Όσκαρ τρικυμίας στον Φωτήλα

Όσκαρ τρικυμίας στον Φωτήλα
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με επιστολή στο ΥΠΠΟ ζητά να ακυρωθεί η διαδικασία και να μην καταθέσει η χώρα μας πρόταση για το φετινό Οσκαρ διεθνούς ταινίας

Στα κάγκελα η κινηματογραφική κοινότητα μετά τις αντιφάσειςτου υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα για το φιάσκο με την επιτροπή των Όσκαρ. Μιλούν οι Σοφία Εξάρχου, Εύα Νάθενα, Διονύσης Σαμιώτης, Σπύρος Ταραβήρας, Κώστας Χαραλάμπους, Λευτέρης Χαρίτος, Eλίνα Ψύκου.

Μπαράζ εξελίξεων πυροδότησε το φιάσκο του υπουργείου Πολιτισμού με την επιτροπή αξιολόγησης της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην 97η απονομή της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Η προχειρότητα με την οποία αντιμετώπισε το ζήτημα προκάλεσε διαδοχικές ανακοινώσεις της ΕΑΚ και των σωματείων, που κάνουν λόγο για προσβλητικές διαδικασίες και μεθοδεύσεις, ενώ ακολούθησαν παραιτήσεις μελών της επιτροπής και απόσυρση των ταινιών.

Από τις 26 ταινίες αυτήν τη στιγμή στη διαδικασία παραμένει η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα. Σε επικοινωνία του Documento με το γραφείο του κ. Φωτήλα την Παρασκευή ενημερωθήκαμε ότι παραμένουν ακόμη δύο ταινίες: ο «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους και η «Αφρίν στον καιρό της πλημμύρας» του Αγγελου Ράλλη. Ωστόσο ο κ. Χαραλάμπους μας είπε ότι ακόμη δεν έχει αποφασίσει και ο κ. Ράλλης ξεκαθάρισε ότι ουδέποτε κατέθεσε την ταινία του στο ΥΠΠΟ.

Ηδη διαβάζουμε ρεπορτάζ σε ξένα έντυπα, όπως το σημαντικό κινηματογραφικό περιοδικό «Deadline», που γράφουν για «ελληνικό χάος». Οι ανεπαρκείς εξηγήσεις του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα και οι αντιφάσεις στην προσπάθειά του να δικαιολογήσει την απόφασή του να ορίσει νέα επιτροπή, κρατώντας ωστόσο τρία μέλη από την αρχική, δυναμίτισαν περισσότερο την κατάσταση, που κλιμακώθηκε με την επιστολή που έστειλε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου την Παρασκευή στο ΥΠΠΟ με την οποία ζητά να ακυρωθεί η διαδικασία συνολικά και να μην καταθέσει η χώρα μας πρόταση για το φετινό Όσκαρ διεθνούς ταινίας. Αυτό το φιάσκο που αφορά μια επιτροπή που ορίζεται από το ΥΠΠΟ άνοιξε τον ασκό του Αιόλου ώστε πια να μιλάμε για συνολικές διεκδικήσεις, οι οποίες ξεκινούν από την ουσιαστικότερη: η πολιτεία να αντιμετωπίσει σοβαρά την τέχνη του κινηματογράφου και τους ανθρώπους της.

«Εξιλαστήριο θύμα»;

Η συνέντευξη Τύπου του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα την Πέμπτη το μεσημέρι αντί να ηρεμήσει τα πνεύματα μάλλον λάδι στη φωτιά έριξε, αφού για όλο αυτό το ράβε ξήλωνε με την επιτροπή επικαλέστηκε το γράμμα του νόμου και τις τυπικές διαδικασίες χωρίς να κάνει πίσω από την αρχική του θέση, ρίχνοντας δηλαδή την απόλυτη ευθύνη στην υπάλληλο της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του υπουργείου Πολιτισμού, για την οποία ήδη διατάχθηκε ΕΔΕ. Παρόλο που, όπως ο ίδιος μας είπε, πρόκειται για «παλιό και έμπειρο στέλεχος», δεν μπορούσε να δεχτεί τον ορισμό μιας επιτροπής που ο ίδιος δεν είχε εγκρίνει με την υπογραφή του και έφτασε σε γνώση του τυχαίως. Εδώ, βέβαια, προκύπτει η ασάφεια του ν. 3905 σχετικά με τη διαδικασία, αφού ναι μεν ορίζει ότι ο υπουργός αποφασίζει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η αξιολόγηση αλλά ο τρόπος αυτός ουδέποτε ορίστηκε με υπουργική απόφαση ή εγκύκλιο και ο κ. Φωτήλας παραδέχτηκε ότι χρειάζεται επικαιροποίηση. Στη συνέχεια, όμως, ο υφυπουργός έπεσε σε μια μεγάλη αντίφαση.

