υποθέσεις σε διαγωνισμούς του δημοσίου στην ΑΕΠΠ, όταν οι επιχειρήσεις αυτές έχουν άλλες διοικητικές διάφορες και δίκες…»

«Επί χρόνια, πριν και μετά τη συνταξιοδότηση του, με τέτοιες πρακτικές, προσπαθεί να χτίσει παραδικαστικό κύκλο παράνομων εξυπηρετήσεων και διαφθοράς, με εκείνο σε κεντρικό ρόλο ενδιάμεσου και να χρησιμοποιεί τη διαφθορά και τις εκδουλεύσεις του για σεξουαλικά ανταλλάγματα και το σεξ, για να εκβιάσει εκ νέου για εκδουλεύσεις» επισήμανε στην καταγγελία της που έφτασε και στη Δικαιοσύνη μαζί και με άλλες καταγγελίες περί σεξουαλικής παρενόχλησης από γυναίκες εργαζόμενες στην ΑΕΠΠ.

 

Documento Newsletter