Παγκόσμιο εμπόριο: Οι μεγάλες απειλές στις θαλάσσιες διαδρομές – Τι συμβαίνει σε Παναμά και Ορμούζ

Παγκόσμιο εμπόριο: Οι μεγάλες απειλές στις θαλάσσιες διαδρομές – Τι συμβαίνει σε Παναμά και Ορμούζ

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, έχει προκαλέσει σημαντικό πλήγμα στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, αλλά η περιοχή αυτή δεν αποτελεί το μοναδικό σημείο που απειλεί να διαταράξει τις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

Η υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα χρησιμοποιεί drones για να επιτεθεί σε πλοία, τα οποία πιστεύουν ότι παραδίδουν αγαθά στο Ισραήλ, αναγκάζοντάς τα να παρακάμψουν διαδρομές που αρχικά προορίζονταν να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα.

Ωστόσο, η κυκλοφορία εξακολουθεί να διεξάγεται. Παρόλο που αυξάνει τον χρόνο του ταξιδιού κατά μία έως δύο εβδομάδες, με επιπλέον κόστος περίπου ενός εκατομμυρίου δολαρίων, τα πλοία μπορούν να παρακάμψουν τη διαδρομή, περνώντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στης Αφρική.

Ο αντίκτυπος των αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα είναι σαφώς πολύ μεγάλος. Αλλά το στρατηγικά τοποθετημένο στενό Μπαμπ ελ-Μαντέμπ στην περιοχή, είναι μόνο ένα από τα πολλά θαλάσσια σημεία – κλειδιά, που διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο.

Τα κομβικά σημεία είναι τμήματα των κύριων εμπορικών δρόμων, συνήθως στενά ή κανάλια. Σε αρκετές περιπτώσεις, είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθούν εναλλακτικές διαδρομές, ενώ υπάρχουν καταστροφικές επιπτώσεις, όταν η κίνηση σε αυτά περιορίζεται.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αυτό της Διώρυγας του Σουέζ το 2021, όταν το γιγάντιο πλοίο «Ever Given» σφηνώθηκε κατά μήκος του καναλιού, κοστίζοντας 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια την ημέρα για σχεδόν μια εβδομάδα.

Διώρυγα του Παναμά

Ενα από τα κύρια εμπορικά σημεία που υφίσταται επί του παρόντος σοβαρά πλήγματα, είναι η Διώρυγα του Παναμά, που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό, καθώς βιώνει έντονη ξηρασία, ως αποτέλεσμα του φαινομένου El Niño και της κλιματικής αλλαγής.

Το κανάλι αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων του Παναμά, φέρνοντας 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022. Αλλά τώρα, τα επίπεδα του νερού στη Διώρυγα είναι τόσο χαμηλά, με αποτέλεσμα η χωρητικότητα της ναυτιλίας να είναι σοβαρά περιορισμένη.

Έτσι, οι φορείς εκμετάλλευσης της Διώρυγας του Παναμά, αναγκάστηκαν να μειώσουν την κυκλοφορία μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου.

 

Στενό του Ορμούζ

Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι παρά τις προειδοποιήσεις της Δύσης, θα μπορούσαν, σύμφωνα με τους ειδικούς, να θεωρηθούν ως ένα μήνυμα, ότι η ένταση θα μπορούσε να μεταφερθεί και σε άλλα κομβικά για τη ναυσιπλοΐα σημεία, σύμφωνα με το Conversation.

Ένα πιθανό σενάριο, είναι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα να εξαπλωθεί στο στενό του Ορμούζ», μια θαλάσσια περιοχή μήκους 39 χιλιομέτρων μεταξύ του Ομάν και του Ιράν, από όπου περνά τουλάχιστον το ένα πέμπτο των παγκόσμιων μεταφορών πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Το Στενό του Ορμούζ έχει μακρά ιστορία εντάσεων και, μπλοκάροντας αυτό το σημείο, το Ιράν θα μπορούσε να επιφέρει σοβαρό πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία.


Αξίζει να σημειωθεί, ότι την ίδια ώρα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας αυξάνει τον κίνδυνο πλημμύρας κατά μήκος του Τάμεση, ενώ το λιώσιμο των πάγων δημιουργεί νέες ναυτιλιακές διαδρομές στην Αρκτική.

Διαβάστε επίσης: Ραγδαίες εξελίξεις: Σταματά τις διελεύσεις μέσω Ερυθράς Θάλασσας η Shell λόγω Χούθι

Ερυθρά Θάλασσα: Πυραυλικό χτύπημα σε ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο

 

Documento Newsletter