Παγκόσμια αναγνώριση για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά και για τον τεχνικό κόσμο της χώρας μας, αποτελεί η βράβευση από την Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Μηχανικών (ASCE – American Society of Civil Engineers) του έργου μελέτης και κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα (Ολυμπία Οδός).
Η τελετή βράβευσης για το Μέγα Βραβείο του «εξοχότερου επιτεύγματος έργου πολιτικού μηχανικού» (OCEA-outstanding civil engineering achievement πραγματοποιήθηκε στις 14 Μαρτίου 2019 στην Ουάσιγκτον των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Η Ολυμπία Οδός συμπεριλήφθηκε στα πέντε (5) κορυφαία έργα που βραβεύτηκαν από τις 100 υποψηφιότητες που επιλέχθηκαν παγκοσμίως και αφορούν το σύνολο του φάσματος των έργων Πολιτικού Μηχανικού. Μάλιστα, ο αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού είναι το μοναδικό έργο ευρωπαϊκής χώρας, πλην Αμερικής, που απέσπασε τη συγκεκριμένη διάκριση.
«Η βράβευση του Έργου της μελέτης και κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα, ως ένα από τα πέντε δυσκολότερα και συνθετότερα τεχνικά έργα στο κόσμο, αποτελεί εξαιρετική τιμή για την Ελλάδα και τους Έλληνες Μηχανικούς που κατά κύριο μέρος μελέτησαν και κατασκεύασαν αυτό το εξαιρετικά περίπλοκο έργο. Η ολοκλήρωση του, με πλήθος σύνθετων κατασκευών (σήραγγες, γέφυρες καθώς και εξαιρετικά πολύπλοκα γεωτεχνικά έργα αντιστήριξης) σε μία ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή, όπως η νότια ακτή του Κορινθιακού Κόλπου αλλά και με πλήθος αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν και αναδείχθηκαν, ήταν μια πολύ σημαντική πρόκληση για το Υπουργείο Υποδομών. Μία πρόκληση, στην οποία οι Μηχανικοί και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία και συνέπεια», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, με αφορμή τη μεγάλη αυτή διάκριση.
Στην τελετή βράβευσης το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκπροσώπησε ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών κ. Γιάννης Καρνέσης και την Παραχώρηση ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού κ. Παναγιώτης Παπανικόλας.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα έργα που βραβεύτηκαν, αποτελούν υψηλού επιπέδου κατασκευές, ιδιαιτέρων τεχνικών καινοτομιών, και, πλην της Ολυμπίας Οδού, έχουν κατασκευαστεί στις Η.Π.Α Η βράβευση με αλφαβητική σειρά και τα έργα είναι τα εξής:
1. 150 North Riverside, Chicago:
Πρόκειται για έναν ουρανοξύστη 54 ορόφων στην περιοχή του Σικάγο που κατάφερε σε μία πολύ δύσκολη τεχνικά περιοχή να χτιστεί χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνικών καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένου ενός δομικού συστήματος από σκυρόδεμα τρεις φορές στενότερο από αυτό ενός τυπικού κτιρίου γραφείων.
2. Νέο Δικαστήριο ΗΠΑ, Λος Άντζελες (LA) :
Βρίσκεται στη γειτονιά του Πολιτικού Κέντρου του Λος Άντζελες, το κτίριο των 10 ορόφων περιλαμβάνει 24 αίθουσες δικαστηρίων και 32 δικαστικούς θαλάμους. Ο σχεδιασμός ενσωματώνει τόσο κλασικά όσο και μοντέρνα στοιχεία, με παραδοσιακά υλικά, όπως ο ασβεστόλιθος που χρησιμοποιείται με νέους, καινοτόμους τρόπους, ένας από τους οποίους είναι ένα concept “floating cube” που προβάλλει τον όγκο του γυαλιού πάνω από την πέτρινη βάση του.
3. OARS-OSIS, Σήραγγα αποχέτευσης, Columbus Ohio:
Με έξι μέτρα διάμετρο και μήκος 7,1χλμ, η νέα σήραγγα OARS εξελίσσει το υπάρχον αποχετευτικό αποχετευτικό σύστημα Olentangy-Scioto που είναι 82 ετών. Χτισμένο περίπου 55 μέτρα κάτω από το κέντρο του Κολόμπους, με κόστος 370 εκατομμυρίων δολαρίων, το έργο είναι το μεγαλύτερο έργο βελτίωσης υποδομών στην ιστορία της πόλης.
4. Αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός, Βόρεια Πελοπόννησος, Ελλάδα:
Χρειάστηκε περισσότερη από μια δεκαετία εργασίας, αλλά ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της Ελλάδας – παλαιότερα γνωστός ως «Ο δρόμος του θανάτου» – αντικαταστάθηκε με την Ολυμπία Οδό. Ο σχεδιασμός του εκτός από την παράλληλη κυκλοφορία σε όλο σχεδόν το μήκος της κατασκευής (120 χλμ) έπρεπε να συνυπολογίσει την εξαιρετικά σεισμική βόρεια ακτή της Πελοποννήσου, καθώς και αρχαιολογικούς χώρους σε μια περιοχή που κατοικήθηκε από το 5.000 π. Χ.
5. Πρόγραμμα αντικατάστασης οδοστρώματος – Γέφυρα Off-Ramp προς Βορρά, στο Σιάτλ:
Η εν λόγω γέφυρα είναι η πρώτη στον κόσμο που είναι κατασκευασμένη με δύο κίονες που έχουν σχεδιαστεί, για να κάμπτονται κατά τη διάρκεια σεισμικών δονήσεων και στη συνέχεια να επιστρέφουν στη θέση τους, για να παραμείνουν λειτουργικοί. Το έργο βασίστηκε στην έρευνα από το εργαστήριο μηχανικής σεισμού του Πανεπιστημίου Nevada-Reno με τη χρήση νικελίου και τιτανίου, που περιβάλλεται από ένα τσιμεντοειδές σύνθετο υλικό.