Θα επανεφεύρει τον εαυτό του το πιο δημοφιλές ζευγάρι της βρετανικής βασιλικής οικογένειας και θα πάψει να είναι προβλέψιμο και βαρετό;
Το εξάωρο ντοκιμαντέρ για τον δούκα και τη δούκισσα του Σάσεξ στο Netflix και η διάσημη αυτοβιογραφία του πρίγκιπα Χάρι μάλλον δεν αρκούσαν για να ικανοποιήσουν τη δίψα του ζευγαριού για εκδίκηση. Η ανάγκη τους να εκτοξεύουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα άλλοτε οργισμένα και άλλοτε δακρύβρεχτα «κατηγορώ» εναντίον της βρετανικής βασιλικής οικογένειας έγινε η αιτία να θεωρηθούν εκδικητικοί και τοξικοί από πολλούς δημοσιογράφους, από ηχηρά ονόματα του Χόλιγουντ και από μεγάλη μερίδα του κόσμου.
Η ένταση και η συχνότητα των κατηγοριών επέφεραν σοβαρό πλήγμα στο brand name που χτίζουν στις ΗΠΑ, καθώς ο Χάρι και η Μέγκαν θεωρούνται μεμψίμοιροι, εμμονικοί και ευθυνόφοβοι, αφού φταίνε πάντα οι άλλοι για ό,τι τους συμβαίνει. Και ενώ δεν θέλουν καμιά σχέση με τους βασιλικούς συγγενείς τους, κρατάνε τα προνόμια και τους τίτλους τους, χάνοντας ένα μέρος από την αλλοτινή λάμψη τους κάθε φορά που μιλούν δημόσια. Λες και το κάνουν επίτηδες.
Σήμερα, με τη δημοτικότητά τους πολύ χαμηλά και με τις αμερικανικές εταιρείες-κολοσσούς που τους έστρωσαν κόκκινο χαλί μόλις εγκατέλειψαν τη Βρετανία να αποσύρονται αποφασιστικά –όπως το Spotify που δεν ανανέωσε τη σειρά podcast της Μέγκαν για δεύτερη χρονιά–, οι γαλαζοαίματοι της δυτικής ακτής ψάχνουν νέα επικοινωνιακή στρατηγική και τρόπους να ξαναγίνουν αυτό που ήταν κάποτε: το ζευγάρι-φαινόμενο, οι πιο αναγνωρίσιμοι pop royals του πλανήτη.
Γιατί έγιναν ποπ φαινόμενο
Ο «πρίγκιπας και το showgirl», όπως τους αποκάλεσαν αρχικά, έδειξαν αμέσως ότι διέθεταν ισχυρό star power. Εξοικειωμένοι και οι δύο με τα φώτα των προβολέων και τη δύναμη της πανίσχυρης επικοινωνιακής μηχανής που διαθέτει η πιο διάσημη οικογένεια του κόσμου στη διάθεσή τους, ο Χάρι και η Μέγκαν προξενούσαν φρενίτιδα όπου εμφανίζονταν. Εκείνη δεν έμοιαζε με καμιά προηγούμενη πριγκιπική σύζυγο: μιγάδα αφροαμερικανικής καταγωγής από την πλευρά της μητέρας της, περήφανη για τις ρίζες της, ηθοποιός, διαζευγμένη και μεγαλύτερη σε ηλικία από τον Χάρι. Σίγουρα πιο μορφωμένη από τον μάλλον αδιάφορο απέναντι στη γνώση πρίγκιπα, πολιτική ακτιβίστρια, φεμινίστρια ήδη από το σχολείο και προικισμένη με το ταλέντο να μιλάει με άνεση σε μεγάλα ακροατήρια και να γράφει σαν ευπώλητος συγγραφέας. Δεν ταίριαζε σε κανένα βασιλικό «κουτάκι», έσπαγε όλα τα στερεότυπα και γι’ αυτό προκαλούσε ακόμη μεγαλύτερη εντύπωση. Ενα μόνο πρόβλημα είχε. Ζαλιζόταν από την απότομη άνοδο στη στρατόσφαιρα και από την τεράστια