Παραδέχτηκε ότι θα ενέκρινε την πρώτη επιτροπή, αφού πρόκειται για «εγνωσμένου κύρους επαγγελματίες», αλλά δεν το έκανε επειδή «η επιτροπή αυτή με τις ενέργειες της υπαλλήλου είχε εκ των πραγμάτων καεί». Ενα «κάψιμο» που όμως ίσχυε κατά περίπτωση, για την ακρίβεια κατά… τέσσερις περιπτώσεις. Αντί να αλλάξει όλη την επιτροπή, επέλεξε να αντικαταστήσει μόνο τέσσερα μέλη της. Γιατί;

Εξήγηση – παρωδία

Η εξήγηση που έδωσε ότι «όλους ήθελα να τους αλλάξω, αλλά δεν μπορούσα να βρω και τους επτά από την αρχή για να προλάβω τις προθεσμίες» είναι από μόνη της παρωδία, που ενισχύει την καχυποψία. Δηλαδή ο υπουργός ζύγισε την κατάσταση και επέλεξε, αντί να επικυρώσει μια επιτροπή για την οποία εάν είχε ενημερωθεί θα την είχε εγκρίνει, να ξηλώσει μόνο τέσσερα από τα επτά μέλη της και να προκαλέσει την αγανάκτηση και την αντίδραση της κινηματογραφικής κοινότητας.

Τα τέσσερα από τα επτά μέλη της πρώτης επιτροπής που αντικαταστάθηκαν είναι ο Βασίλης Κεκάτος (σκηνοθέτης), η Λήδα Γαλανού (κριτικός κινηματογράφου), η Κόρα Καρβούνη (ηθοποιός) και η Κάλλια Παπαδάκη (σεναριογράφος). Ετσι από την πρώτη επιτροπή παρέμειναν και στη δεύτερη η Ασημίνα Προέδρου –η οποία παραιτήθηκε στη συνέχεια–, ο Παναγιώτης Ράππας (σκηνοθέτης – animator) και ο Σπύρος Ταραβήρας (σκηνοθέτης), οι οποίοι συμπληρώθηκαν από τους/τις Εβαν Σπηλιωτόπουλο (σεναριογράφος, πρόεδρος), Δημήτρη Δανίκα (κριτικός κινηματογράφου, αντιπρόεδρος), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφος) και Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (ηθοποιός), ο οποίος επίσης παραιτήθηκε.

Μέχρι αυτή την ώρα δηλαδή το ΥΠΠΟ βρίσκεται σε αναζήτηση ακόμη δύο μελών.

Τυπικότητα α λα καρτ και οι αστοχίες

Ο κ. Φωτήλας για όλο αυτό το μπάχαλο με την επιτροπή των Όσκαρ επικαλείται την τυπικότητα. Κι αυτό από μόνο του είναι… Ιονέσκο. Η προϊσταμένη του κ. Φωτήλα, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, όταν αποκαλύφθηκε ότι στο σκάνδαλο της σπείρας των εκβιαστών αντιμετωπίζουν κατηγορίες τρεις υπάλληλοι του ΥΠΠΟ –η μία προφυλακίστηκε στη συνέχεια– χρειάστηκε πέντε μέρες για να τους θέσει σε αργία. Αλλά για την επιτροπή για τα Οσκαρ ο κ. Φωτήλας ένιωσε θιγμένος από τους χειρισμούς μιας υπαλλήλου και ασχολήθηκε ο ίδιος προσωπικά: πήρε τη λίστα του ΥΠΠΟ προκειμένου να βρει από εκεί νέα μέλη, κάλεσε υπαλλήλους στο γραφείο του για εξηγήσεις, έτρεξε ΕΔΕ και γενικά έχει προκαλέσει μεγάλο πονοκέφαλο στο υπουργείο του.

