Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε το Υπουργείο Εσωτερικών το σχέδιο νόμου για τον Κλεισθένη1, όπως έχει ονομαστεί η πρώτη αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρόκειται για τις αλλαγές στη δομή και τον τρόπο λειτουργίας δήμων και περιφερειών, που είχε προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων, προτού καν ολοκληρωθεί η επεξεργασία του και δημοσιοποιηθεί.
Για δεκαπέντε ημέρες (έως τις 14 Μαΐου 2018) θα βρίσκεται ανοιχτή σε βελτιώσεις και στη βάσανο του δημόσιου διαλόγου η πρόταση της κυβέρνησης για την απλή αναλογική ως πάγιου εκλογικού συστήματος στην τοπική διοίκηση, μαζί με τις υπόλοιπες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄και Β΄βαθμού.
Το ογκώδες σχέδιο νόμου που κατέθεσε σήμερα το απόγευμα προς διαβούλευση ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης περιλαμβάνει 237 άρθρα στις 327 σελίδες του και έχει τίτλο : «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης –Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής –Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».
Ως προς το εκλογικό σύστημα για τους δήμους, ορίζεται ότι το σύνολο των εδρών του δημοτικού συμβουλίου κατανέμεται στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στον α’ γύρο. Όπως έχει γράψει το «Documento» (22/4/2018), προβλέπεται επανάληψη της ψηφοφορίας για την εκλογή δημάρχου, εάν κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των έγκυρων ψηφοδελτίων, ορίζεται ότι το σύνολο των εδρών του δημοτικού συμβουλίου κατανέμεται στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στον α’ γύρο.
Δήλωση Κώστα Πουλάκη στο documentonews.gr
O Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Εσωτερικών Κώστας Πουλάκης, μιλώντας στο Documento, επεσήμανε τα εξής: «Ο «Κλεισθένης Ι», που τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, προέκυψε μέσα από μία ανοιχτή και ισότιμη συζήτηση με τους αυτοδιοικητικούς φορείς επί δύο και πλέον χρόνια. Πρόκειται για το επιστέγασμα μιας πλειάδας πρωτοβουλιών της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, με τις οποίες αποκαταστήσαμε αδικίες και δώσαμε στους ΟΤΑ κάθε εφικτή ενίσχυση σε θεσμούς, δομές, πόρους και ανθρώπινο δυναμικό. Πρωτοβουλίες που μιλούν για μας και αποδεικνύουν έμπρακτα τις προθέσεις μας.
Πυρήνας της μεταρρύθμισης είναι, σαφέστατα, η απλή αναλογική και η εισαγωγή και ενίσχυση των θεσμών άμεσης συμμετοχής, κάνοντας μια δημοκρατική τομή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, το νομοσχέδιο, ωστόσο, περιλαμβάνει μία πλειάδα ρυθμίσεων, με τις οποίες μπαίνουν οι βάσεις μιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης πιο αποτελεσματικής και διαφανούς, με πρωταγωνιστικό ρόλο, όχι μόνο στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά συνολικά στην πολιτική και οικονομική ζωή του τόπου. Θα έλεγα ότι, αν ο «Καλλικράτης» σηματοδότησε την είσοδο στη μνημονιακή εποχή, ο «Κλεισθένης Ι» αποτελεί το προοίμιο της μετάβασης της χώρας στη νέα, μεταμνημονιακή περίοδο».
Στις 13 Οκτωβρίου 2019 οι εκλογές
Οι εκλογές σε Δήμους και Περιφέρειες θα διεξάγονται τη δεύτερη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου, κάθε τέταρτο έτος (κάθε 4 χρόνια δηλαδή και όχι κάθε πέντε, όπως ίσχυε ως σήμερα).
Στο σχέδιο νόμου σημειώνεται ότι για την πρώτη εφαρμογή του ΚλεισθένηΙ , ο α΄ γύρος της εκλογικής διαδικασίας θα διεξαχθεί την 13η Οκτωβρίου 2019 και η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Ιανουαρίου 2020. Η τρέχουσα δημοτική περίοδος παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019 και η θητεία των δημοτικών αρχών λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες.
Παράλληλα, ορίζεται ότι δικαίωμα να εκλέγουν τις δημοτικές και περιφερειακές αρχές έχουν επίσης οι πολίτες των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους.
Πάντως, στο σχέδιο νόμου σημειώνεται ότι η αναλογική κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στον α’ γύρο, γίνεται ως εξής:
Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν, σε όλα τα εκλογικά τμήματα δήμου, αθροιστικά όλοι οι συνδυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού διαιρείται στη συνέχεια με το εκλογικό μέτρο και καθένας τους καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο και το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης.
