Οι ταινίες της εβδομάδας: «Τα πάντα όλα» ή μήπως «Kerr»;

Οι ταινίες της εβδομάδας: «Τα πάντα όλα» ή μήπως «Kerr»;

Ένα υπερφιλόδοξο sui generis φιλμ που επιχειρεί να καταπιαστεί με όλα σχεδόν τα είδη του σινεμά είναι το «Τα πάντα όλα» αλλά η πραγματική κινηματογραφική μαγεία κρύβεται στο «Kerr» του τούρκου Ταϊφούν Πιρσελίμογλου.

Κριτική: Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Kerr (***1/2)

Μυστηρίου συμπαραγωγής Τουρκίας, Γαλλίας, Ελλάδας 2021 (101)

Σκηνοθεσία: Ταϊφούν Πιρσελίμογλου Πρωταγωνιστούν: Ερντέμ Σενοτσάκ, Τζέιλ Αρικάν, Ρίζα Ακίν

Ο Καν επιστρέφει στη γενέτειρα του για την κηδεία του πατέρα του κι εκεί το ένα μυστηριώδες συμβάν διαδέχεται το άλλο.

Ένας ασυνήθιστος φόνος, η παρουσία μιας αγέλης λυσσασμένων σκύλων, οι αινιγματικές συμπεριφορές των κατοίκων. Όλα οδηγούν τον Καν, που είναι ο μοναδικός αυτόπτης μάρτυρας του φόνου στον σιδηροδρομικό σταθμό και κατά συνέπεια ο μόνος που έχει δει το πρόσωπο του δολοφόνου, σε μια ανεξήγητη θέση άμυνας. Το χειρότερο όμως για κείνον είναι πως βρίσκεται σε μια κατάσταση εγκλεισμού από την οποία δεν μπορεί να ξεφύγει. Ο πολυσχιδής τούρκος δημιουργός Ταϊφούν Πιρσελίμογλου («Δεν είμαι εγώ», «Hair», «Sideway») διασκευάζει ένα δικό του μυθιστόρημα προκειμένου να περιγράψει έναν καφκικό εφιάλτη, με προφητικό χαρακτήρα: κάποια στιγμή στην πόλη κηρύσσεται απαγόρευση κυκλοφορίας. Όμως οι εικόνες καραντίνας που παρακολουθούμε στην ταινία δεν είναι παρμένες από την πανδημία του κορονοϊού καθώς τα γυρίσματα του φιλμ ξεκίνησαν πριν από τα πρώτα λοκντάουν στην γειτονική χώρα. Είναι ένα μόνο από τα δυνατά στοιχεία του φιλμ που ποντάρει στην ατμόσφαιρα μυστηρίου και απειλής. Μιας αδιόρατης απειλής που φαντάζει όχι μόνο σκοτεινή αλλά και ανυπέρβλητη. Ο ήρωας παγιδεύεται σε ένα λαβύρινθο λιντσεϊκών αποχρώσεων καθώς το ανεξήγητο ξεπροβάλλει αναπάντεχα από στιγμές ρουτίνας ή καθημερινότητας (πίνοντας ένα τσάι στον καφενέ, μιλώντας με ένα παλιό οικογενειακό φίλο κλπ) πριν μετατραπεί σε μια βαθιά αλληγορική ματιά πάνω στην σύγχρονη πολιτική κατάσταση της Τουρκίας. Άλλωστε μια από τις φράσεις-ερωτήματα που ακούει συχνά ο ήρωας είναι για το «ποια είναι η γνώμη του για την κατάσταση της χώρας». Η υποβλητική ατμόσφαιρα, τονισμένη από την θαυμάσια φωτογραφία του Ανδρέα Σινάνου καθώς και την τελετουργική (ένα υπέροχο τζαζ κομμάτι σε επίμονο τέμπο) μουσική του Νίκου Κυπουργού, κάνουν το «Kerr» μια σχεδόν παραισθησιογόνα εμπειρία που θα σας γοητεύσει. Το φιλμ διαγωνίστηκε στο 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αττάλειας και απέσπασε τρία βραβεία: καλύτερης σκηνοθεσίας,  καλύτερης πρωτότυπης μουσικής στον συνθέτη Νίκο Κυπουργό καθώς και το βραβείο σκηνοθεσίας της Ένωσης Τούρκων Σκηνοθετών  στον Ταϊφούν Πιρσελίμογλου.

Η μνήμη του δολοφόνου (Memory) (**)

Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2022 (114)

Σκηνοθεσία: Μάρτιν Κάμπελ Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Γκάι Πιρς, Μόνικα Μπελούτσι

Έμπειρος πληρωμένος δολοφόνος αρνείται να ολοκληρώσει το τελευταίο του συμβόλαιο όταν ανακαλύπτει ότι στόχος είναι ένα παιδί.

Ευπρεπές ριμέικ μιας βελγικής περιπέτειας του 2003 δοσμένο με επαγγελματική συνέπεια  από τους Μάρτιν Κάμπελ («Casino Royal») και Λίαμ Νίσον. Η επιχείρηση εξανθρωπισμού του ήρωα ενισχύεται εκτός από την ασθένεια του κι από την προσήλωση του στον αυστηρό προσωπικό κώδικα τιμής που δεν του επιτρέπει να αφαιρέσει την ζωή ενός παιδιού. Κατά τα άλλα ελάχιστες εκπλήξεις σε μια περιπέτεια που έχει ρυθμό και σασπένς αλλά και απόλυτα προβλέψιμη πλοκή.

Τα πάντα όλα (Everything everywhere all at once) (**1/2)

Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2022 (139)

Σκηνοθεσία: Ντάνιελ Κουάν, Ντάνιελ Σάινερτ Πρωταγωνιστούν: Μισέλ Γέο, Τζέιμι Λι Κέρτις

Αμερικανοκινέζα ιδιοκτήτρια καθαριστηρίου αγκομαχά να βάλει λίγη τάξη στο χάος της ζωής της όταν μαθαίνει ότι είναι η τελευταία ελπίδα της ανθρωπότητας στην επικείμενη διασυμπαντική καταστροφή!

Η Μισέλ Γέο («Τίγρης και δράκος») παίρνει πάνω της όλο το βάρος μιας πρωτότυπης κωμικής περιπέτειας φαντασίας που κρύβει εξωφρενικά άλματα στο χωροχρόνο, γουστόζικες χορογραφίες πολεμικών τεχνών αλλά και μια δραματική χροιά κατηγορίας φτερού βασισμένη στη σχέση μητέρας-κόρης.

Ο κήπος των Φίντζι Κοντίνι» (Il Giardino dei Finzi Contini) (***1/2)

Δραματική ιταλοδυτικογερμανικής  συμπαραγωγής 1970 (94)

Σκηνοθεσία: Βιτόριο ντε Σίκα Πρωταγωνιστούν: Λίνο Καπολίτσιο, Ντομινίκ Σαντά, Χέλμουτ Μπέργκερ, Φάμπιο Τέστι

Στην Φεράρα του 1938 η οικογένεια των Εβραίων Φίντζι Κοντίνι είναι από τις ισχυρότερες της πόλης. Τα ερωτικά μπερδέματα των νεαρών μελών της οικογένειας θα δοκιμαστούν έντονα στην Ιταλία του Μουσολίνι όσο ο αντισημιτισμός γιγαντώνεται.

Επανέκδοση της ωριμότερης ταινίας του Βιτόριο Ντε Σίκα που τιμήθηκε με Χρυσή Αρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου καθώς και Οσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Ένα κράμα βισκοντικής αισθητικής και μελαγχολικής (αν και οριακά ακαδημαϊκής) αφήγησης που βασίζεται στο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Τζόρτζιο Μπασάνι.

 

Ετικέτες

Documento Newsletter