Η ΣΤΑΣΥ επιβεβαιώνει ξανά το Documento για τα κενά ασφαλείας στον Ηλεκτρικό

Η ΣΤΑΣΥ επιβεβαιώνει ξανά το Documento για τα κενά ασφαλείας στον Ηλεκτρικό

Πετάει την μπάλα στην εξέδρα η ΣΤΑ.ΣΥ. και επιβεβαιώνει το Documento σχετικά με τα κενά ασφαλείας στον Ηλεκτρικό, τα οποία έχουν αναδειχθεί ήδη από τον Νοέμβριο του 2021 με τον θάνατο του εργοδηγού Πέτρου Γιάμαλη, απαντώντας στα επιπλέον ερωτήματα της Κυριακής (21/1).

Διαβάστε επίσης: Πάμε κι όπου βγει και στον ηλεκτρικό

Το Documento στο δημοσίευμα του αποκάλυψε τα τραγικά προβλήματα που υπάρχουν στην παλαιότερη γραμμή μετρό της Αθήνας, την υπόθεση του εργατικού δυστυχήματος του Πέτρου Γιάμαλη, την παντελή αδιαφορία της κυβέρνησης Μητσοτάκη και ειδικά του πρώην υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή για την κατάσταση της Γραμμής 1.

Η υπόθεση του Πέτρου Γιάμαλη ανέδειξε το απόλυτο κενό ασφαλείας που υπάρχει για τους εργαζόμενους αλλά και για το επιβατικό κοινό. Ο Πέτρος Γιάμαλης σκοτώθηκε στις 16 Νοεμβρίου του 2021 και το «Σχέδιο Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών» που επικαλείται η ΣΤΑ.ΣΥ., 26 μήνες μετά τον θάνατό του ακόμη να εκδοθεί. Συγκεκριμένα, ο Πέτρος Γιάμαλης ήταν εργοδηγός συντήρησης επιδομής της Γραμμής 1. Σήμερα πόσοι εργαζόμενοι δουλεύουν σε αυτό το νευραλγικό πόστο;

Με μία γενική απάντηση οι Σταθερές Συγκοινωνίες αποφεύγουν να ξεκαθαρίσουν πόσοι είναι. Αναφέρεται σε «53 τεχνικούς διαφόρων ειδικοτήτων από το πρόγραμμα απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-67 ετών». Καμιά διευκρίνιση για τον αριθμό των εργοδηγών συντήρησης επιδομής της Γραμμής 1. Πρόκειται για συμβάσεις μονοετείς με δικαίωμα ανανέωσης για ένα ακόμα χρόνο. Οι μεγάλες ανάγκες του Ηλεκτρικού, που χρησιμοποιείται από εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους, προσπαθούν να καλυφθούν από εργασιακά μπαλώματα και όχι από μόνιμο προσωπικό.

Δείτε επίσης: Μια απάντηση της ΣΤΑ.ΣΥ. που επιβεβαιώνει το ρεπορτάζ του Documento και δημιουργεί πολλά νέα ερωτήματα

Το  Σχέδιο Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών

Εν αναμονή του επικαιροποιημένου Σχεδίου Διαχείρισης η εταιρεία απαντάει πως υπάρχει ενεργό σχέδιο, το οποίο δεν διευκρινίζει. Είναι το ίδιο που υπήρχε και οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα με θύμα τον Πέτρο Γιάμαλη; Στο δημοσίευμα μας μάλιστα (Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2023) ο συνήγορος της οικογένειας Γιάμαλη ήταν ξεκάθαρος «Δεν υπάρχει από τη ΣΤΑΣΥ πολιτική ασφαλείας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης». Σε περιπτώσεις αυτοκτονίας, τρομοκρατικής επίθεσης, σχέδια αντιμετώπισης υπάρχουν. Σε ενδεχόμενο εκτροχιασμό συρμού ή άλλο συμβάν όπως η στάση ενός συρμού μεσούσης μιας σήραγγας, τι προβλέπεται; Εφόσον υπάρχει ενεργό αυτό το Σχέδιο και εφαρμόζεται καθημερινά θα επιθυμούσαμε να το δούμε κι εμείς.

