Αλλάζει από φέτος ο χρόνος διεξαγωγής των εξετάσεων, στην Γ΄Λυκείου, με τις Πανελλαδικές να ξεκινούν τον Ιούνιο, ενώ θα προηγούνται οι ενδοσχολικές εξετάσεις. Παράλληλα, αλλάζει ο χρόνος των επαναληπτικών εξετάσεων, που πλέον δε θα γίνονται τον Σεπτέμβριο, αλλά τον Ιούνιο και καταργούνται οι επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις.
Αυτές είναι μερικές από τις εννέα αλλαγές που έρχονται από φέτος στη Γ’ Λυκείου. Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα στους τελειόφοιτους γυμνασίου και λυκείου να πάρουν το απολυτήριό τους σε τρεις εξεταστικές περιόδους, με δύο επαναληπτικές εξετάσεις, δηλαδή τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο.
Θεσμοθετείται οριστικά το 10%, που δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής εκ νέου στις πανελλαδικές, κρατώντας τον βαθμό που πέτυχαν στις πρώτες. Η συμμετοχή τους μάλιστα μπορεί πλέον να γίνεται για δύο και όχι μόνο για ένα χρόνο. Για να μην υπάρξουν προβλήματα για τους υποψηφίους που υπάγονται στην κατηγορία του 5%, λόγω της αλλαγής των παθήσεων από το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας, το υπουργείο Παιδείας ορίζει ότι φέτος θα ενταχθούν όλοι όσοι περιλαμβάνονται και στην παλιά λίστα.
Στο μηχανογραφικό δελτίο διευρύνονται οι επιλογές για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ευνοημένοι είναι οι υποψήφιοι του 2ου, του 3ου και του 5ου επιστημονικού πεδίου, που έχουν περισσότερες επιλογές στις Θετικές, Τεχνολογικές, Επιστήμες Υγείας, την Πληροφορική και την Οικονομία.
Σε ότι αφορά στα ΕΠΑΛ, για πρώτη χρονιά φέτος δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής με ποσοστό 1% στα πανεπιστήμια. Μέχρι τώρα, οι υποψήφιοι είχαν πρόσβαση μόνο σε σχολές των ΤΕΙ. Τις επόμενες ημέρες, αναμένεται και η σχετική υπουργική απόφαση για τις σχολές στις οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν.
Αντιδράσεις για την κατάργηση των επαναληπτικών Πανελλαδικών
Ωστόσο, έντονες αντιδράσεις προκαλεί σε μαθητές και γονείς η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μην οργανωθούν φέτος επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις για όσους υποψηφίους απουσιάσουν δικαιολογημένα από την εξέταση σε κάποιο ή κάποια από τα μαθήματα. Πρόκειται για μέτρο πρόνοιας προς τους υποψηφίους, που εφαρμόστηκε ανελλιπώς έως πέρυσι τα τελευταία χρόνια.
Ο αρμόδιος γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Ιωάννης Παντής απέδωσε την απόφαση στο γεγονός ότι με το ισχύον σύστημα οι εξετάσεις για πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι αποκλειστικά εισαγωγικές, σε αντίθεση με το ενιαίο λύκειο που ίσχυσε από το 2000 έως το 2015. Αυτό σημαίνει ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις δεν είναι απαραίτητες για τη λήψη απολυτηρίου και άρα δεν χρειάζεται να οργανωθούν επαναληπτικές, αφού όλοι οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν λάβει το απολυτήριό τους για να συμμετάσχουν στις εισαγωγικές εξετάσεις. Ενδεικτικά, δεν υπήρχε η δυνατότητα παραπομπής σε επαναληπτικές εξετάσεις και κατά την περίοδο των Δεσμών, από το 1983 έως το 1999.
Ωστόσο, καθώς οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι μέτρο πρόνοιας προς τους υποψηφίους, θεωρείται ότι το υπουργείο Παιδείας οδηγήθηκε στην κατάργησή τους επειδή δεν υπάρχει χρονικό περιθώριο για να ολοκληρωθούν εντός του Ιουνίου, χωρίς να αυξηθεί το κόστος των πανελλαδικών. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα ξεκινήσουν την Τρίτη 6 Ιουνίου και θα ολοκληρωθούν στις 14 Ιουνίου, καθώς απαιτείται μία ημέρα διάλειμμα μετά τις εξετάσεις.
Θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα και για τα ΤΕΦΑΑ και τις αστυνομικές και στρατιωτικές σχολές. Ακολουθεί η διόρθωση γραπτών κ.ά., και όλες οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν έως τις 30 Ιουνίου, διότι από την 1η Ιουλίου αρχίζουν οι θερινές διακοπές των εκπαιδευτικών και η όποια εργασία τους στο σχολείο πληρώνεται προσαυξημένη ως αργία. Για τον λόγο αυτό, εκπαιδευτικοί προτείνουν στο υπουργείο να οργανωθούν οι επαναληπτικές εξετάσεις (σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) παράλληλα με τις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων.
Η κατάργηση των επαναληπτικών είναι μία από τις αλλαγές που δεν αλλάζουν τη φιλοσοφία του εξεταστικού συστήματος, ωστόσο αναστατώνουν τους υποψηφίους και τους γονείς. Μάλιστα, η σχετική απόφαση είναι μία από τις εξαιρέσεις στον κανόνα που λέει ότι οι υπουργοί αλλάζουν το σύστημα μόνο επί το φιλολαϊκότερον. Μία από αυτές τις εξαιρέσεις ήταν το σύστημα που νομοθετήθηκε –επί υπουργίας Γεράσιμου Αρσένη – το 1997 και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2000, βάσει του οποίου οι υποψήφιοι εξετάζονταν σε 14 μαθήματα.
Αντιδράσεις προκάλεσε και η απόφαση της Μαριέττας Γιαννάκου για την καθιέρωση της βάσης του 10 από τις εξετάσεις του 2006. Βέβαια, και η κατάργηση της βάσης το 2010 δίχασε, αφού έκτοτε εισήχθησαν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψήφιοι με μέσον όρο 3, 4, 5. Το σύστημα που σχεδιάζεται σήμερα θα διατηρήσει στα 4 τα εξεταζόμενα μαθήματα –αποτελεί το χαμηλότερο όριο– ενώ το απολυτήριο θα δίνει πρόσβαση σε χαμηλής ζήτησης τμήματα.