Ο δημοφιλής συνθέτης ήταν η πρώτη επιλογή του σκηνοθέτη Κώστα Φέρρη, όπως αποκάλυψε η Σωτηρία Λεονάρδου.
Είναι τόσο ταυτισμένο με τον Σταύρο Ξαρχάκο το σάουντρακ της ταινίας «Ρεμπέτικο» (1983) του Κώστα Φέρρη –όπως και με τους στίχους του Νίκου Γκάτσου– ώστε οποιαδήποτε άλλη πληροφορία θα εξαντλούνταν σε παρασκηνιακό πλαίσιο. Σε ένα τέτοιο παρασκηνιακό πλαίσιο μάλλον κινείται και μια άγνωστη ιστορία που ήθελε τον γνωστό και μη εξαιρετέο και αναμφισβήτητα ταλαντούχο Νίκο Καρβέλα να είναι ο πρώτος συνθέτης στον οποίο ο Φέρρης θα ανέθετε τη μουσική της ταινίας του. Την ιστορία αυτή την άκουσα για πρώτη φορά από τη Σωτηρία Λεονάρδου το 2007. «Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ήμασταν όλοι μια παρέα και συχνάζαμε στα Εξάρχεια» μου είχε αφηγηθεί. «Στην παρέα αυτή ανήκαν ο Φέρρης, η Βανίτα, ο Ζερβουλάκος, αλλά και ο Καρβέλας που ήθελε να καθιερωθεί ως συνθέτης και το έψαχνε πολύ με τη μουσική του. Ο Φέρρης του ζήτησε να γράψει τραγούδια για την ταινία που θα κάναμε σε ύφος ρεμπέτικου της δεκαετίας του 1930. Νομίζω πως ο Νίκος έκατσε κι έφτιαξε κάποια πρώτα κομμάτια». Ηταν η περίοδος που ακόμη ο Καρβέλας δεν είχε κατακλύσει τη δισκογραφία με τα ποπ σουξέ του, έχοντας κυκλοφορήσει το αγγλόφωνο άλμπουμ «Take it or leave it» (1980) με τους Taxi, ένα new wave συγκρότημα στα πρότυπα των Police.
Τι συνέβη και ο Φέρρης ανέθεσε τελικά το σάουντρακ του «Ρεμπέτικου» στον Ξαρχάκο; Την απάντηση έδωσε ο ίδιος ο σκηνοθέτης σε μια μεγάλη συνέντευξή του στον Γιάννη Φραγκούλη για τη συλλεκτική έκδοση-πορτρέτο του που είχε κάνει το 2004 η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών. Δανείζομαι λόγια του Κώστα Φέρρη: «Την ίδια εποχή εγκατέλειψε και ο Καρβέλας, που είχε γράψει για την ταινία κάποια υπέροχα τραγούδια σε στιλ Γιοβάν Τσαούς και Γιώργου Ζαμπέτα… Με την αποχώρηση του Καρβέλα αποφάσισα ν’ απευθυνθώ στον Βασίλη Τσιτσάνη και να χρησιμοποιήσω παραδοσιακά ρεμπέτικα τραγούδια. Με μεσολαβητή τον Ζερβουλάκο, ο Σταύρος Ξαρχάκος εξέφρασε την επιθυμία να γράψει εκείνος τη μουσική της ταινίας. Φυσικά και δεν μετάνιωσα ποτέ που αποδέχτηκα την πρόταση, μιας και ο Ξαρχάκος έγραψε το καλύτερο έργο της καριέρας του, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα έργα της σύγχρονης ελληνικής μουσικής».
Αναμφισβήτητα. Ποιος μπορεί να φανταστεί άλλη μουσική για το «Ρεμπέτικο» από την εμβληματική του Σταύρου Ξαρχάκου; Που αποθεώθηκε και πάλι στις δύο sold out συναυλίες που έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής το διήμερο 17-18 Ιανουαρίου.