Οι οικονομικοί δείκτες και ειδικά η κατανάλωση καυσίμων αποδεικνύουν την αποτυχία των κυβερνητικών μέτρων.
Από την πρώτη μέρα του δεύτερου lockdown, στις αρχές Νοεμβρίου, το κυρίαρχο θέμα συζήτησης μεταξύ των πολιτών ήταν ότι αυτό δεν είναι lockdown. Τώρα έρχεται μια ανάλυση του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) να καταδείξει με ακριβείς αριθμούς, προερχόμενους από την κατανάλωση καυσίμων, ότι στο δεύτερο lockdown οι πολίτες δεν πίστεψαν τον ανέμελο πρωθυπουργό, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη διαφορά στην κατανάλωση καυσίμων μεταξύ του Απριλίου (οπότε καταγράφηκε μείωση της κατανάλωσης της αμόλυβδης βενζίνης κατά 56%) και των μηνών Νοεμβρίου (μείωση μόλις 30%) και Δεκεμβρίου (μείωση μόλις 38%)…
Ανέμελα φέρνει την καταστροφή
Μέσα από τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που αφορούν την κατανάλωση καυσίμων ο ερευνητής του ΚΕΠΕ Β. Λυχναράς φώτισε το μέγεθος της κυβερνητικής αποτυχίας. Από την κατανάλωση της αμόλυβδης βενζίνης (ως επί το πλείστον το καύσιμο για τα αυτοκίνητα που δεν κινούνται για επαγγελματικούς λόγους) καταδεικνύεται ότι οι πολίτες τη δεύτερη φορά δεν πίστεψαν την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το αποτέλεσμα ήταν τον μήνα Νοέμβριο να καταγραφεί διαφορά της κατανάλωσης της τάξης του 26% σε σχέση με τον επιτυχημένο σε υγειονομικό επίπεδο Απρίλιο, ενώ τον Δεκέμβριο ήταν ανάλογη η διαφορά, όμως τελικά έκλεισε στο 18% αφού προς το τέλος του μήνα είχαμε το άνοιγμα για τη χριστουγεννιάτικη αγορά.
Είχε προηγηθεί ασφαλώς ο ορυμαγδός κυβερνητικής ανεμελιάς:
• Στις 25 Απριλίου το φορτηγό της Άλκηστη Πρωτοψάλτη, όταν όλοι οι πολίτες «απόλαυσαν» τον πρωθυπουργό εν μέσω συνωστισμού να χαιρετά την ανεβασμένη στο φορτηγό αοιδό.
• Στις 14 Μαΐου το πάρτι του δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη και ο συνωστισμός στην πλατεία Ομονοίας.
• Η καλοκαιρινή φωτογραφία του ανέμελου πρωθυπουργού με μάσκα κατεβασμένη στο πιγούνι, εντός πλοίου, να συνομιλεί με δημοσιογράφο που δεν φορούσε μάσκα.
• Η καλοκαιρινή φωτογραφία του Σωτήρη Τσιόδρα από την Επίδαυρο στην οποία ο ίδιος φορούσε μάσκα, ενώ η σύζυγός του δίπλα του όχι.
• Το άνοιγμα του τουρισμού χωρίς τεστ Covid για τους τουρίστες που εισέρχονταν στη χώρα.
• Η αμφισημία του κολλάει – δεν κολλάει (π.χ. κολλάει σε γάμους με 20 καλεσμένους αλλά δεν κολλάει στις σχολικές τάξεις των 25 μαθητών, κάτι για το οποίο ο ειδικός Γκίκας Μαγιορκίνης προσπάθησε να μας πείσει με σχεδιαγράμματα).
• Οι απίθανες απόψεις (και του καθηγητή Τσιόδρα) ότι ο SARSCoV-2 δεν κολλάει στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ).
• Η φωτογραφία της 29ης Νοεμβρίου στην Πάρνηθα, όπου ο πρωθυπουργός έκανε ποδηλατάδα και φωτογραφιζόταν χωρίς μάσκα και χωρίς τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων με παρανομούντες μοτοσικλετιστές (στον εθνικό δρυμό απαγορεύεται το μοτοκρός).