δημοφιλία της και πίστευε ότι ήταν όλη δική της. Ο,τι φορούσε ξεπουλούσε μέσα σε ώρες, ό,τι έλεγε γινόταν πρωτοσέλιδο και ό,τι υπέγραφε γινόταν ανάρπαστο – είτε βιβλίο μαγειρικής είτε ρούχα για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Με τον Χάρι έσπασαν αμέσως το βασιλικό πρωτόκολλο και εμφανίζονταν παντού χέρι χέρι. Αγγίζονταν, έλεγαν συνωμοτικά αστεία μεταξύ τους, χαζογελούσαν σε στιγμές αμηχανίας. Ηταν τόσο ανθρώπινοι που έμοιαζαν ψεύτικοι. Το κοινό τούς ακολουθούσε παντού για να μάθει αν υπάρχουν στ’ αλήθεια ή αν έχει γίνει κάποιο λάθος. Στον γάμο τους επικράτησε πανδαιμόνιο, μικρά μαύρα κοριτσάκια έκλαιγαν πιασμένα κι αυτά χέρι χέρι, η νύφη φορούσε παρθενικό λευκό, η χορωδία τραγούδησε γκόσπελ και με το «Stand by me» έγινε πλέον ολοφάνερο ότι κάποιος είχε βαλθεί να τρελάνει τα πλήθη. Το ζευγάρι έφυγε για περιοδεία στην Αυστραλία και ένα χρόνο αργότερα για τη Νότια Αφρική, μαζί με το νεογέννητο μωρό τους. Αμέσως μετά ο Χάρι, η Μέγκαν, ο μικρός Αρτσι και τα σκυλιά εγκατέλειψαν τη Βρετανία και τη βασιλική οικογένεια. Τι είχε συμβεί; Μάλλον ψέματα ήταν όλα τελικά. Και τότε τι έλεγε η Μέγκαν στις φαβέλες του Κέιπ Τάουν; «I came as a mother, as a wife, as a woman, as a woman of colour and as your sister».
Ερωτας και αυτολύπηση
Παρά τη μεγάλη επιτυχία της σειράς «Χάρι και Μέγκαν» που άλλοι παρακολούθησαν από περιέργεια και άλλοι συνεπαρμένοι από το αφήγημα του ασυμβίβαστου ζευγαριού που άφησε πίσω παλάτια, τιμές και αξιώματα για την ελευθερία στην ηλιόλουστη Καλιφόρνια, η συνέχεια δεν ήταν η προσδοκώμενη. Ο Χάρι και η Μέγκαν προσπάθησαν, ανεπιτυχώς μέχρι στιγμής, να «πουλήσουν» νέα πρότζεκτ στους ιθύνοντες του Netflix – εκτός από το εγκεκριμένο ντοκιμαντέρ «Heart of invictus», που βασίζεται στο φιλανθρωπικό έργο του Χάρι με βετεράνους του στρατού. Η σειρά της Μέγκαν για τη γυναικεία ενδυνάμωση δεν πήρε ποτέ το πράσινο φως, ενώ κανείς δεν ξέρει αν η γνωστή πλατφόρμα θα συνεχίσει τη συνεργασία μαζί τους στο μέλλον. Εκτός αν ο Χάρι γυρίσει το παιχνίδι πουλώντας αυτό που ξέρει καλύτερα: την εξερεύνηση τόπων και ανθρώπων με ένα σόλο ταξίδι, όπως φημολογείται στην Αφρική, προκειμένου να συλλέξει ντοκιμαντερίστικο υλικό για μια σειρά ανθρωπογεωγραφίας, φιλανθρωπίας με ολίγη από περιβαλλοντική ευαισθησία.
Η αλήθεια είναι ότι αν έχεις κλείσει μια γιγαντιαία συμφωνία 100 εκατ. δολαρίων με τη μεγαλύτερη ψηφιακή πλατφόρμα και το μόνο που έχεις παραδώσει εδώ και μερικά χρόνια είναι έξι ώρες γλυκανάλατης γαμήλιας ευτυχίας ανάμεσα σε φοίνικες, πισίνες, γήπεδα τένις, στάβλους, κοτέτσια και garden parties, ίσως είναι ώρα να αλλάξεις συνεργάτες.
