H Marvel ξαναδίνει το σκηνοθετικό τιμόνι του «Thor» στον Τάικα Γουαϊτίτι πέντε χρόνια μετά από το «Thor: Ragnarok» κι ο αθεόφοβος Νεοζηλανδός δεν αφήνει τίποτε όρθιο στο Marvel Cinematic Universe.
Thor: Love and Thunder (**1/2)
Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2022 (125’)
Σκηνοθεσία: Τάικα Γουαϊτίτι Πρωταγωνιστούν: Κρις Χέμσγουορθ, Νάταλι Πόρτμαν, Κρις Πρατ, Κρίστιαν Μπέιλ, Σαμ Νιλ, Ράσελ Κρόου
Έχουν περάσει ήδη 8 χρόνια από τον χωρισμό του με την Τζέιν Φόστερ (εκείνη νομίζει ότι είναι μόλις 3 ή 4) και ο Θορ δεν την έχει ξεπεράσει ακόμη. Η δράση του Γκορ, του ανελέητου «σφαγέα των Θεών» που δεν θα σταματήσει μέχρι να πέσει νεκρός από το σπαθί του κι ο τελευταίος θεός του σύμπαντος, θα τους φέρει ξανά κοντά.
Ο Τάικα Γουαϊτίτι ξέρει πως να αφήσει και πάλι την προσωπική του τζίφρα του στα καρέ της 29ης ταινίας των Marvel Studios. Ο νέος «Thor» είναι πιο ευάλωτος και ανθρώπινος από ποτέ αλλά μην ξεγελιέστε: ο Γουαϊτίτι έχει και πάλι τον τρόπο να κάνει κωμικά όργια! Δύο διαστημικές κατσίκες που δεν μασάνε ταραμά, ένας Δίας μωρός, χαζούλης και φιγουρατζής (με τον απίθανο Ράσελ Κρόου να μιλά αγγλικά με ελληνική προφορά), μια αίσθηση παρωδίας των κλισέ στις υπερηρωικές περιπέτειες – απολαυστική η φιλότιμη προσπάθεια της Νάταλι Πόρτμαν να βρει την δέουσα ατάκα της για τις σκηνές μάχης- είναι κάποια από τα δείγματα γραφής του. Όμως το «Love and Thunder» είναι προορισμένο να γίνει κλασικό καθώς πρόκειται για την πρώτη αισθηματική κομεντί της Marvel με τον Γουαϊτίτι να «πατά» δημιουργικά στα γνώριμα κλισέ του είδους και ενίοτε να τα απογειώνει χάρη στην πειραγμένη ματιά του. Επιπλέον, βρίσκει τον χώρο και τον χρόνο να μιλήσει απρόσμενα τρυφερά για την έννοια της απώλειας (ο Κρίστιαν Μπέιλ ως Γκορ είναι εντυπωσιακός) και της ανιδιοτελούς αγάπης. Το άνετο σμίξιμο του Κρις Χέμσγουορθ και της Νάταλι Πόρτμαν προσφέρει ένα από τα πλέον δυνατά όπλα του φιλμ.
Το Μυστικό της Μαντλίν Κόλινς (Madeleine Collins) (**)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (115’)
Σκηνοθεσία: Αντουάν Μπαρό Πρωταγωνιστούν: Βιρζινί Εφιρά, Κιμ Γκουτιέρες, Μπρουνό Σαλομόν, Ζακλίν Μπισέ
Μια μεταφράστρια ζει διπλή ζωή, μοιράζοντας τον χρόνο της ανάμεσα στις δύο οικογένειες της σε Ελβετία και Γαλλία. Κάποια στιγμή το μυστικό της κινδυνεύει να αποκαλυφθεί.
Η απόπειρα τα φτιαχτεί ένα πρωτότυπο ψυχολογικό θρίλερ υπονομεύεται από το ανεπαρκές, γεμάτο τρύπες σενάριο και την βαθιά αίσθηση της ανισορροπίας της ηρωίδας, παρά την φιλότιμη προσπάθεια της Βιρζινί Εφιρά. Είναι προφανής η πρόθεση του Αντουάν Μπαρό να προσδώσει στην περίπλοκη αλλά εύθραυστη ιστορία του κάτι από…Χίτσκοκ αλλά αδυνατεί να γίνει πειστικός παρότι το σασπένς λειτουργεί ικανοποιητικά.