Όλα αυτά κατά το δεύτερο lockdown, το οποίο συνεχίζεται ανελλιπώς, καθώς η κυβέρνηση καταγράφοντας άλλη μία αποτυχία αποφάσισε να κάνει την οικονομία ακορντεόν και την κοινωνία λάστιχο, δίνοντας στους πολίτες το λάθος μήνυμα. Ενώ λοιπόν τον μήνα Απρίλιο είχαμε πτώση της κατανάλωσης αμόλυβδης βενζίνης κατά 56%, τον Νοέμβριο είχαμε πτώση μόλις 30% και τον Δεκέμβριο 38%, σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων από το ΚΕΠΕ. Μάλιστα αυτό συνέβη ενώ τον μήνα Απρίλιο είχε καταβαραθρωθεί η τιμή της αμόλυβδης λόγω της παγκόσμιας κρίσης που προκάλεσε η πανδημία.
Ειδικότερα, την περίοδο εφαρμογής των αυστηρών μέτρων περιορισμού των μετακινήσεων για την αντιμετώπιση του πρώτου κύματος της πανδημίας η μείωση στην κατανάλωση ήταν πολύ εντονότερη. Μάλιστα η ελάχιστη μηνιαία κατανάλωση του έτους καταγράφεται τον μήνα Απρίλιο. Ωστόσο η πτώση της κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη ήταν μεγαλύτερη σε σύγκριση με αυτήν του πετρελαίου κίνησης. Εκτιμάται ότι βασική αιτία γι’ αυτό ήταν ότι κατά τη διάρκεια εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων ενισχύθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι παραδόσεις των προϊόντων και συνεπώς συγκρατήθηκε σε κάποιον βαθμό η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης, που συνδέεται περισσότερο και με επαγγελματική χρήση. Φαίνεται λοιπόν ότι η σημαντική πτώση των τιμών τους πρώτους μήνες του έτους δεν ήταν ικανή να ενισχύσει τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης, καθώς τα περιοριστικά μέτρα είχαν πολύ ισχυρότερη επίδραση.
Απώλειες μισού δισ. ευρώ για το κράτος
Είναι γνωστό ότι το κράτος έχει επιβάλει ασφυκτική φορολογία στα καύσιμα (μέχρι το τέλος του 2020 ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ήταν 0,7 ευρώ/λίτρο βενζίνης, ενώ πλέον από το 2021 πληρώνουμε και 0,3 ευρώ/λίτρο βενζίνης ως πράσινο τέλος). Έτσι η κυβερνητική αποτυχία να περιορίσει την κίνηση έφερε μείωση της ετήσιας κατανάλωσης αμόλυβδης βενζίνης κατά 16,9% (από 3.053 χιλ. χιλιόλιτρα το 2019 σε 2.536 χιλ. χιλιόλιτρα το 2020). Αντίστοιχα η ετήσια κατανάλωση πετρελαίου κίνησης μειώθηκε κατά 9,2%, από 3.530 χιλ. χιλιόλιτρα το 2019 σε 3.205 χιλ. χιλιόλιτρα το 2020. Αυτή η κατάσταση επέφερε βέβαια και μείωση των κρατικών εσόδων. Συγκεκριμένα, τα έσοδα από τον ΕΦΚ στην αμόλυβδη βενζίνη μειώθηκαν κατά 362 εκατ. ευρώ, από 2,14 δισ. ευρώ το 2019 σε 1,78 δισ. ευρώ το 2020. Επίσης τα έσοδα από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης μειώθηκαν κατά 133 εκατ. ευρώ, από 1,45 δισ. ευρώ το 2019 σε 1,31 δισ. ευρώ το 2020. Συνεπώς καταγράφηκε συνολική μείωση 495 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ΕΦΚ από τα υγρά καύσιμα κίνησης το 2020.