Να προσθέσουμε ότι ο υφυπουργός, εξιστορώντας τα γεγονότα, είπε ότι πληροφορήθηκε για την ύπαρξη της άτυπης επιτροπής όχι από υπηρεσιακό υπάλληλο αλλά από καλλιτέχνη. Σε επικοινωνία του Documento με τον σκηνοθέτη Σπύρο Ταραβήρα, ο οποίος είχε επιλεγεί στην πρώτη επιτροπή και παρέμεινε στη δεύτερη με υπογραφή υπουργού, μας είπε ότι επικοινώνησε ο ίδιος με το υπουργείο για να ενημερώσει ότι κάτι δεν πάει καλά με την αρχική διαδικασία. «Την Κυριακή 11 Αυγούστου στις 16.30 έλαβα ένα μέιλ που περιλάμβανε τη λίστα των υποψήφιων ταινιών με τα vimeo αλλά διευκρινιζόταν ότι θα ακολουθήσουν οδηγίες καθώς είμαστε σε κατάσταση αναμονής και αυτό θα ξεκαθαριστεί από τις 15 Αυγούστου κι έπειτα με την επισήμανση ότι θα πληροφορηθούμε στη συνέχεια και τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής. Κι αυτό με θορύβησε πολύ. Πήρα στο υπουργείο τηλέφωνο για να μάθω τι συνέβη γιατί με ξένισε η διαδικασία» λέει, προσθέτοντας «είμαι γενικά απογοητευμένος από την κινηματογραφική κοινότητα. Οι τέσσερις που αποχώρησαν λένε ότι επλήγη το κύρος τους. Θεώρησαν ότι οι υπόλοιποι που δεν είμαστε μέλη της ΕΑΚ είμαστε χαμηλής αντιληπτικότητας; Είναι χαστούκι προς εμάς τους ίδιους».

Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ με επιστολή του παίρνει θέση υπέρ της υπαλλήλου που έχει βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα και καλεί τον υφυπουργό «να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί». Συγκεκριμένα αναφέρεται: «Οι διεργασίες για την επιτροπή από τους αρμόδιους υπαλλήλους είχαν ξεκινήσει εγκαίρως, πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία της 15/8/2024. Πριν συνταχθεί το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, που στάλθηκε για υπογραφή, δεν είχε υπάρξει καμία αντίρρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, που ήταν ενήμερη. Αντί να ψάχνουν να βρουν “εξιλαστήρια θύματα” ανάμεσα στους υπαλλήλους της αρμόδιας Διεύθυνσης, καλό είναι ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας και η ΓΓ κ. Δουνδουλάκη, να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί χωρίς να την μετακυλίουν σε εργαζόμενους, οι οποίοι εκτέλεσαν με υπηρεσιακή επάρκεια τα καθήκοντά τους, με ευσυνειδησία και ευαισθησία για την αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Δεν θα ανεχθούμε καμία “προκάτ” πειθαρχική διαδικασία, για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία. Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους-ισσες της αρμόδιας Διεύθυνσης και την υπάλληλο που στοχοποιείται άδικα, ώστε να μην αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πραγματικά ανήκουν».

Υπήρξε πίεση;

Να σημειωθεί ότι για το κενό που έχει προκύψει, αφού λείπουν δύο μέλη από την επιτροπή μετά την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου, ο υφυπουργός έκανε άνοιγμα στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) καλώντας τη να συναποφασίσουν ποια μπορεί να είναι αυτά τα δύο μέλη. Βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι να κλείσει η «τρύπα», αλλά να βρεθεί τρόπος να θεωρηθεί τελικά έγκυρη και αξιόπιστη η διαδικασία.

Η ΕΑΚ πάντως από την πρώτη στιγμή έθεσε ένα πολύ συγκεκριμένο ερώτημα: «Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;». Γύρω από την όλη συζήτηση πλανώνται σαν φάντασμα δύο ελληνικές ταινίες. Πολλοί πιστεύουν ότι η υποψηφιότητα παίζεται ανάμεσα στο «Animal» της Σοφίας Εξάρχου και τη «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, δύο πολύ καλές ταινίες, με την πρώτη να έχει κερδίσει επτά βραβεία Ιρις και τη δεύτερη πέντε. Το «Animal» έχει σαρώσει σε βραβεία –ενδεικτικά αναφέρουμε Χρυσό Αλέξανδρο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και βραβείο καλύτερης ερμηνείας στη Δήμητρα Βλαγκοπούλου στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κ.ά. Η «Φόνισσα» της ενδυματολόγου Εύας Νάθενα, που έκανε δυνατό ντεμπούτο στη σκηνοθεσία, αγαπήθηκε πολύ από το ελληνικό κοινό. Απόδειξη ότι έκοψε περισσότερα από 400.000 εισιτήρια σε μια χρονιά μάλιστα που είχε να ανταγωνιστεί μεγάλες ξένες ταινίες.

«Με στενοχωρεί, με προβληματίζει και με θυμώνει όλο αυτό που συμβαίνει. Επιλέγω όμως κι εγώ μαζί με τους συναδέλφους μου να αποσύρουμε τις ταινίες μας γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος» λέει η Σοφία Εξάρχου, σκηνοθέτρια της ταινίας «Animal»

Επικοινωνήσαμε και με τις δύο σκηνοθέτριες. «Με στενοχωρεί, με προβληματίζει και με θυμώνει όλο αυτό που συμβαίνει. Επιλέγω όμως κι εγώ μαζί με τους συναδέλφους μου να αποσύρουμε τις ταινίες μας γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Κι αυτό δεν γίνεται χωρίς κόστος, γιατί φυσικά και θα ήθελα το “Animal” να συμμετάσχει στη διαδικασία. Εχει αξιόλογη πορεία σε ξένα φεστιβάλ και τη δουλεύω πέντε χρόνια» είπε η Σοφία Εξάρχου χωρίς να θέλει να σχολιάσει κάτι σε σχέση με τη «Φόνισσα».

Η Εύα Νάθενα, που έχει βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης, είπε στο documentonews.gr: «Δεν ρωτήθηκα για το εάν θα αποσύρω ή όχι την ταινία μου και νιώθω ότι με εξαίρεσε η κινηματογραφική κοινότητα που είναι η ευρύτερη οικογένειά μου. Στοχοποιήθηκα χωρίς να φέρω ευθύνη γιατί μου αφαιρέθηκε το δικαίωμα της επιλογής και αυτήν τη στιγμή είμαι κρεμασμένη στα μανταλάκια. Από τη στιγμή που ο παραγωγός μου, ο οποίος με έχει στηρίξει, δεν θέλει να αποσύρει την ταινία, εγώ δεν μπορώ να πάρω άλλη απόφαση και να διαχωρίσω τη θέση μου. Είναι δύσκολο για μένα να προδίδω τους ανθρώπους που μου έδειξαν εμπιστοσύνη». Ο παραγωγός της κ. Νάθενα Διονύσης Σαμιώτης υποστηρίζει ότι κανείς δεν τον πήρε τηλέφωνο να τον ρωτήσει εάν θα αποσυρθεί η «Φόνισσα». Ως προς τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, εξηγήσεις δίνει η σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου: «Εγινε επικοινωνία και με τις 23 ταινίες που ήταν στη λίστα του ΥΠΠΟ. Στις περισσότερες περιπτώσεις με τους παραγωγούς, στους οποίους όπως ξέρουμε ανήκουν οι ταινίες, και σε κάποιες περιπτώσεις που δεν υπήρχε άμεση πρόσβαση στους παραγωγούς με τους σκηνοθέτες. Σε κάποιες περιπτώσεις αυτοί οι δύο ρόλοι ταυτίζονται. Αν η επικοινωνία ήταν με τον παραγωγό, του ζητήθηκε να επικοινωνήσει ο ίδιος με τον σκηνοθέτη και το ανάποδο. Προφανώς και έγινε επικοινωνία και με εκπροσώπους των ταινιών “Φόνισσα” και “Καπετάν Μιχάλης”, με τον κ. Διονύση Σαμιώτη και με τον κ. Κώστα Χαραλάμπους αντίστοιχα. Και οι δύο αρνήθηκαν να αποσύρουν τις ταινίες τους».

