Οι ταινίες της εβδομάδας: Το «Σεντ Ομέρ» είναι ένα επίκαιρο δράμα

Οι ταινίες της εβδομάδας: Το «Σεντ Ομέρ» είναι ένα επίκαιρο δράμα

Το πέρασμα της Αλίς Ντιόπ από τo χώρο του ντοκιμαντέρ στις ταινίες μυθοπλασίες γίνεται με ένα λιτό αλλά διεισδυτικό πολιτικοκοινωνικό δράμα που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.

Σεντ Ομέρ (Saint Omer) (***1/2)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2023 (122)

Σκηνοθεσία: Αλίς Ντιόπ

Πρωταγωνιστούν: Καϊζέ Καγκαμέ, Γκουσλαζί Μαλαντά, Βαλερί Ντρεβίλ

Σε δικαστήριο της γαλλικής πόλης Σεντ Ομέρ πραγματοποιείται η δίκη μιας νέας γυναίκας από την Σενεγάλη, της Λοράνς, που κατηγορείται για το θάνατο της δεκαπέντε μηνών κόρη της. Καθώς η διαδικασία προχωρά, οι καταθέσεις της κατηγορούμενης αλλά και  των μαρτύρων δίνουν αναπάντεχη τροπή στην υπόθεση. Τη δίκη παρακολουθεί με ζωηρό ενδιαφέρον η συγγραφέας Ραμά που βλέπει πολλά στοιχεία από τη δική της ζωή στην ιστορία της Λοράνς.

Το βραβευμένο με τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας «Σεντ Ομέρ» είναι ένα ευαίσθητο και πολύπλοκο ανθρώπινο δράμα που χρησιμοποιεί το πρόσχημα του δικαστικού θρίλερ για να μεταφέρει τα ψαγμένα μηνύματα του (το ζήτημα της γυναικείας ταυτότητας, τα στερεότυπα της πατριαρχίας, ο κοινωνικός και φυλετικός ρατσισμός) στο θεατή. Κυρίως όμως η Ντιόπ επιδιώκει να θίξει το ζήτημα της μητρότητας με αναπάντεχες, ρηξικέλευθες θέσεις («με έναν τρόπο εμείς οι γυναίκες είμαστε όλες τέρατα αλλά είμαστε εντελώς ανθρώπινα τέρατα») που «πατούν» στην τραγική ιστορία της Φαμπιέν Καμπού που συντάραξε τη Γαλλία το 2016. Η σκηνοθέτρια αντιστέκεται σθεναρά στο μελό και μοιράζει την αφήγηση μεταξύ Ραμά και Λοράνς, προκειμένου όχι μόνο να κάνει πιο επιδέξια και στρωτή τη γραφή της (εύστοχες αναφορές στο έργο και τη ζωή της Μαργκερίτ Ντιράς) αλλά και για να μας δώσει δεξιοτεχνικά τις δύο όψεις του ίδιου γυναικείου νομίσματος. Η σύγχρονη Μήδεια αναζητά με ειλικρίνεια αλλά και απόκοσμη ψυχραιμία τα αίτια που την οδήγησαν στο στυγερό έγκλημα ενώ η ανήσυχη συγγραφέας σε ρόλο παρατηρητή ψάχνει τις απαντήσεις που θα την λυτρώσουν από τους δικούς της δαίμονες.

Άρρηκτος δεσμός (Guy Ritchie’s The Covenant) (**1/2)

Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (123)

Σκηνοθεσία: Γκάι Ρίτσι Πρωταγωνιστούν:

Τζέικ Τζίλενχαλ, Νταρ Σαλίμ, Αλεξάντερ Λούντβικ

Ο αμερικανός λοχίας Τζον Κίνλι συνεργάζεται στο Αφγανιστάν με τον ντόπιο διερμηνέα Αχμέντ αλλά η δράση τους γίνεται αντιληπτή από τους Ταλιμπάν.

Είναι η πρώτη φορά που ο Γκάι Ρίτσι καταπιάνεται με το είδος της πολεμικής περιπέτειας. Η γραφή του βρετανού «κεντάει» στο κομμάτι του κλιμακούμενου σασπένς και της αμείωτης δράσης με τις δοκιμασίες των δύο αντρών – και τον κλοιό να στενεύει γύρω τους- να θυμίζουν το παιχνίδι της  γάτας και του ποντικού. Όμως δεν αποφεύγονται τα γνώριμα τσιτάτα περί ηρωισμού, καθήκοντος και χρέους με τα απαραίτητα δραματικά συνοδευτικά.

Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Ντ’ Αρτανιάν (Les Τrois Μousquetaires: D’Artagnan) (**1/2)

Περιπέτεια εποχής διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (121)

Σκηνοθεσία: Μαρτάν Μπουρμπουλόν

Πρωταγωνιστούν: Φρανσουά Σιβίλ, Βενσάν Κασέλ, Ρομέν Ντουρίς, Πίο Μαρμάι, Εύα Γκριν

Ο φτωχός επαρχιώτης Ντ’ Αρτανιάν ονειρεύεται να γίνει ένας από τους Σωματοφύλακες του Λουδοβίκου 13ου ο οποίος βλέπει το θρόνο του να απειλείται από εσωτερικές (οι καθολικοί ευγενείς) και εξωτερικές (Αγγλία) δυνάμεις.

Η ταινία του Μαρτάν Μπουρμπουλόν («Άιφελ») θεωρείται ως η γαλλική απάντηση στα χολιγουντιανά μπλοκμπάστερ. Εντυπωσιακή καλλιτεχνική διεύθυνση, πλούτος παραγωγής σε όλα τα επίπεδα, άφθονη δράση με πρωταγωνιστές μεγάλα ονόματα του γαλλικού σινεμά και ιστορικό ενδιαφέρον (το 1641 η αντιπαλότητα Καθολικών και Προτεσταντών κορυφώνεται). Όμως η επιλογή του άχρωμου Φρανσουά Σιβίλ στο ρόλο του Ντ’ Αρτανιάν είναι ένα σοβαρό μειονέκτημα για τη νέα και φιλόδοξη μεταφορά του κλασικού μυθιστορήματος του Αλέξανδρου Δουμά.

Πέρα από τον τοίχο (Beyond the wall) (**1/2)

Δραματική ιρανικής παραγωγής 2023 (126)

Σκηνοθεσία: Βαΐντ Τζαλιλβάντ Πρωταγωνιστούν: Ναβίντ Μοχαμαντζάντεχ, Αμίρ Αγκάι, Ντιάνα Χαμπίμπι

Ο τυφλός Αλί που ζει μόνος επιχειρεί να αυτοκτονήσει στο διαμέρισμα του αλλά δεν τα καταφέρνει. Λίγες στιγμές αργότερα μια γυναίκα που καταδιώκεται από την ιρανική αστυνομία κρύβεται εκεί.

Ο Βαΐντ Τζαλιλβάντ («Περίπτωση Συνείδησης») αναπαράγει με ακρίβεια – αν και όχι δίχως προβλήματα- τα γνώριμα στοιχεία του περίφημου ιρανικού σινεμά. Η σύνδεση του ψυχολογικού στοιχείου με την πολιτική ματιά στην προσωπική ιστορία του Αλί, υπογραμμίζει την παραβίαση των ανθρώπινων δικαιωμάτων από το ιρανικό καθεστώς αλλά οι σχηματικές, προβλέψιμες λύσεις του δράματος και ο αδύναμος γυναικείος πρωταγωνιστικός ρόλος αποδυναμώνουν αισθητά το φιλμ.

Καραόκε (Karaoke) (**)

Κομεντί ισραηλινής παραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Μοσέ Ρόζενταλ Πρωταγωνιστούν: Σασόν Γκαμπάι, Ρίτα Σουκρούν, Λιόρ Ασκενάζι

Η Τόβα και ο Μέιρ είναι ένα ζευγάρι εξηντάρηδων που βλέπει τη ρουτίνα της καθημερινότητας να τους καταβάλλει. Η ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή τους παρουσιάζεται όταν ένας κοσμοπολίτης εργένης μετακομίζει στην πολυκατοικία τους.

Χαριτωμένη κομεντί από το Ισραήλ που εστιάζει στην λυτρωτική δύναμη του καραόκε. Σινεμά των χαρακτήρων, των λεπτομερειών και των ανθρώπινων συμπεριφορών, που αποδεικνύει ότι η νεότητα είναι μια ψυχική κατάσταση κι όχι ζήτημα ηλικίας. Το φιλμ του Μοσέ Ρόζενταλ ήταν υποψήφιο για 9 κρατικά βραβεία στο Ισραήλ αποσπώντας δύο για τους θαυμάσιους πρωταγωνιστές του.

Documento Newsletter