Οι ταινίες της εβδομάδας: Συλλογική και ατομική ευθύνη στο Παρίσι του 1941

Οι ταινίες της εβδομάδας: Συλλογική και ατομική ευθύνη στο Παρίσι του 1941

Το ζήτημα της αντιμετώπισης των εβραίων στην υπό γερμανική κατοχή Γαλλία της κυβέρνησης Βισί αναδεικνύεται με υπόγεια ένταση στο καλοφτιαγμένο δράμα «Αντίο κύριε Χάφμαν».

Αντίο κύριε Χάφμαν (Adieu monsieur Haffmann) (***)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2021 (108)

Σκηνοθεσία: Φρεντ Καβαγιέ Πρωταγωνιστούν: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλ Λελούς, Σαρά Ζιραντό, Νικολάι Κίνσκι

Στο υπό γερμανική κατοχή Παρίσι του 1941 ο εβραίος κοσμηματοπώλης Χάφμαν αναγκάζεται να «πουλήσει» το σπίτι και το κατάστημα του στον μέχρι πρότινος βοηθό του Φρανσουά Μερσιέ, ένα βετεράνο του Α Παγκοσμίου Πολέμου, με τη συμφωνία να του τα επιστρέψει όταν τελειώσει ο πόλεμος. Όμως ο Χάφμαν δεν προλαβαίνει να φύγει από την πόλη κι αναγκάζεται να κρυφτεί στο υπόγειο του χρυσοχοείου.

Ο Ντανιέλ Οτέιγ (“Κρυμμένος”) πρωταγωνιστεί  στο αγωνιώδες δράμα του σκηνοθέτη Φρεντ Καβαγιέ ο οποίος μεταφέρει ιδανικά την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα της γερμανικής κατοχής στο Παρίσι, καθώς οι τρεις ήρωες βρίσκονται αντιμέτωποι με επικίνδυνες συνθήκες που δοκιμάζουν την αντοχή και την ηθική τους. Ο Γάλλος Φρεντ Καβαγιέ από μετρ της κωμωδίας και της δράσης («Όλα στην φόρα», «3 ώρες διορία») μετατρέπεται σε σκηνοθέτη ενός ιστορικού δράματος πυκνό σε ηθικά διλήμματα. Διασκευάζοντας ένα θεατρικό έργο Ζαν Φιλίπ Νταγκέρ ανοίγει ξανά το διάλογο γύρω από το ζήτημα της δίωξης των εβραίων στην Γαλλία που από χώρα της δημοκρατίας και της υπεράσπισης των ανθρώπινων δικαιωμάτων, μετατράπηκε στη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου σε συνεργό των Ναζί. Ο Καβαγιέ περιορίζοντας την ιστορία του σε ένα παράδοξο τρίγωνο και με πυξίδα τις σχέσεις εξουσίας που αναπτύσσονται μεταξύ τους, επιχειρεί να αναδείξει ένα ευρύτερο ψυχολογικό πρόβλημα που σχετίζεται με την κοινωνική θέση και την οικονομική καταξίωση ως κριτήρια αποδοχής του ατόμου. Ο βετεράνος Μερσιέ είναι ένας κακομοίρης, ένας πολίτης δεύτερης κατηγορίας στην χώρα του, που θέλει επιτέλους να επιδείξει στον περίγυρο κάτι σημαντικό στη ζωή του, ακόμη κι αν τα «επιτεύγματα» του – μια πετυχημένη επιχείρηση, ένα παιδί- δεν του ανήκουν. Ο ευκατάστατος Χάφμαν (μεγάλη ερμηνεία από τον Οτέιγ) αναγκάζεται να αποχωριστεί σε μια νύχτα την αξιοπρεπή και άνετη ζωή για να αφοσιωθεί αποκλειστικά  στο κομμάτι της επιβίωσης. Και μόνο η σύζυγος του πρώτου δείχνει να αντιλαμβάνεται το φριχτό τραγικό παιχνίδι της μοίρας που παίζεται γύρω τους και φυσικά θα έχει ανεπανόρθωτες συνέπειες για όλους.

Η βασίλισσα της κυψέλης (Hive) (***)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2021 (84)

Σκηνοθεσία: Μπλέρτα Μπασόλι Πρωταγωνιστούν: Αουρίτα Αγκούσι, Ίλκα Γκάσι, Τσουν Λαίτσι

Στο εμπόλεμο Κόσοβο η Φαρίγε για να μπορέσει να φροντίσει την οικογένεια της, βάζει σε εφαρμογή ένα τολμηρό επιχειρηματικό σχέδιο αλλά συναντά την αντίδραση όχι μόνο της κλειστής ντόπιας κοινότητας αλλά και των δικών της ανθρώπων.

