Την άποψη ότι τα τιμωρητικά μέτρα μπορούν να δράσουν αντίθετα και αναποτελεσματικά και ότι ο κόσμος μπορεί να αντιδράσει σε αυτό με μεγαλύτερο πείσμα και μεγαλύτερη ενόχληση εξέφρασε μιλώντας στο Κόκκινο 105,5 και στη Βούλα Κεχαγιά ο Όθων Ηλιόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής και Κλινικός Ογκολόγος στο Harvard Medical School και στο Massachusetts General Hospital Cancer Center και μέλος του think tank του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ.
Ο Όθων Ηλιόπουλος διαφώνησε με την απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκης να επιβάλει υποχρεωτικό εμβολιασμό στους άνω των 60 με πρόστιμο 100 ευρώ. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι είμαστε σε μια όντως δύσκολη στιγμή και αντί να λαμβάνεται το πακέτο μέτρων που σε βάθος χρόνου θα μας ανακουφίσουν, μεταφέρεται αυτή η πίεση σε μια τιμωρητική προσέγγιση στον εμβολιασμό που είναι απογοητευτική ηθικά και πολιτικά.
Πιο συγκεκριμένα, μιλώντας για την υποχρεωτικότητα, επισήμανε ότι συνδέεται με δύο μέτρα. Είτε με αφαίρεση δικαιωμάτων και τιμωρία είτε με πρόσθεση δικαιωμάτων και εξέφρασε τη διαφωνία του με την τιμωρητική διάθεση, πρώτον για λόγους ηθικούς, καθώς ο κόσμος μπορεί να αντιδράσει σε αυτό με μεγαλύτερο πείσμα και μεγαλύτερη ενόχληση. Δεύτερον, γιατί είναι και κοινωνικά άδικο. “Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το μέτρο για παιδιά 18 χρονών τα οποία είναι μη ενταγμένα στην αγορά και τα οποία έχουν την οικονομικά κάλυψη της οικογένειάς τους και τα οποία ούτως ή άλλως με την παιδεία που έχουν θα ήταν πολύ ευεπίφορα στον εμβολιασμό, τα εξαγοράζουμε δίνοντάς τους κάτι ηλεκτρονικές ταμπλέτες ή 100 ευρώ, τα οποία 100 ευρώ καλούμαστε να τα πάρουμε από έναν υπερήλικα που είναι εκτός αγοράς, ένας άνθρωπος που δεν έχει κάλυψη από κάποιον άλλο, αλλά μάλλον ο ίδιος καλύπτει τα παιδιά τα οποία μπορεί να είναι ανεπάγγελτα και του παίρνουμε τα 100 ευρώ αν δεν εμβολιαστεί. Είναι σαφώς ανάποδο αυτό το μέτρο. Δεν θα έπρεπε να έχουμε προσφέρει τις ταμπλέτες στα παιδιά και θα έπρεπε να κάνουμε το αντίθετο, να δημιουργούμε κίνητρα στους μεγαλύτερους ανθρώπους”.
Θετικά κίνητρα
Υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να δοθούν θετικά κίνητρα στους πολίτες άνω των 60 ετών, επισήμανε ότι αντί να τους πάρουμε τα 100 ευρώ, να τους δώσουμε μία ακόμη σύνταξη. Μία 13η σύνταξη τα Χριστούγεννα γι’ αυτούς που θα κάνουν το πρώτο εμβόλιο. Και για να μην παραπονεθούν αυτοί που το έχουν ήδη κάνει, να δώσουμε μία 13η σύνταξη σε αυτούς τους άνω των 60 ετών που θα πάνε να κάνουν και την τρίτη δόση.
Όσον αφορά τους ισχυρισμούς του Κυριάκου Μητσοτάκη για τις ΜΕΘ τόνισε ότι έχει ένσταση με την έννοια της φράσης του πρωθυπουργού «Δεν ξέρω τα στοιχεία». Τα στοιχεία αυτά, επισήμανε, πρέπει να υπάρχουν, καθώς εδώ και μήνες διασωληνώνονται ασθενείς εκτός ΜΕΘ. Μιλάμε για πραγματικά αδιάσειστα στοιχεία από την ανάλυση των δεδομένων από την νοσηλεία στην Ελλάδα. “Κι αυτό με οδηγεί στην ένσταση που έχω, θα είχαμε βοηθηθεί πάρα πολύ κατά την διάρκεια της πανδημίας αν ακολουθούσαμε επιστημονικό τρόπο συλλογής στοιχείων” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε ερώτηση για το αν ιατρικώς είναι το ίδιο αν ο ασθενής νοσηλεύεται εντός ή εκτός ΜΕΘ, εξήγησε ότι οι μονάδες εντατικής θεραπείας είναι εξοπλισμένες με μηχανήματα που βοηθούν στην άμεση παρέμβαση στον ασθενή και δεν είναι απλώς ένα κρεβάτι, καθώς είναι εξοπλισμένο και με ιατρικό προσωπικό που είναι προσηλωμένο στον άρρωστο. “Εκτός ΜΕΘ σημαίνει ότι τα μηχανήματα για την άμεση παρέμβαση δεν είναι διαθέσιμα, ότι το προσωπικό δεν έχει μόνο να φροντίσει τον άρρωστο με κορωνοϊό, αλλά έχει και κάποιους άλλους αρρώστους που δεν έχουν κορωνοϊό και η διασπορά της προσοχής του μπορεί να είναι επιζήμια, και, φαντάζομαι, ότι ενδεχομένως και η καταμέτρηση της πορείας του ασθενούς δεν θα γίνεται με το δευτερόλεπτο όπως στις ΜΕΘ”.
Όπως τόνισε “η κοινή λογική λέει ότι μάλλον επιβαρύνεται η πορεία ενός αρρώστου ο οποίος δεν είναι σε ΜΕΘ”, ενώ ζήτησε να δοθούν τα στοιχεία από τον ΕΟΔΥ ή άλλους φορείς, κάτι που έχει αιτηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά το υπουργείο Υγείας αρνήθηκε να δώσει.
Τέλος, τάχθηκε υπέρ της πρότασης για ανοιχτά αλλά συνάμα ασφαλή σχολεία. “Τα σχολεία είναι ένας μεγάλος χώρος στον οποίο ο ιός μπορεί να μεταδοθεί σιωπηρά. Ανοιχτά τα σχολεία, αλλά όχι με το πρωτοφανές μέτρο που για να κλείσει ένα τμήμα χρειάζεται το 50% + 1. Θα έπρεπε με ένα κρούσμα, να κλείσει το τμήμα να περάσουν οι 3 μέρες, να γίνουν διαγνωστικά τεστ σε όλα τα παιδιά και όσα είναι αρνητικά να επιστρέψουν στο σχολείο. Παράλληλα πρότεινε να υπάρξουν πρωινά και απογευματινά τμήματα ώστε να αποσυμφορηθούν οι τάξεις ή και να μειωθεί η διδακτέα ύλη.