Είναι μαθητές και μαθήτριες που συνεχίζουν με τα μπαγκάζια τους στο χέρι, μια γεωγραφικά… τεθλασμένη πορεία στο πεδίο των πανελλαδικών εξετάσεων, άλλοι για ξένες γλώσσες, άλλοι για γραμμικό ή ελεύθερο σχέδιο αλλά και μετά μουσικής ορισμένοι/ες.
Δεν κουράζονται να διεκδικούν (για τους ίδιους και τους επόμενους μαθητές), ισότιμη αντιμετώπιση, ακόμα και λίγες ημέρες πριν από τον… γύρο της Ελλάδας για να εξεταστούν στα ειδικά μαθήματα. Μια από τις πιο εμβληματικές περιπτώσεις άνισης μεταχείρισης είναι εκείνη των μαθητών που στοχεύουν σε τμήματα μουσικών σπουδών και αναγκάζονται, ανάλογα με τις επιλογές τους, να μετακινηθούν μέσα σε τέσσερις μέρες σε δυο ή ακόμη και σε τρεις διαφορετικές πόλεις της χώρας!
Επιμένουν δίπλα στο γονεϊκό κίνημα, ότι πρέπει κάποτε, και γιατί όχι άμεσα, να δοθεί λύση στον παραλογισμό της αναγκαστικής μετακίνησής τους. Από τη Αλεξανδρούπολη και άλλες περιοχές της Αν.Μακεδονίας και Θράκης έως τα νησιά του Ιονίου ετοιμάζουν μαθητικές βαλίτσες, εν έτει 2020, για να ταξιδέψουν σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Πάτρα, Αγρίνιο, Ιωάννινα κλπ, όπου υποψήφιοι θα εξεταστούν σε ειδικά μαθήματα, αντί η εξέταση να γίνεται σε τοπικό επίπεδο. Διαχρονικό το πρόβλημα.
Υπάρχουν παιδιά που (μετά τα 4 μαθήματα γενικής παιδείας) δίνουν εξετάσεις σε 2+2 ειδικά μαθήματα για εισαγωγή τους σε κάποιο από τα πανεπιστήμια με τμήματα μουσικών σπουδών . Τι σημαίνει αυτό για όσους διεκδικούν μια θέση σε όλες στις κατηγορίες ανώτατων ιδρυμάτων με μουσικές σπουδές; Ότι εξετάζονται σε 2 ειδικά μαθήματα (Αρμονία και Έλεγχο Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων) για το Τμήμα Μουσικών Σπουδών πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και άλλα 2 ειδικά μαθήματα (Μουσική Εκτέλεση -Ερμηνεία και Μουσική Αντίληψη –Γνώση) για το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου , Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και το Τμήμα Εθνομουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Και ιδού πώς ξετυλίγεται το σκηνικό εξεταστικής περιπλάνησης, με μετακίνηση για τα παιδιά που, για παράδειγμα, είναι μαθητές Λυκείου σε Κεφαλονιά (και Κέρκυρα) και θέλουν να σπουδάσουν μουσική, μέσω εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου:
-Πάτρα Πέμπτη 9.7.2020 / Αρμονία 8:30 π.μ.
-Αγρίνιο Παρασκευή 10.7.2020 / Ελεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων 17:30 μ.μ.
-Αγρίνιο Σάββατο 11.7.2020 / Μουσικη αντίληψη και γνώση 17.30 μ.μ.
-Πάτρα Δευτέρα 13.7.2020/ Μουσική εκτέλεση και ερμηνεία 8.30 π.μ. οι υποψήφιοι από Κεφαλονιά και Γιάννενα οι υποψήφιοι Κέρκυρας
Έχουν φτάσει γονείς να ζητούν έστω να έχουν τη δυνατότητα να διαλέξουν με αίτησή τους πού θα πάνε να δώσουν τα παιδιά τους, με βάση ότι έχουν κάποιο σπίτι να φιλοξενηθούν! Όλοι διεκδικούν εδώ και καιρό να πάψει η άνιση μεταχείριση των υποψηφίων αναφορικά με τα ειδικά μαθήματα. Στα νότια της χώρας, στην Κρήτη με συνεχείς κινητοποιήσεις τους, γονείς και μαθητές απαίτησαν και κατάφεραν να μην μετακινηθούν εκτός νησιού για να δώσουν εξετάσεις ειδικών μαθημάτων, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Στα βόρεια της χώρας, μόλις πριν από λίγες ημέρες η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Αν. Μακεδονίας – Θράκης έστειλε υπόμνημα στο υπουργείο παιδείας (23.6.2020) αναδεικνύοντας την ανάγκη να διασφαλιστεί η ισότιμη και ασφαλής εξέταση των παιδιών (είτε εξετάζονται γραπτά, είτε προφορικά). «Το ήδη υπάρχον θεσμικό πλαίσιο αυτών των εξετάσεων υποχρεώνει τους μαθητές της περιφέρειάς μας να μεταβούν στη Θεσσαλονίκη, για να συμμετέχουν στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων (εκτός του μαθήματος των αγγλικών που εξετάζεται ανά νομό και της μουσικής εκτέλεσης και ερμηνείας που εξετάζεται στην Κομοτηνή σε επίπεδο περιφέρειας)» σημειώνουν. Μιλούν για το διαχρονικό πρόβλημα του ορισμού εξεταστικών κέντρων μακριά από τον τόπο διαμονής των υποψήφιων της περιφέρειας ΑΜΘ, που «γίνεται ακόμα πιο άδικο και εξοντωτικό λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού».
Τονίζουν ότι «οι μαθητές πρέπει να υποστούν την ταλαιπωρία ενός ταξιδιού (ταξιδεύοντας πολλές φορές και μόνοι τους, λόγω αδυναμίας του γονέα), που επιτείνει το άγχος και την πίεση που δέχονται και επιδεινώνει τις συνθήκες εξέτασης τους. Οι οικογένειές τους έχουν να σηκώσουν ένα ακόμη οικονομικό βάρος. Δημιουργούνται όροι ανισότητας και ειδικά στις παρούσες δύσκολες υγειονομικές και οικονομικές συνθήκες, ενδέχεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά για μεγάλο αριθμό υποψηφίων». Και καταλήγουν, ζητώντας από το Υπουργείο Παιδείας «να μεριμνήσει και να αποφασίσει άμεσα, η εξέταση των ειδικών μαθημάτων να γίνεται σε τοπικό επίπεδο, όπως ακριβώς συμβαίνει με τα υπόλοιπα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων».