Όσκαρ σκηνοθεσίας: Ένα ανδροκρατούμενο κάστρο

Όσκαρ σκηνοθεσίας: Ένα ανδροκρατούμενο κάστρο

Το 2009 η Κάθριν Μπίγκελοου έγινε η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια που κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Φέτος, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, στη βραχύσωμη λίστα των 5 υποψηφίων σκηνοθετών συναντάμε τα ονόματα δύο γυναικών.

Είναι αρκετά συντηρητικός και σωβινιστής ο θείος Όσκαρ. Φανταστείτε πως στη διάρκεια μισού σχεδόν αιώνα ζωής ξεχώριζε και κατά συνέπεια βράβευε μόνο άντρες σκηνοθέτες και έπρεπε να φτάσουμε στο σωτήριο έτος 1976 για να μπει για πρώτη φορά μια γυναίκα στις υποψηφιότητες των βραβείων της καλύτερης σκηνοθεσίας. Ήταν η ιταλίδα Λίνα Βερτμίλερ και η ταινία της «Ο Πασκουαλίνο και οι επτά καλλονές». Η δεύτερη που τα κατάφερε ήταν η Τζέιν Κάμπιον το 1993 με τα «Μαθήματα πιάνου» ενώ δέκα χρόνια αργότερα η Σοφία Κόπολα τριτώνει το κατόρθωμα με το «Χαμένοι στη μετάφραση» αλλά έπρεπε να έρθει η Μπίγκελοου έξι χρόνια μετά με το «The hurt locker» για να αποδείξει ότι οι γυναίκες ξέρουν να σκηνοθετούν εξίσου καλά με τους άντρες και να κερδίσει το πρώτο γυναικείο Όσκαρ σκηνοθεσίας.

Κι ενώ το 2017 η Γκρέτα Γκέργουικ είχε γίνει η πέμπτη γυναίκα σκηνοθέτρια που φτάνει στην πηγή με το «Ladybird» φέτος όλα δείχνουν ότι θα γίνει το νταμπλ. Με μεγάλο φαβορί την κινέζα Κλόι Ζάο ελέω «Nomadland» και ισχυρό αουτσάιντερ την Έμεραλντ Φένελ (αν και πρόκειται για το σκηνοθετικό ντεμπούτο της η λονδρέζα ηθοποιός δεν είναι άγνωστη καθώς έχει υποδυθεί την Καμίλα στο «The Crown») με το «Promising young woman», το δεύτερο γυναικείο όσκαρ σκηνοθεσίας φαίνεται να απειλείται μόνο από τον Ντέιβιντ Φίντσερ. Ο σκηνοθέτης του «Mank» παρότι είναι ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους δημιουργούς δεν έχει κερδίσει ποτέ το βραβείο σκηνοθεσίας καθώς τις δύο προηγούμενες φορές που βρέθηκε ο αμερικανός στον τελικό με τα «The social network» και «Η απίστευτη ιστορία του Μπένζαμιν Μπάτον» έχασε από τους βρετανούς Τομ Χούπερ («Ο λόγος του βασιλιά») και Ντάνι Μπόιλ («Slumdog millionaire»). Οι άλλοι δύο φετινοί υποψήφιοι εόιναι ο δανός Τόμας Βίντεμπεργκ («Άσπρο πάτο») και ο κορεάτης Λι Άιζακ Τσανγκ («Minari»)

Η ισχυρή πιθανότητα να κερδίσει μία από τις δύο γυναίκες σκηνοθέτριες το φετινό όσκαρ σκηνοθεσίας ενισχύεται κι από το γεγονός ότι η Ζάο και η Φένελ έχουν κι άλλες υποψηφιότητες στην φετινή τελετή. Η πρώτη είναι επίσης υποψήφια για άλλα 3 (!) βραβεία ως παραγωγός, σεναριογράφος και μοντέρ ενώ η Φένελ από τις 5 συνολικά υποψηφιότητες του φιλμ οι 3 της ανήκουν καθώς εκτός του βραβείου σκηνοθεσίας, διεκδικεί και το βραβείο καλύτερης ταινίας και πρωτότυπου σεναρίου.

Documento Newsletter