Σχετικά με το συσχετισμό του δυστυχήματος στις ράγες τον Νοέμβριο του 2021 και την καθημερινή ασφάλεια της γραμμής 1, προφανώς η κύρια ευθύνη αναλογεί την αυστριακή εταιρεία που της ανήκε το μηχάνημα λείανσης, όμως όχι μόνο σε αυτή. Εφόσον η ΣΤΑΣΥ τηρεί υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας για το επιβατικό κοινό γιατί δεν εφαρμόστηκαν αυτές και στους εργαζόμενους; Ποια μελέτη κινδύνου έγινε;

Όσο για τους Σταθμάρχες, «επίκειται άμεσα προκήρυξη για την πρόσληψη 23 ακόμη σταθμαρχών», με τα κενά να είναι τουλάχιστον 40 σε αυτό το σημαντικό πόστο της Γραμμής 1, όπου από 4 μήνες έως χρόνο θα ενταχθούν στην λειτουργία του Ηλεκτρικού. Μέχρι τότε με τα ήδη υπάρχοντα κενά θα κληθούν, χωρίς αργίες, οι 120 εργαζόμενοι να βγάλουν τη δουλειά. Παράλληλα, για τις νέες προσλήψεις σταθμαρχών προτεραιότητα δεν είναι ο Ηλεκτρικός για την ΣΤΑΣΥ, αλλά οι γραμμές του Μετρό 2 και 3, όπου και εκεί οι ανάγκες είναι τεράστιες. Από τη δημοσιογραφική έρευνα μας προκύπτει πως τα κενά και στις γραμμές του Μετρό και του Τραμ (το σύνολο των ΜΜΜ που βρίσκονται υπό την αιγίδα της ΣΤΑ.ΣΥ.) είναι τουλάχιστον 2.000, με τις επιπτώσεις του να φαίνονται και στην καθημερινότητα της πρωτεύουσας.

Τραγικά αργή είναι η αντικατάσταση των στρωτήρων στο επίμαχο σημείο Φάληρο-Πειραιάς που γίνονται κάθε βράδυ πλέον, έως 3 στρωτήρες ανά νυχτερινή βάρδια, σε μια γραμμή μήκους 2,5 χλμ, με 2 κατευθύνσεις που ακόμα αναμένεται να αντικατασταθούν οι ξύλινοι στρωτήρες μετά από χρόνια γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και προβλημάτων. Μέχρι την ολοκληρωτική αντικατάσταση των 1.000 στρωτήρων,με αυτούς τους ρυθμούς από τον εργολάβο, όχι με ίδιες δυνάμεις από μόνιμο προσωπικό… αναμένεται εφαρμογή βραδυπορίας για πολύ καιρό ακόμα.

Καθυστερήσεις, υποστελέχωση, συνεχή μπαλώματα εργασιακά και εργολαβίες, όχι συντηρήσεις από ίδιες δυνάμεις της ΣΤΑΣΥ σε τεχνικό επίπεδο.

Ολόκληρη η απάντηση της ΣΤΑ.ΣΥ.:

«Προς: Εφημερίδα «DOCUMENTO»

Σε συνέχεια της αρχικής απάντησης της ΣΤΑ.ΣΥ (21/01/2024) σε δημοσίευμα της εφημερίδας “Documento” και σε απάντηση των ερωτήσεων, που εκ νέου υποβάλλετε, σας γνωρίζουμε τα εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σχετικά με τους στρωτήρες του επίμαχου τμήματος Πειραιάς-Φάληρο πως είναι δυνατόν να τοποθετήθηκαν συνολικά 150 στρωτήρες από τον Οκτώβριο του 2023 (όπως απαντήσατε), ενώ ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε στις 30/10/2023 και οι στρωτήρες έφτασαν στα Σεπόλια στις 7/12/2023;

