Με πτώση εσόδων κατά 10%, οφειλόμενη κατά κύριο λόγο στην υποχώρηση των τιμών της ενέργειας, αλλά και με άνοδο των εσόδων από τις κατασκευές, αυξημένα κέρδη προ φόρων και νέο ρεκόρ ανεκτέλεστου ύψους 5,3 δισ. ευρώ έκλεισε το 2023 για τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ετήσιες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για το 2023, τα συνολικά έσοδα του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 3.499,2 εκατ. ευρώ έναντι 3.938,3 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους. Η μείωση προήλθε από τον τομέα παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο οποίος απέδωσε έσοδα 1.960,9 εκατ. ευρώ έναντι 2.897,3 εκατ. πέρσι, λόγω της υποχώρησης των τιμών ενέργειας.
Σε αντιδιαστολή με την πτώση των εσόδων από την ενέργεια, τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 1.413,3 εκατ. ευρώ έναντι 1.024,2 εκατ. της προπέρσινης χρονιάς, ενώ τα έσοδα από τις παραχωρήσεις αυξήθηκαν στα 227,5 εκατ. ευρώ έναντι 202 εκατ. πρόπερσι, λόγω της αύξησης της κίνησης στη Νέα και την Κεντρική Οδό και της έναρξης της εμπορικής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο.
Αυξημένη επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους
Η λειτουργική κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 585,5 εκατ. ευρώ έναντι 661,8 εκατ. το 2022, με το περιθώριο να παραμένει σταθερό στο 16,7%, ενώ τα κέρδη προ φόρων κινήθηκαν ανοδικά, φτάνοντας τα 268,5 εκατ. ευρώ έναντι 243,3 εκατ. το 2022. Η διοίκηση ανακοίνωσε ότι θα δώσει επιστροφή κεφαλαίου 0,25 ευρώ ανά μετοχή, αυξημένη κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Το ανεκτέλεστο στον κατασκευαστικό τομέα, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν ίδιες επενδύσεις, ανήλθε στα επίπεδα-ρεκόρ των 5,3 δισ. ευρώ.
Γεγονός της περασμένης χρονιάς για τη ΓΕΚ Τέρνα υπήρξε ωστόσο η ανακήρυξή της σε προτιμητέο επενδυτή για την επόμενη σύμβαση, 25ετούς διάρκειας, της γνωστής ως «χρυσοφόρου όρνιθας των παραχωρήσεων» Αττικής Οδού.
Αττική, Εγνατία και ΒΟΑΚ
Οι υπογραφές στη σύμβαση για την Αττική Οδό αναμένονται εντός του 2024 και σε συνδυασμό με την υπογραφή της σύμβασης για την Εγνατία που ολοκληρώθηκε μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 και την επικράτηση του ομίλου στον διαγωνισμό για την 35ετή παραχώρηση του βόρειου οδικού άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) καθιστούν από φέτος τη ΓΕΚ Τέρνα απόλυτη κυρίαρχο του κλάδου των οδικών παραχωρήσεων, που υπόσχεται υψηλές, μακροχρόνιες και ασφαλείς ταμειακές ροές.
Ουσιαστικά πλέον η ΓΕΚ Τέρνα θα αποκτήσει σύντομα την Αττική Οδό, τους άξονες Αθήνα – Σκάρφεια – Ράχες, Λαμία – Καλαμπάκα, Ιωάννινα – Αντίρριο, την Εγνατία, το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο – Χερσόνησος, ενώ συμμετέχει και στην Ολυμπία Οδό.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές για το 2024, ο όμιλος τόνισε πως αναμένει ενίσχυση όλων των μεγεθών του λόγω της έναρξης λειτουργίας της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και της έναρξης των παραχωρήσεων της Εγνατίας και της Αττικής Οδού, ενώ πρόσθεσε ότι σε ορίζοντα πενταετίας, βάσει υπολογισμών μόνο επί των συμβάσεων που έχει αναλάβει μέχρι σήμερα, αναμένει διπλασιασμό όλων των μεγεθών του και λειτουργικά κέρδη ύψους 1,2 δισ. ευρώ.