Η χαμένη σκηνή (One second/ Yi Μiao Ζhong) (**1/2)
Δραματική κινεζικής παραγωγής 2020 (104)
Σκηνοθεσία: Ζανγκ Γιμού Πρωταγωνιστούν: Γι Ζανγκ, Χάοσουν Λιου, Γουέι Φαν
Τέλη της δεκαετίας του 60, στην Κίνα της Πολιτιστικής Επανάστασης. Ένας κρατούμενος δραπετεύει από την φυλακή με σκοπό να παρακολουθήσει τα Επίκαιρα μιας ταινίας στο αυτοσχέδιο σινεμά ενός κοντινού χωριού, όμως ένα κλεφτρόνι αρπάζει μια μπομπίνα του επίμαχου φιλμ.
Τρυφερό, ανθρώπινο και απέραντα σινεφιλικό, το τελευταίο φιλμ του Ζανγκ Γιμού («Σκιά», «Ήρωας», «Σήκωσε τα κόκκινα φανάρια» ) είναι ένας ύμνος στην μαγεία του σινεμά. Οι σκηνές που το πλήθος καθαρίζει τα λερωμένα φιλμ ή μένει μαγεμένο μπροστά στις ανερμάτιστες κινηματογραφικές εικόνες, είναι κομμάτια σπάνιας ανθολογίας που η δύναμη τους ξεπερνά ακόμη και την τραγική ιστορία των δύο άτυχων ηρώων.
Θεέ μου τι σου Κάναμε; 3 (Qu’est-ce qu’on a tous fait au bon Dieu?) (*)
Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2021 (98)
Σκηνοθεσία: Φιλίπ ντε Σοβερόν Πρωταγωνιστούν: Κριστιάν Κλαβιέ, Σαντάλ Λομπί, Εμιλί Καέν, Αλίς Νταβίντ, Αρί Αμπιτάν, Μεντί Σαντούν
Σαράντα χρόνια γάμου ετοιμάζονται να γιορτάσουν οι Κλοντ και η Μαρί με το δικό τους προσωπικό στυλ, όμως οι τέσσερις κόρες έχουν άλλα σχέδια οργανώνοντας ένα πάρτι έκπληξη.
Τεράστια εισπρακτική επιτυχία και στην χώρα μας, το «Θεέ μου τι σου Κάναμε;» φτάνει στην τρίτη διαφυλετική κωμική περιπέτεια της γραφικής γαλλικής φαμίλιας. Ανώδυνο το σενάριο προσφέρει την δέουσα βάση για να ξετυλιχτεί μια φάρσα κατηγορίας φτερού, με αμέτρητες μούτες, εξυπνακίστικα αντιρατσιστικά αστεία και ανούσια σκετς. Η νέα προσθήκη στην πολυπολιτισμική παρέα είναι ο Γερμανός «εραστής» με όλα τα στερεότυπα της φυλής να τον συνοδεύουν.
Μαχαίρι στο Νερό (Knife in the Water) (****)
Θρίλερ πολωνικής παραγωγής 1962 (94)
Σκηνοθεσία: Ρόμαν Πολάνσκι Πρωταγωνιστούν: Λέον Νιέμτσικ, Γιολάντα Ουμέκα, Ζίγκμουντ Μελάνοβιτς
Παντρεμένο ζευγάρι πολωνών αστών βρίσκει στον δρόμο περιπλανώμενο φοιτητή και τον παίρνουν μαζί τους για μια βόλτα με το γιοτ τους.
Μια επαναστατική άσκηση ύφους είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ρόμαν Πολάνσκι που χτίζει υποδειγματικά το σασπένς και την ατμόσφαιρα απειλής σε μια κλειστοφοβική αλληγορία για τις σχέσεις εξουσίας (ο ιδιοκτήτης του γιοτ χρησιμοποιεί τον νεαρό για να αποδείξει – και να επιδείξει- τον ανδρισμό του στην αδιάφορη σύζυγό του) και την αδιάλειπτη δήθεν γοητεία της αστικής τάξης. Υποψηφιότητα για το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.