ΟΖΑΡΚ: Η τέχνη του ξεπλύματος και της ζωής

ΟΖΑΡΚ: Η τέχνη του ξεπλύματος και της ζωής

Μια από τις καλύτερες σειράς του Netflix βρίσκεται πλέον στην τρίτη σεζόν της.

Η τεχνητή λίμνη Όζαρκ, τουριστικό θέρετρο του Μιζούρι που προσελκύει περισσότερα από 4 εκατομμύρια Αμερικανών στη διάρκεια του καλοκαιριού, χαρίζει τον τίτλο στη σειρά που ξεκίνησε το 2017 και κατάφερε να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον. Αργά στην αρχή αλλά απόλυτα εθιστικά στη συνέχεια καθώς οι αρετές της αποκαλύπτονται σταδιακά και με σαδιστικήακρίβεια. Για όσους δεν γνωρίζουν το θέμα της σειράς ας πούμε ότι μιλά για την ιστορία του Μάρτι Μπερντ, που ξεπλένει χρήμα για λογαριασμό ενός μεξικανικού καρτέλ ναρκωτικών και της συζύγου του Γουέντι, που αναγκάζονται να μετακομίσουν από το ζωντανό Σικάγο στο κέντρο του πουθενά της αμερικανικής ενδοχώρας.

Το ειδυλλιακό μόνο στην επιφάνεια του Όζαρκ, δεν είναι μόνο το μέρος όπου το ζευγάρι θα επιδιώξει να ξαναβρεί τη χαμένη εμπιστοσύνη του (στο πρώτο επεισόδιο του αρχικού κύκλου αποκαλύπτεται η εξωσυζυγική σχέση της Γουέντι) αλλά και το τερέν στο οποίο θα ξεδιπλώσουν τις ικανότητες τους στις παρανομίες με οδηγό το τρίπτυχο «επέκταση- νομιμοποίηση-ασφάλεια» και άξιους συμπαραστάτες τα δύο παιδιά τους: μια δεκαπεντάχρονη κόρη που κάνει την δική της επανάσταση ελέω εφηβείας κι ενός μικρότερου πιτσιρικά που έχει κληρονομήσει το χάρισμα του πατέρα του στο να αυγατίζει λεφτά.

Οι δύο πρώτοι κύκλοι ήταν ίσης αξίας και απόλαυσης για το θεατή (πράγμα σπάνιο γιατί συνήθως η δεύτερη φορά είναι σχεδόν πάντα κατώτερη της πρώτης) με το ζευγάρι να μάχεται για την επιβίωση του και να έρχεται αντιμέτωπο με μια σειρά απρόβλεπτων προκλήσεων.

Οι Μάρτι και Γουέντι των Τζέισον Μπέιτμαν (ο ηθοποιός του «Arrested Development» αλλά και ανάλαφρων κωμωδιών τύπου «Αφεντικά για σκότωμα» είναι εκ των δημιουργών της σειράς και μάλιστα με σκηνοθετική επιμέλεια σε αρκετά επεισόδια και στους 3 κύκλους) και Λόρα Λίνεϊ είναι μεν η αρχή και το τέλος του «Ozark» αλλά ανάμεσα τους βρίσκουν τη θέση τους μερικοί αλησμόνητοι χαρακτήρες. Αφήνουμε τους καθοριστικούς αλλά και με ημερομηνία λήξης Πίτερ Μούλαν (ο βρετανός ηθοποιός του ΚενΛόουτς αφομοιώνει τέλεια τον χαρακτήρα του αμείλικτου redneck τοπικού άρχοντα) ή Χάρις Γιούλιν (ο εκκεντρικός συγκάτοικος των Μπερντ στο σπίτι της λίμνης), τους οποίουςγνωρίσαμε στα δύο πρώτα seasons και στεκόμαστε στην αφοπλιστικά δυναμική και απολαυστικά αυθόρμητη Ρουθ της Τζούλια Γκάρνερ («TheAmericans») που κάνει σκόνη ότι στέκεται εμπόδιο στο δρόμο της.