Είναι τυχαίο το γεγονός ότι κατόπιν του δημοσιεύματός μας ορίσατε επόπτη παρακολούθησης της αντικατάστασης των στρωτήρων την επόμενη μέρα (22/1/2024- με αριθμό ΑΔΑ: 9ΞΕΨΟΡΛΟ-Ο4Ψ- με θέμα στην Διαύγεια: Ορισμός επόπτη παρακολούθησης και επιτροπής παραλαβής της σύμβασης «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΡΩΤΗΡΩΝ»-ΤΔ 053Β/23); Η αντικατάσταση, αν γινόταν από τον Οκτώβριο του 2023, ποιος επέβλεπε το έργο όπως επιβάλλεται και ποιος έκανε και την παραλαβή των στρωτήρων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως σας έχουμε ήδη γνωστοποιήσει με την αρχική επιστολή μας, οι 150 στρωτήρες, που τοποθετήθηκαν το 2023, δεν έχουν σχέση με τους 1.000 στρωτήρες του διαγωνισμού, που κατακυρώθηκε τον Οκτώβριο του 2023.

Ο ορισμός του επόπτη και της επιτροπής παρακολούθησης για τη διαχείριση της σύμβασης, αφορά ειδικά στο έργο αντικατάστασης των 1.000 στρωτήρων, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία. Η επίβλεψη όλων των εργασιών πραγματοποιείται από την αρμόδια Υπηρεσία της ΣΤΑ.ΣΥ.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο τέλος της απάντησής σας κάνατε λόγο για ότι ο συσχετισμός του δυστυχήματος με θύμα τον Πέτρο Γιάμαλη με την ασφάλεια των επιβατών από το δημοσίευμα του γραφόντος είναι λανθασμένος, επειδή το συμβάν έλαβε χώρα βράδυ σε Ώρες Τεχνικών Εργασιών (Ω.Τ.Ε.).

Η λείανση των γραμμών και η ίδια η ασφάλεια των εργαζομένων δεν είναι προαπαιτούμενα για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού;

Πώς μπορεί να μπει ένας επιβάτης σε έναν συρμό όταν ο εργαζόμενος, που δουλεύει αδιάκοπα για την λειτουργία του, δεν είναι ασφαλής;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: H τραγική απώλεια του εργαζομένου της ΣΤΑ.ΣΥ Πέτρου Γιάμαλη, συνδέεται με τη μηχανική βλάβη που σημειώθηκε σε λειαντικό μηχάνημα αναδόχου, που εκτελούσε τεχνικές εργασίες κατά τις νυχτερινές ώρες διακοπής της κυκλοφορίας για το επιβατικό κοινό και δεν σχετίζεται με την εν γένει λειτουργία της Γραμμής 1.

Για τη ΣΤΑ.ΣΥ η ασφάλεια των επιβατών αποτελεί καθημερινά, σταθερή προτεραιότητα και απαράβατη προϋπόθεση για την παροχή του συγκοινωνιακού έργου. Τα συστήματα ασφαλείας που διέπουν τη λειτουργία των Γραμμών του Μετρό είναι από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη, oι συρμοί είναι εφοδιασμένοι με αυτόματα συστήματα προστασίας και τα συστήματα σηματοδότησης και εποπτείας υποστηρίζονται από εφεδρικά συστήματα αμέσου λειτουργίας.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μέχρι να παραδοθεί το «Σχέδιο Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών Λειτουργίας» το πρώτο εξάμηνο του 2024, τι ακριβώς προβλέπεται για την ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών; Αυτούς τους 26 μήνες από το θάνατο του ποιο το πρωτόκολλο ασφαλείας ή έκτακτο σχέδιο αντιμετώπισης έχετε ορίσει ως Διοίκηση και ακολουθείται στον Ηλεκτρικό; Υπάρχει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως αναφέρεται και στην αρχική απάντηση της ΣΤΑ.ΣΥ, τη λειτουργία της Γραμμής 1 διέπει υπάρχον, ενεργό Σχέδιο Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών, ώστε να διασφαλίζονται η ασφάλεια του επιβατικού κοινού και των εργαζομένων και η προφύλαξη της υλικοτεχνικής υποδομής. Σε εξέλιξη είναι η επικαιροποίηση του υπάρχοντος, ενεργού Σχεδίου, που συντάσσεται σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα εκδοθεί εντός του πρώτου 6μήνου του 2024.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σχετικά με τους εργαζόμενους και τις προσλήψεις μέσω ΔΥΠΑ, για τον τελευταίο χρόνο, αναφέρατε την πρόσληψη 224 ατόμων, οι οποίοι είναι, είτε 19-30 ετών (με επτάμηνες συμβάσεις) ή άνω των 55 ετών, (με συμβάσεις 1 έτους και το δικαίωμα ανανέωσης ενός ακόμη). Την ίδια ώρα δεν γνωρίζουμε πόσοι εξ αυτών εργάζονται στην επιδομή του Ηλεκτρικού (ένα από τα κρισιμότερα πόστα της γραμμής), ενώ από τις προσλήψεις που πραγματοποιήσατε μέσω ΑΣΕΠ, πόσοι εκ των προσληφθέντων έχουν παραμείνει στις θέσεις τους και δεν τις έχουν εγκαταλείψει λόγω των συνθηκών εργασίας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως αναφέρεται και στην αρχική απάντηση της ΣΤΑ.ΣΥ, τα στοιχεία που παρατίθενται ως προς το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας, αφορούν σε εν ενεργεία εργαζόμενους και όχι σε παραιτηθέντες. Βάσει αυτών, σε ειδικότητες μόνιμων τεχνιτών προσελήφθησαν μέσω ΑΣΕΠ 93 υπάλληλοι το 2021 και 21 το 2023, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν και εργάζονται πλέον στην εταιρεία. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα προκηρύσσονται μέσω ΑΣΕΠ οι θέσεις 60 ακόμη τεχνιτών και 6 μηχανικών.

