Οταν ο Πικάσο κατηγορήθηκε ότι έκλεψε τη «Μόνα Λίζα»

Οταν ο Πικάσο κατηγορήθηκε ότι έκλεψε τη «Μόνα Λίζα»

Με αφορμή τη δίκη του κατηγορούμενου για την κλοπή του πίνακα του Πικάσο «Γυναικείο πρόσωπο» από την Εθνική Πινακοθήκη της χώρας μας το 2012 θυμηθήκαμε την εμπλοκή του Πικάσο στην κλοπή της «Μόνα Λίζα» από το Λούβρο.

Στις 21 Αυγούστου 1911 ο πίνακας «Μόνα Λίζα» –τον οποίο φιλοτέχνησε το 1503 ο Λεονάρντο ντα Βίντσι– εξαφανίστηκε από το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι όπου φιλοξενείτο από το 1797. Ηταν Δευτέρα πρωί, το μουσείο ήταν ακόμη κλειστό, η ασφάλειά του ελάχιστη και ο πίνακας ήταν απλώς στερεωμένος με καρφιά στον τοίχο (σας θυμίζει κάτι;). Η κλοπή διαπιστώθηκε το πρωί της επόμενης ημέρας, όταν ο ζωγράφος Louis Béroud/ Λουί Μπερού έφτασε στο Λούβρο με σκοπό να ζωγραφίσει ένα αντίγραφο της «Μόνα Λίζα». Οι φύλακες υπέθεσαν ότι οι υπεύθυνοι του μουσείου είχαν αφαιρέσει τον πίνακα για κάποια φωτογράφιση ή συντήρηση.

Τελικά σήμανε συναγερμός, κλήθηκε η αστυνομία, ενώ έκλεισαν και τα γαλλικά σύνορα. Οι εφημερίδες της εποχής πρόσφεραν ανταμοιβές για πληροφορίες σχετικά με τη ληστεία. Δελεασμένος από τη χρηματική ανταμοιβή, ο Joseph Géry Pieret/Ζοζέφ Γκερί Πιέρ, συνεργάτης του Πικάσο και πρώην γραμματέας του ποιητή Γκιγιώμ Απολλιναίρ, ομολόγησε σε μια εφημερίδα ότι το 1907 είχε κλέψει μικρά ιβηρικά γλυπτά από το Λούβρο και τα είχε πουλήσει στον Πικάσο. Ο Πικάσο χρησιμοποίησε μάλιστα το πρόσωπο ενός από τα αγάλματα για το αριστούργημά του «Οι δεσποινίδες της Αβινιόν». Μέχρι το 1911 ο Πιέρ επέστρεφε στο Λούβρο για να κλέψει περισσότερα μικροαντικείμενα και να τα πουλήσει. Ο Απολλιναίρ και ο Πικάσο, όντες πλέον ύποπτοι για την κλοπή της «Μόνα Λίζα», έβαλαν τα αγαλματίδια σε μια βαλίτσα με σκοπό να τα ρίξουν στον Σηκουάνα! Εντέλει τα παρέδωσαν σε έναν εκδότη εφημερίδας. Οι δυο τους βρέθηκαν ενώπιον του δικαστηρίου και ενώ ο Απολλιναίρ ενέπλεξε τον Πικάσο στην υπόθεση της κλοπής, ο ζωγράφος σε έξαλλη κατάσταση αρνήθηκε τα πάντα – ακόμη και ότι γνώριζε τον φίλο του ποιητή. Ο δικαστής τελικά πείστηκε για την αθωότητά τους. Δύο χρόνια αργότερα, το 1913, ο Vincenzo Peruggia/Βιτσέντζο Περούτζια, τεχνίτης και πρώην υπάλληλος του Λούβρου, συνελήφθη στην προσπάθειά του να πουλήσει τον ανεκτίμητο πίνακα σε έναν έμπορο έργων τέχνης στη Φλωρεντία. Η κλοπή εκτόξευσε τη διεθνή δημοτικότητα του αριστουργήματος του Ντα Βίντσι και αποτέλεσε έμπνευση για όπερα, ταινίες, ενώ αναμένεται και σχετική τηλεοπτική σειρά από την Τζόντι Φόστερ.

Ο ζωγράφος ήταν βασικός ύποπτος για την κλοπή του διάσημου πίνακα από το Λούβρο

Documento Newsletter