Η μικροκαμωμένη ντόπια με το σπάνιο τσαγανό («η ξανθιά Ναζί που έχεις στο καζίνο σου είναι αμείλικτη» λέει στην Γουέντι ο αδερφός της που είναι ένας ακόμη νέος χαρακτήρας που γνωρίζουμε στο νέο κύκλο) είναι το πρόσωπο στο οποίο σίγουρα θα χτιστεί το μέλλον του «Ozark». Με τη Ρουθ οι δημιουργοί της σειράς έχουν χτυπήσει φλέβα χρυσού.

Η επόμενη μέρα λοιπόν βρίσκει τους Μπερντ να διχάζονται μεταξύ της ασφάλειας και του ρίσκου. Καθώς η Γουέντι αναλαμβάνει όλο και πιο δυναμικό ρόλο στα κοινά επαγγελματικά ζητήματα – ο διαρκώς αναβαθμισμένος ρόλος της είναι ένα από τα στοιχήματα της σειράς- ρισκάρει με νέα πρότζεκτ που προκαλούν την αντίδραση του Μάρτι. (Ακολουθούν spoiler). Η βιωσιμότητά τους όμως (όχι μόνο των σχεδίων αλλά και των ίδιων των ζωών τους) εξαρτάται από τα κέφια του ΟμάρΝαβάρο, του μεξικανού βαρόνου που βρίσκεται σε αμείλικτο πόλεμο με τους αντιπάλους του.

Οι πιο δυνατές εικόνες του νέου κύκλου έχουν μεξικανική προέλευση: από το εντυπωσιακό εισαγωγικό στιγμιότυπο μέχρι τα «δέματα» που αφήνονται στην πόρτα της βίλας του Ναβάρο το όλο σκηνικό προκαλεί ανατριχίλα. Στα τρία πρώτα επεισόδια όμως συναντάμε και μια πιο ανάλαφρη αν όχι κωμική διάσταση (η ψυχολόγος που συμβουλεύονται για να σώσουν το γάμο τους οι Μάρτι- Γουέντι ή η παρουσία των REOSpeedwagon στο συνέδριο των οδοντογιατρών) που ισορροπεί κάπως τη δυσοίωνη ατμόσφαιρα και το αίσθημα ασφυξίας. Το σενάριο του τρίτου κύκλου έρχεται να συνεχίσει την απαισιοδοξία που γνωρίσαμε στην πρώτη σεζόν με τη φράση «αυτό κάνουν οι άνθρωποι: απατούν».

Όμως εδώ πιο σοφά το ενισχύουν – αν όχι περιπλέκουν- με θέματα που άπτονται της υπαρξιακής αγωνίας. Μέσα από σχέσεις, διαλόγους και ανατροπές θα διαπιστώσουμε με ευχάριστη έκπληξη ότι το νέο «Ozark» μιλά για τον έλεγχο της ζωής που ξεπερνά πολλές τις δυνατότητες ή τις επιθυμίες μας, για τις κατάρες κάποιων οικογενειών, για τα χαμένα όνειρα. Κυρίως όμως μιλά για τη μεταμόρφωση ενός ατόμουπρος το καλύτερο αλλά και το χειρότερο. Η μεταμόρφωση της Γουέντι (η ΛόραΛίνεϊ σε μια ερμηνεία καριέρας) σε μια εναλλακτική γυναίκα της σύγχρονης εποχής εμπεριέχει το κίνδυνο να μην γίνει απόλυτα πειστική και για αυτό το λόγο οι σεναριογράφοι επιστράτευσαν το πρόσωπο-κλειδί από την παλιά ζωή της (ο αδελφός της) που ξέρει καλά ποια είναι.

Παράλληλα μας δίνουν στοιχεία κι από την παιδική ηλικία του Μάρτι- ειδικά το κομμάτι της απώλειας του πατέρα του εξηγεί πολλά για τον κλειστό και ανέκφραστο χαρακτήρα του- που με σειρά του μοιάζει να κινείται σε επίσης δύσκολο μονοπάτι. Γύρω από τα δύο αυτά εσωτερικής καύσης δεδομένα οι μαφιόζοι του Κάνσας Σίτι, το κυνηγητό του FBIκαι φυσικά τα σκοτεινά μεξικάνικα σύμβολα,χορεύουν το δικό τους χορό θανάτου.


Documento Newsletter