Μέσω της συνεργασίας ΣΤΑ.ΣΥ και Δ.ΥΠ.Α. εντάχθηκαν στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας 224 υπάλληλοι, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και 53 τεχνίτες διαφόρων ειδικοτήτων από το πρόγραμμα απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-67 ετών, με μηνιαία επιχορήγηση μισθού και ασφαλιστικών εισφορών για χρονικό διάστημα, που δύναται να φθάσει ακόμα τα 2 χρόνια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Την ίδια ώρα που γίνονται τα εργασιακά μπαλώματα με ημιμόνιμο επί της ουσίας προσωπικό, υπάρχουν συνολικά στην Γραμμή 1 μόνο 120 Σταθμάρχες από τους 160 που προβλέπονται στο οργανόγραμμά, οι οποίοι εργάζονται ως επί το πλείστο χωρίς ανάπαυση και χωρίς αργίες. Μάλιστα έως τις 31 Μαρτίου 2024 αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν κι άλλοι Σταθμάρχες με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποστελέχωση μιας θέσης κορυφαίας ευθύνης. Θεωρείται αυτό δείγμα πραγματικής επένδυσης στην παλαιότερη γραμμή της χώρας; Όταν δεν υπάρχει ο «άρχων» του Σταθμού, βάσει κανονισμών, ο συρμός οφείλει να διέρχεται χωρίς στάση.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όπως σας έχουμε ήδη γνωστοποιήσει με την αρχική επιστολή μας, η προσπάθεια ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού της ΣΤΑ.ΣΥ είναι από το 2021 διαρκής, μέσω προσλήψεων μόνιμου προσωπικού – για πρώτη φορά μετά το 2009 – και θέτοντας παράλληλα σε ισχύ το νέο θεσμικό πλαίσιο, που έβαλε φρένο στην αποχώρηση του προσωπικού μέσω του συστήματος κινητικότητας.

Σε θέσεις μόνιμων σταθμαρχών μέσω ΑΣΕΠ προσελήφθησαν 22 εργαζόμενοι το 2023, 10 καλούνται αυτές τις ημέρες για πρόσληψη και επίκειται άμεσα προκήρυξη για την πρόσληψη 23 ακόμη σταθμαρχών. Παράλληλα, μέσω εσωτερικής, ενδοεταιρικής πρόσκλησης ενδιαφέροντος, καλύφθηκαν 7 θέσεις σταθμαρχών στη Γραμμή 1, οι οποίοι ξεκινούν τις επόμενες ημέρες την εκπαίδευσή τους.

Διευκρινίζουμε, πως έμπειροι και άρτια εκπαιδευμένοι σταθμάρχες ασκούν τα καθήκοντά τους σε καθέναν από τους 24 σταθμούς της Γραμμή 1, καθημερινά και καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της Γραμμής».

 

Ετικέτες

Documento Newsletter