Η όπερα συναντά τον κινηματογράφο στην ταινία «The Opera», των Νταβίντε Λιβερμόρε και Πάολο Τζεπ Κούκο που προβάλλεται σήμερα στη Λυρική Σκηνή.
Ο κινηματογράφος και η όπερα έχουν μακρόχρονη αλλά και στενή σχέση καθώς αμέτρητα είναι τα παραδείγματα των σκηνοθετών της μεγάλης οθόνης που βασίστηκαν στα πρωτογενή υλικά της όπερας, προκειμένου να ενισχύουν με ανάλογη αισθητική μεγαλοπρέπεια τα φροντισμένα καρέ τους. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα έχει δηλώσει με ενθουσιασμό την αδυναμία του στο μουσικό θέατρο και την αρχή του να σκηνοθετεί τις ταινίες του -που συχνά αποτελούν γκανγκστερικά ή πολεμικά έπη- «σαν να πρόκειται για άριες». Σήμερα, Σάββατο 15 Μαρτίου, παρουσιάζεται στην Λυρική Σκηνή η ταινία «The Opera», των Νταβίντε Λιβερμόρε και Πάολο Τζεπ Κούκο. Οι δύο διάσημοι στον κόσμο της όπερας σκηνοθέτες καταπιάνονται με τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, έργο που ήταν το πρώτο λιμπρέτο στην ιστορία της όπερας και δίνουν τους βασικούς ρόλους στο φημισμένο τενόρο Έργουιν Σροτ, στη σοπράνο Μάριαμ Μπατιστέλι, στον τενόρο Βαλεντίνο Μπούτσα αλλά και τους διάσημους σταρ του κινηματογράφου Βενσάν Κασέλ, Φανί Αρντάν, και Ρόσι ντε Πάλμα.
Η ταινία αρχίζει με έναν πυροβολισμό που καταστρέφει το όνειρο δύο ερωτευμένων τη μέρα του γάμου τους. Η μοίρα του Ορφέα και της Ευρυδίκης είναι σκληρή καθώς τη μέρα που θα επισφράγιζαν τον έρωτα τους, η Ευρυδίκη σκοτώνεται. Ο απαρηγόρητος Ορφέας θα επιχειρήσει να φέρει πίσω την αγαπημένη του από τον Άδη, πραγματοποιώντας ένα ταξίδι που δοκιμάζει την ένταση των συναισθημάτων του και τον φέρνει αντιμέτωπο με τους βαθύτερους φόβους του. Στο ταξίδι αυτό που η αγάπη θα δοκιμάσει να νικήσει το θάνατο αναδύονται μυστηριώδεις κόσμοι αλλά και μερικές από τα σπουδαιότερες άριες στην ιστορία της μουσικής.
Οι βραβευμένοι σκηνοθέτες όπερας Νταβίντε Λιβερμόρε και Πάολο Τζεπ Κούκο δουλεύουν μαζί εδώ και δέκα σχεδόν χρόνια. Τώρα πλέον, συνεργάζονται και ως κινηματογραφικοί σκηνοθέτες για να παρουσιάσουν μια νέα, συναρπαστική φόρμα, την όπερα-μιούζικαλ που αντλεί έμπνευση από ετερόκλητους καλλιτέχνες όπως ο Όφενμπαχ, ο Φελίνι, ο Κάφκα, ο Βισκόντι, ο Μπάρτον, ακόμη και ο Λούρμαν!
Η αφήγηση που ακολουθούν πειραματίζεται με νέες τεχνολογίες όπως εικονικά σετ και motion control προκειμένου να χτίσουν κόσμους βγαλμένους από ευφάνταστα όνειρα αλλά και τρομακτικούς εφιάλτες. Με τη βοήθεια των Πλάθιντο Ντομίνγκο και Φάμπιο Μπιόντι που εκτελούν χρέη μαέστρου, πειραματίζονται τολμηρά και στο μουσικό κομμάτι, μπολιάζοντας τη μουσική της όπερας με πιο σύγχρονα στοιχεία όπως η ραπ ή η ηλεκτρονική μουσική. Τα κοστούμια υπογράφει ο οίκος Dolce&Gabbana, η ομάδα του οποίου για πρώτη φορά δουλεύει για μια κινηματογραφική ταινία.
Το αποτέλεσμα είναι ένα σπάνιο υβρίδιο κινηματογράφου- όπερας που αποδεικνύει θριαμβευτικά τη διαχρονικότητα της μυθολογίας της όπερας. Όπως χαρακτηριστικά λένε οι σκηνοθέτες «η εποχή μας είναι εποχή υβριδικών δημιουργιών, όπου κάθε πτυχή της ζωής πρέπει να έρχεται αντιμέτωπη με τον εαυτό της, όπου κάθε καλλιτεχνικός κλάδος αναγκάζεται να χάσει τον αρχικό του προσδιορισμό για να κινηθεί προς ένα νέο μέλλον. Η δομή της ταινίας μας «παίζει» με τη λυρική και την κινηματογραφική τέχνη, δημιουργώντας μια εξαιρετικά ρευστή αφήγηση, που αρχικά αιωρείται σε έναν μη-χρόνο, μέχρι τη μεταμόρφωση κάθε χαρακτήρα και κάθε οπτικού σημείου σε ένα δράμα συναρπαστικής καθημερινότητας».
Η ταινία γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου σε ένα εικονικό σκηνικό, στα στούντιο Prodea Led στο Τορίνο, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην Ιταλία, προκειμένου να μπορέσει να συλλάβει εικαστικά, με τη βοήθεια των πιο σύγχρονων κινηματογραφικών τεχνολογιών, την ονειρική και οραματική πτυχή που χαρακτηρίζει την απόκοσμη πλοκή. «Το εικονικό σκηνικό αναμειγνύει τη μεταφυσική του Ντε Κίρικο με την ορθολογιστική αρχιτεκτονική, τα οπτικά πλάτη του Νέρβι με τη θεατρική σκηνογραφία, το σχέδιο του Μολίνο με την εξαιρετική ομορφιά των κοστουμιών των Dolce&Gabban» αναφέρουν οι συνσκηνοθέτες για την «ταινία που έχει σχεδιαστεί ώστε να μεγιστοποιήσει τον οραματικό χαρακτήρα της ιστορίας, για να την καταστήσει μια μεγάλη ονειρική τοιχογραφία που διασχίζει τον ποταμό Αχέροντα και φτάνει στο ξενοδοχείο Άδης, ανοίγοντας πόρτες που αποκαλύπτουν φαντασμαγορικούς κόσμους, διασχίζοντας τη σκοτεινή λίμπο της συνείδησής μας στην αναζήτηση του βαθύτερου νοήματος του έρωτα και του θανάτου».
Η «Όπερα» θα παιχτεί για 2 προβολές στις 15 Μαρτίου 2025 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και στις 27 Μαρτίου θα βγει στους κινηματογράφους σε διανομή «Rosebud.21» σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή.
Διαβάστε επίσης:
Ανασχηματισμός: Οι μεγάλοι χαμένοι – Πετάχτηκαν σαν την τρίχα από το ζυμάρι
Αρκαλοχώρι: Ζητούν από τους σεισμόπληκτους ΕΝΦΙΑ για υπό κατεδάφιση κτίρια – «Εξοργιστικό»
Τσελέντης: «Έκανα το καλό και έπεσα εγώ στο γιαλό» – Πήγε να σώσει γλάρο και κατέληξε με κατάγματα
Καιρός: Με σκόνη και 27 βαθμούς η Παρασκευή – Πότε έρχεται η «χειμωνιάτικη φωτοβολίδα» (LIVE)