«Από τη στιγμή που ο παραγωγός μου, ο οποίος με έχει στηρίξει, δεν θέλει να αποσύρει την ταινία, εγώ δεν μπορώ να πάρω άλλη απόφαση και να διαχωρίσω τη θέση μου» τονίζει ο σκηνοθέτρια της ταινίας «Φόνισσα», Εύα Νάθενα

Ο Κώστας Χαραλάμπους υποστηρίζει ότι δεν έχει αποσύρει την ταινία του «Καπετάν Μιχάλης» λέγοντας: «Είναι μια απόφαση που θα πάρουμε με τους παραγωγούς» και προσθέτει: «Στην όλη κουβέντα υπάρχει μια ουσιαστική και τυπική παράμετρος. Ας μείνουμε στην τυπική: αρνούμαι να πιστέψω ότι μια επιτροπή (η πρώτη) είχε στοιχηθεί με την υποψηφιότητα μιας ταινίας και τώρα μια άλλη επιτροπή (η δεύτερη) έχει στοιχηθεί με μια άλλη ταινία. Δηλαδή τόσα αξιόλογα μέλη, και στις δύο επιτροπές, δεν έχουν δική τους προσωπικότητα και είναι φερέφωνα εξωτερικών επιλογών; Και εμείς οι υπόλοιποι που συμμετέχουμε στη διαδικασία τι είμαστε; Οι χειροκροτητές; Η λύση κατά την άποψή μου είναι να αναγνωρίσει ο κ. Φωτήλας το “λάθος” που έκανε η υφιστάμενος του τμήματός του και να πράξει ενωτικά. Να καλέσει και τα μέλη της πρώτης επιτροπής, ώστε πλουραλιστικά να εκπροσωπηθούν όλες οι τάσεις και να επιστρέψουν όλοι οι συνάδελφοι στη διαδικασία και να τελειώσει αυτό το θέμα που μας εκθέτει ξανά διεθνώς για τους λάθος λόγους».

«Δημοκρατική διαδικασία»

Το πάγιο αίτημα της ΕΑΚ να αναλάβει τη διαδικασία της αξιολόγησης για το ποια ταινία θα εκπροσωπεί τη χώρα μας στα Οσκαρ μέσα από, όπως γράφει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση της, «ανώνυμη δημοκρατική διαδικασία», παραμένει. «Θεωρούμε ότι με αυτό τον τρόπο η διαδικασία θα είναι αδιάβλητη γιατί η ΕΑΚ εκπροσωπεί τον χώρο μας με 650 μέλη» λέει ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος της ΕΑΚ. Οσο για το εάν όλη αυτή η κατάσταση είναι ένα μεγάλο φιάσκο, μας απαντά: «Φιάσκο είναι κάτι που εμπεριέχει λίγο και τον παράγοντα της τύχης. Κανένας δεν μπορεί να πιστέψει ότι σε ένα ολόκληρο υπουργείο φταίει ένας υπάλληλος. Και στην τελική, εάν όντως συμβαίνει αυτό, υπάρχει πρόβλημα στο υπουργείο».

Ο Λευτέρης Χαρίτος εντάσσει το πρόβλημα που έχει προκύψει στη μεγάλη εικόνα που αφορά τον οπτικοακουστικό τομέα και το ΥΠΠΟ. «Θεωρώ ότι αυτό που έχει συμβεί τώρα επιδεικνύει μια χαρακτηριστική και κατ’ εξακολούθηση προχειρότητα. Ο χώρος μας ξεσηκώθηκε για να μας πάρουν επιτέλους σοβαρά. Σε επίπεδο δηλώσεων είναι πάντα όλα μια χαρά, αλλά δεν βλέπουμε πράξεις. Να θυμίσω ότι ο νέος φορέας δεν έχει ΔΣ και δεν έχει ξεκινήσει να λειτουργεί. Στείλαμε μια επιστολή στο ΥΠΠΟ τον Ιούλιο και έχει πέσει στο κενό. Δεν λάβαμε επίσημη απάντηση. Είμαστε επαγγελματίες, φέρνουμε χρήματα στη χώρα, δουλεύουμε σκληρά, δεν κάνουμε χόμπι. Εχουμε σε λίγες ημέρες δύο ελληνικές ταινίες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, είχαμε δύο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο. Δεν μπορεί να παίζουμε με μια επιτροπή κι αυτό αντανακλά μια ενδεικτική προχειρότητα».

