Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο θρησκευτικός τρόμος του Ιράν σημαδεύει την «Ιερή Αράχνη»

Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο θρησκευτικός τρόμος του Ιράν σημαδεύει την «Ιερή Αράχνη»

Η «Ιερή αράχνη» που είναι η επίσημη πρόταση της Δανίας για το φετινό διεθνές Όσκαρ, ξεκίνησε την καριέρα της από το φεστιβάλ Κανών 2022 όπου η εξαιρετική Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι απέσπασε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας.

Ιερή αράχνη (Holy Spider) (****)

Θρίλερ διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (117)

Σκηνοθεσία:  Αλί Αμπάσι

Πρωταγωνιστούν: Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι, Μεχντί Μπαζεστάνι, Αράς Αστιάνι, Φορουζάν Τζαμσιντνετζάντ

Στην ιρανική πόλη Μασχάντ ένας θρήσκος οικογενειάρχης σκοτώνει πόρνες «για να καθαρίσουν οι δρόμοι της ιερής πόλης από την αμαρτία». Μια έμπειρη δημοσιογράφος φτάνει από την Τεχεράνη στην Μασχάντ για να καλύψει την υπόθεση αλλά συναντά καχυποψία και εχθρική συμπεριφορά λόγω του φύλου της.

Η «Ιερή αράχνη» που βασίζεται σε αυθεντικά γεγονότα είναι από τις καλύτερες ιρανικές ταινίες των τελευταίων ετών. Ο ιρανός Αλί Αμπάσι («Σύνορα») δεν ενδιαφέρεται να αποδώσει γλαφυρά το πορτρέτο ενός ακόμη σίριαλ κίλερ αλλά να περιγράψει με ρεαλισμό την ιρανική κοινωνική πραγματικότητα. Με έμφαση στη σκληρή εικόνα που αναπαριστά με τρομακτική ακρίβεια και διαύγεια ένα κόσμο παραδομένο στο θρησκευτικό φανατισμό και τον μισογυνισμό, ο Αμπάσι μοιράζει ισόποσα τους πρωταγωνιστικούς ρόλους μεταξύ του αλαζόνα και βέβαιου για το θεάρεστο έργο του δολοφόνου («ο Θεός δεν με έπλασε για να είμαι ένας απλός χτίστης») και της μαχητικής δημοσιογράφου που είναι αποφασισμένη με κάθε θυσία να φτάσει την υπόθεση μέχρι τέλους. Το σημείο κλειδί της συναρπαστικής αφήγησης είναι πως ο Αμπάσι δεν στρέφεται στα κλισέ του αστυνομικού θρίλερ. Όλο το καλοζυγισμένο και περίτεχνο σενάριο είναι φτιαγμένο μεθοδικά, δίχως κραυγές εύκολης και στείρας καταγγελίας, γύρω από τα δύο πορτρέτα των ηρώων του. Σε αυτά οι συμβολισμοί έχουν όχι μόνο τον πρώτο αλλά και τον τελευταίο λόγο. Το εξοργιστικά απάνθρωπο και καταπιεστικό πρόσωπο του σύγχρονου Ιράν με κύρια χαρακτηριστικά τη ριζωμένη πατριαρχία και τον ακραίο ταλιμπανισμό, μοιραία θα έρθει σε μετωπική σύγκρουση με την γυναικεία χειραφέτηση και ενδυνάμωση.

Βαβυλώνα (Babylon) (**)

Δράμα εποχής αμερικανικής παραγωγής 2022 (189)

Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Σαζέλ

Πρωταγωνιστούν: Μπραντ Πιτ, Μάργκο Ρόμπι, Ντιέγκο Κάλβα, Τόμπι Μαγκουάιρ

Λος Άντζελες, δεκαετία του 1920. Το Χόλιγουντ αρχίζει να γιγαντώνεται και να αποκτά τη φήμη της Γης της Επαγγελίας για όλους τους απόκληρους της αμερικανικής ηπείρου. Ανάμεσα τους, η πάμφτωχη πλην καταφερτζού Νέλι ΛαΡόι και ο μεξικανός μετανάστης Μάνι, που θα μπορέσουν να γίνουν γρανάζια στον τροχό της ανερχόμενης βιομηχανίας του θεάματος.