Εάν οι έδρες που καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που συμμετέχουν στην κατανομή με την προηγούμενη διαδικασία είναι λιγότερες από τις προς διάθεση, όσες απομένουν κατανέμονται ανά μία μεταξύ όλων των συνδυασμών, είτε έλαβαν έδρα κατά το προηγούμενο εδάφιο είτε όχι, ανάλογα με τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπά τους.
Εάν οι συνδυασμοί αυτοί ή μερικοί από αυτούς έχουν ίσο αριθμό αχρησιμοποίητων υπολοίπων, διεξάγεται κλήρωση.
Εάν μετά την κατανομή των εδρών με βάση τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα παραμένουν αδιάθετες έδρες, κατανέμονται ανά μία, ανάλογα με το συνολικό αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων του συνδυασμού.
Σε περίπτωση ίσου αριθμού έγκυρων ψηφοδελτίων δύο ή και περισσότερων συνδυασμών, διενεργείται μεταξύ τους κλήρωση από το αρμόδιο δικαστήριο.
Σε περίπτωση που έχει ανακηρυχθεί ένας μόνο συνδυασμός υποψηφίων, ο δήμαρχος εκλέγεται από το μοναδικό συνδυασμό. Οι πρώτοι κατά σειρά σε σταυρούς προτίμησης, και μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, εκλέγονται τακτικοί και οι υπόλοιποι αναπληρωματικοί σύμβουλοι.
Ως προς την εκλογή δημοτικών αρχών ορίζεται ότι:
Εάν κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των έγκυρων ψηφοδελτίων, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την επόμενη Κυριακή (β’ γύρος), ανάμεσα μόνο στους υποψήφιους δημάρχους των δύο συνδυασμών που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους.
Επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος δήμαρχος και ο συνδυασμός του που συγκέντρωσε στην επαναληπτική ψηφοφορία την απόλυτη πλειοψηφία ολόκληρου του αριθμού των έγκυρων ψηφοδελτίων.
Εάν στην επαναληπτική ψηφοφορία οι δύο συνδυασμοί ισοψηφήσουν, το αρμόδιο πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση για την ανάδειξη του επιτυχόντος συνδυασμού.
Σε περίπτωση ισοψηφίας στην πρώτη θέση κατά την αρχική ψηφοφορία (α’ γύρος) δύο ή περισσότερων συνδυασμών, στην επαναληπτική ψηφοφορία μετέχουν οι υποψήφιοι δήμαρχοι όλων των συνδυασμών που ισοψήφησαν στην πρώτη θέση. Η παράγραφος αυτή εφαρμόζεται και στην περίπτωση που στην αρχική ψηφοφορία (α’ γύρος) μετείχαν μόνο δύο συνδυασμοί που ισοψήφισαν.
Σε περίπτωση ισοψηφίας στη δεύτερη θέση κατά την αρχική ψηφοφορία δύο ή περισσότερων συνδυασμών, στην επαναληπτική μετέχουν ο υποψήφιος δήμαρχος του πρώτου σε αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων συνδυασμού και οι υποψήφιοι δήμαρχοι των συνδυασμών που ισοψήφησαν στη δεύτερη θέση.
Στις περιπτώσεις των παραγράφων 2 και 3, επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος δήμαρχος και ο συνδυασμός του που έλαβαν στην επαναληπτική ψηφοφορία τη σχετική πλειοψηφία.
Εάν στην ψηφοφορία αυτή ισοψηφήσουν δύο υποψήφιοι δήμαρχοι, το αρμόδιο δικαστήριο διενεργεί κλήρωση για την ανάδειξη του επιτυχόντος δημάρχου και του συνδυασμού του.
Όλοι οι τακτικοί και αναπληρωματικοί σύμβουλοι εκλέγονται με βάση την πρώτη ψηφοφορία (α’ γύρος), σύμφωνα με τους σταυρούς προτίμησης που έλαβε καθένας στην ψηφοφορία αυτή, όπως ορίζεται στα επόμενα άρθρα.
Η επαναληπτική ψηφοφορία (β’ γύρος) γίνεται στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους δικαστικούς αντιπροσώπους και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων.
Αντίστοιχες είναι οι προβλέψεις και για την αναλογική κατανομή των εδρών του περιφερειακού συμβουλίου και την εκλογή περιφερειακών αρχών.
Δείτε όλο το σχέδιο νόμου:
https://www.documentonews.gr/filegrid/2018/04/27/5ae365d4cd3a183bf63b6ea3.pdf