Ή να σταματήσεις να ασχολείσαι με το παρελθόν και να πιάσεις δουλειά. Γιατί σίγουρα δεν φτιάχνεις ισχυρό όνομα στη διεθνή αγορά με μια προχειροστημένη δραματουργία εναλλασσόμενων δόσεων αυτοθαυμασμού, επιθετικότητας και αυτολύπησης ούτε με μια σεναριακή σούπα που ζωντανεύει μόνο στις εμβόλιμες αναφορές για τα μεγάλα δεινά που προκάλεσε η Βρετανική Αυτοκρατορία στον κόσμο. Γιατί το υπόλοιπο υλικό περίπου δεν βλέπεται. Τι έπαθαν οι Σάσεξ και έχασαν αυτό το… κάτι που τους έκανε ανάρπαστους; Η σειρά θυμίζει κάτι μεταξύ σχολικού λευκώματος, παιδικής χαράς και μαθήματος αυτοσυγκέντρωσης, με πολλές αναλύσεις για τη σκληρότητα της βασιλικής οικογένειας που δεν ανεχόταν η δημοφιλία τους να επισκιάζουν κάθε άλλο μέλος της βασιλικής οικογένειας. Ακόμη και τη βασίλισσα Ελισάβετ!
Πέρα από την αλήθεια ή την υπερβολή των ισχυρισμών του Χάρι και της Μέγκαν και τον τρόπο που επέλεξαν να προβάλουν τη δραματική απόφασή τους να ξενιτευτούν αρχικά στον Καναδά και μετά στην Αμερική, το ερώτημα που τίθεται έντονα πλέον είναι αν το ζευγάρι μπορεί πράγματι να τα καταφέρει στο απαιτητικό και ανταγωνιστικό Χόλιγουντ. Αν έχει τις απαραίτητες ικανότητες για να υλοποιήσει ιδέες πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες για το ευρύ κοινό ή όχι. Στο κάτω κάτω δεν είναι δημιουργοί περιεχομένου ούτε παραγωγοί – εκείνος είναι πρίγκιπας στρατιώτης κι εκείνη γοητευτική ηθοποιός, influencer, εθελόντρια και δυναμική φεμινίστρια. Μήπως τελικά, αναρωτιούνται οι πιο πονηροί, η εμμονή τους να βγάζουν στη φόρα τα βασιλικά άπλυτα με το αζημίωτο είναι ένας σίγουρος και εύκολος τρόπος να ζουν πλουσιοπάροχα στο πανάκριβο Μοντεσίτο τώρα που έχει κοπεί η κρατική επιχορήγηση από τη Βρετανία;
Το πριγκιπικό μπεστ σέλερ
Η αυτοβιογραφία του Χάρι με τον κακόηχο τίτλο «Ρεζέρβα» («Spare» στο πρωτότυπο) είναι μια μεγάλη εκδοτική επιτυχία 473 σελίδων για το δύσκολο ταξίδι ενός αγοριού που υπέφερε από το τραύμα του βίαιου θανάτου της μητέρας του προς την ενηλικίωση. Ενα ανάγνωσμα άνισο, κάποιες στιγμές εξομολογητικό και ειλικρινές, που δεν εξωραΐζει καταστάσεις και τολμά να θίξει θέματα-ταμπού όπως τα ναρκωτικά, οι στρατιωτικές εμπειρίες στο Αφγανιστάν, η αντιπάθεια προς τη μητριά και νυν βασίλισσα Καμίλα. Ή ακόμη την ψυχρότητα του πατέρα βασιλιά Κάρολου και τη δυσκολία επαφής πατέρα – γιου για καθοδήγηση και στήριξη προκειμένου να βρεθεί η κατάλληλη θεραπεία για το άγχος, τις κρίσεις πανικού και την αίσθηση ματαιότητας που κάλπαζαν όσο ο Χάρι αρνιόταν να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του. Και άλλοτε είναι ένα ανάγνωσμα κουτσομπολίστικο, αρκετά κακεντρεχές και επιδεικτικό, που δεν καταφέρνει να δικαιολογήσει όλες τις επιλογές του. Οπως για παράδειγμα γιατί έπρεπε να πληροφορηθούν οι αναγνώστες πώς ακριβώς ο Χάρι έπαθε κρυοπαγήματα στο πέος σε ένα ταξίδι στην Αρκτική ούτε γιατί η φαλάκρα του Ουίλιαμ είναι πολύ χειρότερη από τη δική του.