Η συγκινητική προσπάθεια της μοναχικής ηρωίδας (μεγαλειώδης ερμηνεία από την Ίλκα Γκάσι), ο άντρας της οποίας αγνοείται από τις πρώτες μέρες του πολέμου, δίνεται σαν ένας τιτάνιος αγώνας ενάντια σε όλες τις αντιδραστικές και οπισθοδρομικές δυνάμεις. Πατριαρχία, σεξισμός και σκοταδισμός πλήττουν το αίτημα μιας συγκλονιστικής γυναίκας που προσδίδει συμβολικές διαστάσεις στην δίκαιη πάλη της. Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα το ντεμπούτο της Μπασόλι κέρδισε 3 βραβεία (επιτροπής, σκηνοθεσίας και κοινού) στο φεστιβάλ του Σάντανς.

Τελευταίο ταξίδι (***)

Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2022 (57)

Σκηνοθεσία- έρευνα:  Άρης Χατζηστεφάνου Αφήγηση: Γιάννης Αγγελάκας, Όλια Λαζαρίδου

Ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου ακολουθεί τα βήματα του Καζαντζάκη στα δύο ταξίδια που έκανε ο συγγραφέας στην Ιαπωνία πριν και μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η αντιπαραβολή της δύναμης των ποιητικών λέξεων του Νίκου Καζαντζάκη με τις εντυπωσιακές ασπρόμαυρες εικόνες της Ιαπωνίας εξυπηρετούν απόλυτα το στόχο του σκηνοθέτη. Ο πολιτικός σχολιασμός του Χατζηστεφάνου δένει θαυμάσια με την φιλοσοφική σκέψη του συγγραφέα στην καταγραφή ενός κόσμου σε διαρκή κίνηση που οδεύει σε συνθήκες απάνθρωπου (οι παλιοί οδηγοί με τις χειράμαξες έχουν γίνει πλέον ντελιβεράδες) καπιταλισμού. Βραβείο της ΠΕΚΚ στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ατμοσφαιρικό (θαυμάσια η τζαζ μουσική του Rsn που δένει άψογα με το ηχόχρωμα της φωνής του Αγγελάκα) ντοκιμαντέρ που ενισχύεται από την δυναμική χρήση των anime, των manga και των video games.

Τα κακά παιδιά (The bad guys) (**1/2)

Animation αμερικανικής παραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Πιέρ Περιφέλ Φωνές των: Μαρκ Μάρον, Σαμ Ρόκγουελ, Κρεγκ Ρόμπινσον και στα ελληνικά των Κατερίνα Τσάβαλου Ντένη Μακρή, Άγγελου Λιάγκου

Μια αδίστακτη συμμορία κλεφτών που αποτελείται από τον Κακό Λύκο, το Φίδι, τον Καρχαρία, το Πιράνχα και την Ταραντούλα, βλέπει το σερί των επιτυχημένων ληστειών της να διακόπτεται.

Ισόποσες δόσεις χιούμορ και δράσης χαρακτηρίζουν το νέο animation της DreamWorks που βασίζεται σε βιβλία του παραμυθά Άαρον Μπλάμπεϊ. Η ανάλυση των πληθωρικών χαρακτήρων (δυνατός αλλά άμυαλος ο Καρχαρίας, ύπουλο το φίδι και ανεξέλεγκτος ψυχωσικός ο Πιράνχα) και η σαρκαστική αποδόμηση των στερεοτύπων που τους συνοδεύουν είναι όλα τα λεφτά σε αυτή την καλογραμμένη, χιουμοριστική και συναρπαστικά οπτική heist movie.

1821: Άνεμος ελευθερίας (**1/2)

Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2021 (100)

Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος Πρωταγωνιστούν: Τίμος Παπαδόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Πάνος Κυπαρίσσης,
Ρηνιώ Κυριαζή, Γιάννης Αναστασάκης, Λευτέρης Τσάτσης

Ο Ιωάννης Φίλωνας, έμπορος και ανώτερο στέλεχος της Φιλικής Εταιρείας οργανώνει την επανάσταση των Ελλήνων κατά των Τούρκων στα τέλη του 1820.

Ένα ενδιαφέρον μυθοπλαστικό ντοκιμαντέρ από τον ειδικό στα ιστορικά φιλμ τεκμηρίωσης Λευτέρη Χαραλαμπόπουλο («Τη νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη», «Μαραθώνιος μιας ημιτελούς άνοιξης: Γρηγόρης Λαμπράκης» κ.α) που δίνει σε ένα φανταστικό χαρακτήρα λευκή κάρτα για να καταγράψει τις ειδικές συνθήκες και την διαπάλη των ιδεών στην προεπαναστατική Πελοπόννησο.  Αφηγηματικά λιτό, με άρτια αναπαράσταση της καθημερινότητας της εποχής αλλά ίσως η ματιά πάνω στα κρίσιμα ζητήματα της επανάστασης (ο ρόλος του κλήρου, η στάση των τοπικών τσιφλικάδων, ο μασονικός χαρακτήρας της Εταιρείας κ.α.) να ήθελε ένα κλικ κριτικής παραπάνω.

 

Ετικέτες

Documento Newsletter