Παραδοσιακά σινεμά της Αθήνας απειλούνται με εξαφάνιση

Παραδοσιακά σινεμά της Αθήνας απειλούνται με εξαφάνιση

Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος από τη νέα χρονιά το κινηματογραφικό τοπίο του κέντρου της Αθήνας να αλλάξει δραματικά, καθώς τρεις αίθουσες, το Ιντεάλ, το Άστορ και το Αελλώ, κινδυνεύουν με λουκέτο.

Ο ασκός του Αιόλου είχε ανοίξει από την εποχή της κρίσης όταν αρκετοί αιθουσάρχες, κυρίως στην επαρχία, αναγκάστηκαν να κλείσουν τα σινεμά τους. Ο πρώτος κινηματογράφος του κέντρου που έπεσε θύμα της κρίσης ήταν το ιστορικό Τιτάνια στην οδό Θεμιστοκλέους. Η έλευση της πανδημίας έφερε επιπλέον χτυπήματα στην κινηματογραφική πιάτσα, με πολλές αίθουσες να κατεβάζουν προσωρινά ή μόνιμα τα ρολά τους. Ανάμεσα στα γνωστά ονόματα αιθουσών που έβαλαν τέλος στην λειτουργία τους ήταν το Έμπασσυ στο Κολωνάκι, ο Χολαργός, το Πτι Παλαί στο Παγκράτι και το Όσκαρ στα Κάτω Πατήσια.   

Πριν από λίγες μέρες έγινε γνωστή η πρόσκληση αξιοποίησης ακινήτων από τον ΕΦΚΑ. Ανάμεσα στα οικοδομικά φιλέτα που προορίζονται να γίνουν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ή γραφεία επιχειρήσεων είναι και τα τετράγωνα που φιλοξενούν το κλασικό Ιντεάλ της Πανεπιστημίου, το  Άστορ στην στοά Κοραή που ξαναγεννήθηκε πριν από 7 χρόνια από την εταιρεία διανομής Weird Wave και το παραδοσιακό Αελλώ της Πατησίων. Το σινεμά στην οδό Πατησίων 140 ξεκίνησε αρχικά να λειτουργεί ως θερινό το 1939 πριν μετατραπεί αργότερα σε χειμερινή αίθουσα και στέκι των σινεφίλ.  

Εύκολα μπορεί να φανταστεί κάποιος την αλλοίωση του κινηματογραφικού χάρτη του κέντρου της Αθήνας στην περίπτωση που κλείσουν τα παραπάνω σινεμά, ειδικά αν συνυπολογίσουμε την δεκαετή και πλέον απουσία εξαιτίας πυρκαγιάς των Αττικόν και Απόλλωνα της Σταδίου. Για τις δύο αυτές αίθουσες ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση στο περίπλοκο ζήτημα της επαναλειτουργίας τους, καθώς παραμένουν δέσμιες γραφειοκρατικών, οικονομικών και κληρονομικών προβλημάτων.

Για τις τρεις νέες αίθουσες που απειλούνται με κλείσιμο, 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία της τομεάρχη πολιτισμού και βουλευτή Αχαΐας Σίας Αναγνωστοπούλου  κατέθεσαν ερώτηση προς τους υπουργούς Εργασίας και Πολιτισμού. Στο κείμενο τους οι βουλευτές εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς τον κίνδυνο να χάσει το κέντρο της Αθήνας και άλλους εν ενεργεία κινηματογράφους, επειδή «στεγάζονται σε ακίνητα που ανήκουν στον ΕΦΚΑ και σχεδιάζεται να αξιοποιηθούν με διαφορετικό τρόπο στο άμεσο μέλλον».

Σε συνάντηση του αιθουσάρχη του Άστορ κυρίου Κονταράκη με εκπρόσωπο του ΕΦΚΑ, ο κος Κονταράκης, όπως αναφέρει σε επιστολή του που έστειλε στους δημοσιογράφους, ενημερώθηκε πως η πρόθεση του φορέα είναι να δώσουν όλο το ακίνητο για χρήση γραφείων ή ξενοδοχείου, χωρίς καμία πρόβλεψη για την διατήρηση του ιστορικού κινηματογράφου. Στην παρατήρησή του κυρίου Κονταράκη ότι το κτίριο είναι διατηρητέο όπως και ο κινηματογράφος, η απάντηση που έλαβε ήταν πως η διατήρηση του κινηματογράφου μπορεί να γίνει μόνο αν συμφωνεί ο νέος εκμισθωτής και χωρίς καμία δέσμευση. 

Σε επικοινωνία μας με τον κύριο Κονταράκη, ζητήσαμε την άποψη του γύρω από τις τελευταίες εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στο βωμό μιας υποτιθέμενης τουριστικής ανάπτυξης. «Είναι τρομακτικό αυτό που γίνεται» μας είπε. «Επειδή ο ΕΦΚΑ έχει πολλά κτίρια στην Αθήνα, η απειλή δεν είναι μόνο για τις αίθουσες αλλά και για θέατρα, τα καταστήματα, τα ιστορικά μαγαζιά κλπ. Είναι ορατός ο κίνδυνος να αλλάξει το πρόσωπο της Αθήνας και να χαθεί ο ιστορικός χαρακτήρας της πόλης αν όλα τα παλιά κτήρια, η ιστορική μνήμη της Αθήνας, ξηλωθούν και μετατραπούν σε ξενοδοχεία. Δεν απειλείται λοιπόν μόνο ο κινηματογράφος από τις προκηρύξεις του ΕΦΚΑ».

Όσον αφορά το Ιντεάλ που ανήκει στην Σπέντζος Φιλμ, ο υπεύθυνος λειτουργίας της αίθουσας Γιάννης Παπανικολάου, μας είπε ότι η προκήρυξη του ΕΦΚΑ για το οικοδομικό τετράγωνο του περίφημου Μεγάρου Σλήμαν στην Πανεπιστημίου στο οποίο στεγάζεται και το Ιντεάλ, γίνεται στις 23 Νοεμβρίου και δεν έχουν ακόμη καμία ενημέρωση για το μέλλον του ιστορικού σινεμά το οποίο δεν είναι διατηρητέο εκτός από την πρόσοψη του. Φυσικά η ανησυχία του κυρίου Παπανικολάου είναι έντονη και συμμερίζεται απόλυτα τις θέσεις του κυρίου Κονταράκη αλλά και των υπόλοιπων ιδιοκτητών κινηματογράφων και θεάτρων που αντιμετωπίζουν ζήτημα επιβίωσης.    

ΥΓ. Μέσα σε αυτό το δυσοίωνο σκηνικό, η είδηση πως η χειμερινή κινηματογραφική αίθουσα Odeon Opera που βρίσκεται στην οδό Ακαδημίας άνοιξε ξανά, ήταν μια παρηγοριά.

Ετικέτες

Documento Newsletter