Όποιος έχει τη (δημοσκοπική) μύγα, μυγιάζεται

Όποιος έχει τη (δημοσκοπική) μύγα, μυγιάζεται

Το Documento δημοσιεύει σήμερα μια μεγάλη δημοσκόπηση στην οποία υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία εκτός από την πρόθεση ψήφου.  Από την ώρα που δημοσιοποιήθηκαν στοιχεία της δημοσκόπησης και πριν καν κυκλοφορήσει η εφημερίδα, ξεκίνησε μια προσπάθεια υποτίμησης των ευρημάτων και κυρίως αποδόμησης της εταιρείας δημοσκόπησης και του πολιτικού επιστήμονα Γιάννη Σκλία.

Φυσικά το θέμα δεν ήταν ούτε η εταιρεία ούτε ο αναλυτής, αλλά το αποτέλεσμα. Γιατί στη δημοσκόπηση η διαφορά ΝΔ με ΣΥΡΙΖΑ είναι 4,6 %. Ούτε 9%, ούτε 13%, ούτε όσο τους καπνίσει. Την ίδια μέρα με εμάς, δύο ακόμη δημοσκοπήσεις βρίσκουν την ίδια διαφορά. Αλλά το θέμα είναι το Documento.

Επιλέξαμε για τη δημοσκόπηση μια νέα εταιρεία VOX POP, η οποία έχει κανονικά αδειοδοτηθεί, για ευνόητους λόγους. Γιατί το σύνολο σχεδόν των εταιρειών δημοσκοπήσεων έχουν αποδειχθεί αναξιόπιστες (αυτή είναι η πιο αθώα ερμηνεία) κατά την καταγραφή τάσεων μεγάλων μάλιστα γεγονότων . Είναι γνωστό πως στο δημοψήφισμα του Ιουλίου του 2015 παρουσίαζαν εντελώς ανάποδα τις τάσεις, ενώ «έβλεπαν» και κυβέρνηση της ΝΔ.

Προσπάθησαν να αποδομήσουν την εταιρεία με επιχειρήματα του τύπου δεν έχει ξανακάνει δημοσκόπηση ή ο επικεφαλής της είναι πρώην υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Κατ αρχήν η αξιοπιστία των εταιρειών δημοσκόπησης δεν είναι θέμα χρόνου λειτουργίας αλλά εργαλείων και φυσικά εντιμότητας. Αν ο χρόνος καθόριζε την αποτελεσματικότητα στην εύρεση της πρόθεσης ψήφου, τότε τα τελευταία 20 χρόνια οι γνωστές εταιρείες θα έπεφταν μέσα. Συστηματικά όμως κάνουν λάθος (για να χρησιμοποιήσουμε και πάλι την πιο αθώα εκδοχή). Η πολιτική τοποθέτηση των ανθρώπων που κάνουν την έρευνα επίσης δεν είναι καθοριστική για τα αποτελέσματά της. Εκτός αν κάνουμε την παραδοχή, πως οι έρευνες πειράζονται. Δηλαδή , αυτοί που προσάπτουν τις κατηγορίες, έχουν τη μύγα και μυγιάζονται, πειράζουν δηλαδή τις δημοσκοπήσεις και αυτό θεωρούν το φυσιολογικό για όλους. Άλλωστε πολλά από τα στελέχη των παραδοσιακών εταιρειών δημοσκοπήσεων, ήταν επισήμως σύμβουλοι πολιτικών αρχηγών και με τη λογική αυτή μάγειρες δημοσκοπήσεων. Πρέπει συνεπώς να απολογηθεί η ΝΔ γι αυτό και τη συστηματική παραπλάνηση και όχι μια εταιρεία που μόλις εμφανίστηκε, ε κύριε Θεοδωρικάκο;

Η έντονη αντίδραση είναι εμφανές πως συμβαίνει για δύο λόγους. Κατ αρχήν μια εταιρεία έγκυρη και αποφασισμένη να κινηθεί με fair play, μπαίνει στο χώρο των δημοσκοπήσεων και αλλάζει το στημένο παιχνίδι. Και δεύτερο, χαλάει την προσπάθεια να παγιωθεί η εικόνα που θέλει το μιντιακό σύστημα με τη διαφορά να είναι όσο εμφανίζουν ο εντιμότατος Θέμος και το Πρώτο Θέμα ή ο καθένας του ιδίου φυράματος.

Η δημοσκόπηση (η οποία μάλιστα δεν έχει ιδιαίτερα κολακευτικά στοιχεία για την κυβέρνηση αφού τη δείχνει να χάνει από το Μακεδονικό) είναι μια επιστημονική σφυγμομέτρηση από μία εταιρεία η οποία έχει καταθέσει τα στοιχεία της και έχει αδειοθετηθεί από το ΕΣΡ. Το αν είναι νέα, μάλλον είναι πλεονέκτημα, γιατί απέχει από αυτόν τον εσμό των δημοσκόπων που περιγελά ο κόσμος.

Η αντίδραση επιβεβαιώνει για μας πως κάναμε μια καλή επιλογή. Διαφορετικά δεν θα είχε ασχοληθεί κανένας και θα έμεναν στην ομοβροντία των άλλων δημοσκοπήσεων ενώ θα μας χάριζαν την πλήρη αγνόηση. Όχι μόνο δεν το έκαναν αλλά φοβούνται όσα καταγράφουμε. Το μόνο αποδεδειγμένο ως σήμερα είναι τα τραγικά λάθη των άλλων εταιρειών στην πρόβλεψη και όχι της εταιρείας που χρησιμοποιήσαμε εμείς για την οποία θα κρίνει η ιστορία. Θα συνεχίσουμε λοιπόν.

Documento Newsletter