«Θεωρώ ότι αυτό που έχει συμβεί τώρα επιδεικνύει μια χαρακτηριστική και κατ’ εξακολούθηση προχειρότητα. Ο χώρος μας ξεσηκώθηκε για να μας πάρουν επιτέλους σοβαρά» λέει στο Documento ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος

Η σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου επισημαίνει την έλλειψη θεσμικού πλαισίου. «Ποιος καταθέτει στην επιτροπή την ταινία; Ο παραγωγός; Ο διανομέας; Ο σκηνοθέτης; Ολες αυτές τις ημέρες επικοινωνούσαμε με κόσμο που έλεγε “εγώ δεν κατέθεσα την ταινία” και ανακαλύπταμε μετά ότι την είχε καταθέσει ο διανομέας. Δεν υπάρχει πλαίσιο που να ορίζει ποιος καταθέτει την ταινία ή τι γίνεται με τις μειοψηφικές παραγωγές. Δεν προβλέπεται καν αίτηση, γράφεις απλώς ένα μέιλ. Εφόσον το ΥΠΠΟ θέλει να κρατήσει τη διαδικασία θα έπρεπε να έχει πλαίσιο». Επίσης, θέτει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, το οποίο μάλλον έχει περάσει στα ψιλά ενώ δεν θα έπρεπε. Το ζήτημα της διαρροής πνευματικής ιδιοκτησίας. «Είναι δυνατόν το ΥΠΠΟ να στέλνει στα μέλη της επιτροπής vimeo link; Η Ακαδημία έχει πλατφόρμα που υδατογραφεί τις ταινίες με το λόγκο της, επομένως είναι προστατευμένες από την πειρατεία. Μιλάμε για AI και προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και το ΥΠΠΟ λειτουργεί με vimeo link; Σοβαρά;». Και συνεχίζει: «Ολο αυτό ξεδίπλωσε ένα χάος, αρχίζει να ξεπλέκεται το πλεκτό. Ακούω βερεσέ τα περί δημόσιου υπαλλήλου κι αυτό είναι η κορυφή του παγόβουνου. Το ΥΠΠΟ δεν ενδιαφέρεται για το σινεμά», για να καταλήξει ότι «αυτό που συμβαίνει θα είναι η αφορμή για να ξαναενωθούμε και για να ξαναθυμηθούμε το “μαζί”».

«Μιλάμε για AI και προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και το ΥΠΠΟ λειτουργεί με vimeo link; Σοβαρά;», αναρωτιέται η σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου

Ξύπνησαν μνήμες 2009

Σε κάθε περίπτωση, αυτή η αλυσιδωτή αντίδραση που ξεκίνησε από την επιτροπή για τα Όσκαρ σε πολλούς θύμισε τους κινηματογραφιστές στην ομίχλη του 2009, όταν σκηνοθέτες και παραγωγοί απείχαν από τα κρατικά βραβεία ποιότητας του Φεστιβάλ Κιηματογράφου Θεσσαλονίκης, καταγγέλλοντας αδιαφάνεια και απαιτώντας νόμο για τον κινηματογράφο. Από τότε μέχρι σήμερα, δηλαδή δεκαπέντε χρόνια μετά, εάν κάνουμε έναν απολογισμό τι έχουν κάνει η ελληνική πολιτεία και οι διαδοχικές κυβερνήσεις για τον κινηματογράφο σε επίπεδο τομών, θα καταλήξουμε σε μόλις δύο: τον νόμο Γερουλάνου που κέρδισε η κινηματογραφική κοινότητα με τις τότε κινητοποιήσεις της και τον νόμο Κρέτσου για την ίδρυση του ΕΚΟΜΕ και τη θέσπιση του επενδυτικού κινήτρου cash rebate. Και πού βρισκόμαστε σήμερα; Ο νόμος για το σινεμά είναι ξεδοντιασμένος αφού οι δύο βασικοί πυλώνες του δεν λειτουργούν: το 1,5% από τα κανάλια που δεν εφαρμόστηκε ποτέ και η κατάργηση του φόρου των εισιτηρίων –με ευθύνη της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ– που στέρησε πολύτιμους πόρους από την ελληνική παραγωγή. Το δε ΕΚΟΜΕ ενσωματώνεται μαζί με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στον νέο ενιαίο φορέα Creative Greece. Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε από τις 29 Απριλίου και έκτοτε ο φορέας παραμένει στα χαρτιά. Αλλά ούτε σ’ αυτό τον νόμο υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για το ΕΚΚ ούτε διευκρινίζεται τι θα γίνει με τα χρέη του ΕΚΟΜΕ.

Στην συνέντευξη Τύπου της Πέμπτης ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Ιάσονας Φωτήλας δεσμεύτηκε ότι θα οριστεί άμεσα ένα προσωρινό ΔΣ ώστε να αρχίσει να λειτουργεί ο φορέας. Σκηνές προσεχώς…

Documento Newsletter