Ένα μεγάλο ποσοστό των Βρετανών αναμένεται να αναγκαστεί να κόψει τις εξόδους για φαγητό, τις διακοπές και άλλα ψυχαγωγικά αγαθά το επόμενο έτος εξαιτίας του υψηλού κόστους της διαβίωσης στη χώρα.
Ανησυχία για το κόστος των βασικών αγαθών
Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG, το 61% των ερωτηθέντων εξέφρασε την ανησυχία του για το κόστος των βασικών αγαθών -όπως φαγητό, ρεύμα, καύσιμα, στεγαστικά δάνεια και ενοίκια- και το πώς αυτό πιθανότατα θα τους εμποδίσει από το να ξοδέψουν χρήματα σε πολυτέλειες.
Ο πληθωρισμός έχει ξεπεράσει το 10% πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 1980, με πολλά νοικοκυριά στη Βρετανία να έχουν σφίξει το ζωνάρι για να ανταπεξέλθουν στο αυξανόμενο κόστος του ρεύματος και του αερίου, καθώς και των τιμών των αγαθών του καθημερινού καλαθιού. Η Τράπεζα της Αγγλίας προειδοποίησε το φθινόπωρο ότι η χώρα οδεύει για μια μακροχρόνια ύφεση, με τις προβλέψεις να αναφέρουν ότι ο πληθωρισμός θα έχει μειώσει 7% το πραγματικό εισόδημα μέσα σε δύο χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2024, εξαλείφοντας όποια στοιχεία ανάπτυξης είχαν δημιουργηθεί τα προηγούμενα οκτώ χρόνια.
Υπογραμμίζοντας τον άνισο αντίκτυπο για ορισμένες οικογένειες, η έρευνα της KPMG έδειξε ότι ένας στους 10 ενήλικες δεν είχε αποταμιεύσεις. Μόνο το 4% δήλωσε ότι θα είναι σε θέση να αυξήσει τα επίπεδα δαπανών σε μη βασικά αγαθά το 2023, ενώ το ένα τέταρτο θα παραμείνει στο επίπεδο του 2022.
Ιδιαίτερο πλήγμα στα χαμηλά εισοδήματα
Από αυτούς που έκαναν αποταμιεύσεις, το 43% είπε ότι τις χρησιμοποιούσε για να βοηθήσει στην κάλυψη βασικών δαπανών. Αυτό αυξάνεται σε περισσότερο από 80% μεταξύ ορισμένων ομάδων νοικοκυριών χαμηλού εισοδήματος, αναδεικνύοντας το δυσανάλογο αντίκτυπο του κόστους διαβίωσης για τις φτωχότερες οικογένειες.
Ένας στους 10 καταναλωτές τόνισε την ανησυχία του για τους λογαριασμούς ενέργειας μετά τον Απρίλιο, όταν η κυβέρνηση αναμένεται να μειώσει το ποσό της στήριξης που διατίθεται στις οικογένειες, αυξάνοντας το ανώτατο όριο που μπορούν να χρεώσουν οι εταιρείες ενέργειας από £2.500 σε £3.000 για ένα τυπικό νοικοκυριό. Οι καταναλωτές ανέφεραν επίσης το τέλος των συμφωνιών για στεγαστικά δάνεια ορισμένου χρόνου, καθώς και τα στεγαστικά δάνεια με κυμαινόμενο επιτόκιο, ως εμπόδια στις δαπάνες τους.
Η έρευνα έδειξε επίσης ότι το ένα τρίτο των καταναλωτών σχεδιάζει να αγοράσει περισσότερα προϊόντα δικής τοπικής επωνυμίας το 2023, ενώ το ένα τρίτο αναμένεται να αγοράσει λιγότερα προϊόντα συνολικά. Οι πιο συνηθισμένοι τομείς για εξοικονόμηση χρημάτων σε προαιρετικές δαπάνες ήταν το φαγητό έξω (46%), ακολουθούμενοι από ρούχα (42%) και φαγητό απ’έξω (42%).