Κολυμβήθρα του Σιλωάμ
Είναι δύσκολο να εξηγήσεις σε ένα νέο άνθρωπο τι αντιπροσωπεύει σήμερα ο αναχρονιστικός θεσμός της μοναρχίας, ο οποίος στηρίζεται αποκλειστικά στην καταγωγή και στο αίμα. Ούτε με ποιο δικαίωμα παραπονιούνται δημόσια μέλη της βασιλικής οικογένειας που απολαμβάνουν εξωφρενικά προνόμια σε εποχές πολύ στενεμένες. Ισως η απάντηση θα μπορούσε να βρεθεί στο «Crown», την εμβληματική παραγωγή του Netflix η οποία παρ’ όλες τις μη κολακευτικές αλήθειες που προβάλλει για τη βασιλική οικογένεια –ή εξαιτίας αυτών– λειτουργεί τελικά ως ένα είδος κολυμβήθρας του Σιλωάμ για τη μοναρχία. Εξοικειώνει τη σημερινή κοινωνία με έναν παράλογο θεσμό, που υπάρχει μόνο επειδή οι πολίτες το επιθυμούν και το επιτρέπουν, στήνοντας γέφυρες μεταξύ του κανονικού κόσμου και του αλλόκοτου ζωολογικού κήπου της βασιλικής οικογένειας με τα περίεργα φτερά στα καπέλα και τα γουνάκια στις βελούδινες μπέρτες.
Την ίδια εποχή με το «Crown» η Βρετανία έζησε την άνοδο του εθνικισμού στον ρυθμό και τον απόηχο του Brexit, που έφερε μια εσωστρέφεια και μια μορφή περιχαρακωμένου πατριωτισμού που υπερασπιζόταν την παραδοσιακή βρετανικότητα. Την ίδια και πάλι εποχή ο Χάρι ερωτεύτηκε τη Μέγκαν και την προσκαλούσε κρυφά στο παλάτι του Κένσινγκτον. Κανείς δεν ήξερε ακόμη τίποτε, εκείνη έπαιζε στην τηλεοπτική σειρά «Suits» και ζούσε στο Τορόντο. Μέσα σε λίγους μόλις μήνες όλοι μιλούσαν για την Αμερικανίδα που ξελόγιασε τον γιο της Νταϊάνα.
Σε αντίθεση με τα τοξικά, κακεντρεχή και ρατσιστικά σχόλια σε μερίδα του βρετανικού Τύπου και στα social media για το «κορίτσι από το γκέτο» με το «εξωτικό DNA» που ήρθε να κλέψει τον Βρετανό πρίγκιπα, οι φαν της μοναρχίας πετούσαν στα σύννεφα. Η βασίλισσα Ελισάβετ έδινε την επίσημη συγκατάθεσή της για τον γάμο γνωρίζοντας καλύτερα απ’ τον καθένα ότι η επιβίωση της μοναρχίας εξαρτάται από τη δυνατότητά της να συμβαδίσει με τη νέα εποχή. Και ποια θα μπορούσε να διαφημίσει καλύτερα τη βασιλική οικογένεια στην Κοινοπολιτεία και σε κάθε γωνιά της γης από μια «μαύρη αδελφή ψυχή» στην εποχή της συμπερίληψης και του κινήματος Black Lives Matter; Ο κύβος ερρίφθη. Αλλά η Βρετανία δεν ήταν ακόμη έτοιμη. Ούτε ο Χάρι και η Μέγκαν. Νόμιζαν ότι θα έκαναν περίπατο αλλά τελικά βασίλεψαν η περηφάνια, η προκατάληψη, ο ανταγωνισμός, η ανωριμότητα. Και η ζήλια των ανώτερων μελών της βασιλικής οικογένειας, που δεν ανέχονται pop stars στους κόλπους της. Μόνο ελέω Θεού μονάρχες.