Πληθωρικό, χορταστικό στο μάτι αλλά και χωρίς σεναριακή συνοχή, το νέο φιλόδοξο φιλμ του Ντάμιεν Σαζέλ («La La Land») γνώρισε αναπάντεχη ζημιά στο αμερικανικό box office αφού κόστισε σχεδόν 90 εκατομμύρια μαζί με τα διαφημιστικά έξοδα και δεν έβγαλε ούτε τα μισά. O λόγος είναι πως απουσιάζει η ψυχωμένη αισθηματική ή συγκινητική ιστορία που θα κερδίσει το θεατή. Μεγαλύτερο ατού του φιλμ είναι η απολαυστική Μάργκο Ρόμπι και ο Μπραντ Πιτ ο οποίος αποδεικνύει ξανά ότι διαθέτει τη στόφα του χολιγουντιανού σταρ παλιάς κοπής.

Πίσω από τις θημωνιές (***)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (118)

Σκηνοθεσία: Ασημίνα Προέδρου

Πρωταγωνιστούν: Στάθης Σταμουλακάτος, Λένα Ουζουνίδου, Ευγενία Λάβδα, Σταμάτης Τσαρούχας, Ντίνα Μιχαηλίδου

Σε χωριό της λίμνης Δοϊράνης, ένας καταχρεωμένος βιοπαλαιστής «αναγκάζεται» να συνεργαστεί με κύκλωμα που μεταφέρει παράνομα μετανάστες.

Έξι βραβεία στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ασημίνας Προέδρου που αξιοποιεί ιδανικά το φυσικό τοπίο και αναπτύσσει ένα καίριο προβληματισμό για το ρόλο της ελληνικής οικογένειας και τις σχέσεις των μελών της – όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με τον ασφυκτικό περίγυρο- με φόντο τη σύγχρονη ανθρωπιστική κρίση του προσφυγικού αλλά και την βαθιά οικονομική και πολιτική κρίση της τελευταίας δεκαετίας.

Η Κυριακή της μητέρας (Mothering Sunday) (**1/2)

Δραματική βρετανικής παραγωγής 2021 (110)

Σκηνοθεσία: Εβα Χάσον

Πρωταγωνιστούν: Οντέσα Γιανγκ, Γκλέντα Τζάκσον, Τζος Ο’ Κόνορ, Ολίβια Κόλμαν, Κόλιν Φερθ

Αγγλία, 1924. Η Τζέιν, νεαρή καμαριέρα σε αρχοντική έπαυλη, παίρνει ρεπό με σκοπό να συναντήσει τον μυστικό εραστή της, στη διάρκεια μιας ημέρας που θα έχει απρόσμενη κατάληξη.

Είναι έντονη η αίσθηση της απομάκρυνσης από τα ακαδημαϊκά στάνταρ στη διασκευή του ομότιτλου βιβλίου του Γκρέιαμ Σουίφτ που επιχειρεί η γαλλίδα σκηνοθέτρια Εβα Χάσον («Girls on the sun»). Το αποτέλεσμα φαίνεται να την δικαιώνει (τουλάχιστον σε σκηνοθετικό επίπεδο) αν και οι σεναριακές ιδέες πάνω στα ζητήματα της γυναικείας αφύπνισης, του καταραμένου έρωτα και της διαχείρισης της απώλειες δεν βρίσκουν πάντα το στόχο τους.

Άλις αγάπη μου (Alice darling) (*1/2)

Ψυχολογικό θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2023 (89)

Σκηνοθεσία: Μέρι Νάι Πρωταγωνιστούν: Ανα Κέντρικ, Κανιεχίτο Χορν, Τσάρλι Κάρικ

Η Άλις φεύγει για μια βδομάδα διακοπές με τις δύο κολλητές της κρυφά από τον καταπιεστικό φίλο της.

Χωρίς να υπάρχει καμιά αληθοφάνεια στην ιστορία της Άλις (μια νέα, μορφωμένη και πετυχημένη σε επαγγελματικό επίπεδο γυναίκα παραμένει ανεξήγητα «φυλακισμένη» ενός προβληματικού ζωγράφου με καραμπινάτα ψυχολογικά ζητήματα) η σκηνοθέτρια επιχειρεί να διατυπώσει μια δήθεν απελευθερωτική ιστορία γυναικείας ενδυνάμωσης που στον πυρήνα της είναι αφελής και διδακτική. Αν δεν έπαιζε η ικανότατη Κέντρικ το φιλμ δεν θα βλεπόταν.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter